rosa og en blå Skrevet 2. juli 2007 #1 Skrevet 2. juli 2007 vil gifte meg.. -mangler sparepenger. men har på bsu da.. ikke alt selvsakt.. blir et ganske rimelig bryllup. (får lov frå banken) ?? Siden det er så mye penge-snakk for tida
Vipsenmamma Skrevet 2. juli 2007 #2 Skrevet 2. juli 2007 Hadde jeg aldri gjort. Hva når den ene dagen er over da? Og dere skal leve resten av livet?
Prinsemammaen Skrevet 2. juli 2007 #3 Skrevet 2. juli 2007 Kommer an på. Om vi allerede hadde eid hus og hatt det bra sånt sett, hadde jeg ikke hatt noe imot å bruke pengene på bryllup. Men om jeg IKKE hadde eid "drømmehuset", så tror jeg faktisk ikke jeg hadde brukt dem...
Nickey Mouse Skrevet 2. juli 2007 #4 Skrevet 2. juli 2007 Ville ikke gjort det. Selvfølgelig får du lov av banken, det er dine penger. Men du må tilbakebetale skattefordeler etc. som du har fått. Ihvertfall det som står i informasjonen vi fikk.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 2. juli 2007 #5 Skrevet 2. juli 2007 Hvordan klarer du å få lov fra banken å gjøre dette?? Er jo ganske strenge regler på hvordan disse pengene skal benyttes, og velger man å bruke de til noe annet må man betale tilbake de pengene man har spart på skatten.
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #6 Skrevet 2. juli 2007 Niks. BSU er jo sparing til bolig, ikke til noe som er over på en dag!
Frk.Forvirret Skrevet 2. juli 2007 #7 Skrevet 2. juli 2007 De er myntet på bruk til bolig, så det kan du ikke.
fleXibel Skrevet 2. juli 2007 #8 Skrevet 2. juli 2007 Nei vet du hva.... hadde jeg hatt bsu penger så skulle de brukes ene og alene på bolig og ikke bryllup.. en blir ikke mer gift av å brenne penger på bryllup heller da.. Vi hadde en grei og enkel bryllup, foreldrene mine dekket middag for oss, forlovere og svigers på restaurang etter vielsen (de kunne ikke komme akkurat den dagen selv, men dagen etter kom de), dagen etter hadde vi en litt større samling med middag og kaker hjemme hos svigers (de hadde bedre plass hjemme enn oss,) og svigers ordnet med middagen og kaker.
futte (tm) Skrevet 2. juli 2007 #9 Skrevet 2. juli 2007 Regner med dere allerede har bolig siden dere kan ta ut bsu'en på denne måten. Er like greit å bruke bsu'en til bryllup som å ta opp eget lån til dette.
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 2. juli 2007 #10 Skrevet 2. juli 2007 Jeg ville aldri gjort det. Om du bruker penger på annet enn boligrelative ting må du betale tilbake skattefordelene du har fått igjennom årene. Ville nok heller tatt å fikset ett litt billigere bryllup. Vi fikk bekjente til å servere, billig lokale,stor flott men billig kake, en bekjent lagde maten, vin og andre drikkevarer fra sverige. Det vi brukte mest penger på var musikken og kjolen, fotografen var en kompis. Hadde en strååååååååååålende dag. Dro på lang bryllupsreise fra mange fikk vi gavekort fra reiseselskapet vi dro med=0). Masse lykke til med bryllupet ha en strååååååååålende dag
rosa og en blå Skrevet 2. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 2. juli 2007 ja, vi har hus.. skal isåfall ta ut 30 000.. (vi har neseten full bsu) men er litt usikker på om eg vil.. Vi ferier 10 år snart.. og ha vor artig å gifte oss då er til og med på an lørdag.. vi må sette 30 000 inn i huslånet. -men så tar vi liksom opp 30 000 i lån igjen. slik kan vi få bruke bsu pengane slik vi vil..
futte (tm) Skrevet 2. juli 2007 #13 Skrevet 2. juli 2007 Vi gjorde det slik når vi pusset opp. (Ikke lov å pusse opp for bsu'en heller) Brukte bsu'en til å betale ned på lånet og tok opp mere lån. Synes det er helt greit. Er like greit å bruke penger man har når man først trenger pengene. Og 30.000 er jo ikke mye!
Muffinsmamma Skrevet 2. juli 2007 #14 Skrevet 2. juli 2007 Slik du sier det her setter du jo bare inn BSU pengene i bolig, slik det er ment til, og tar opp et lån på 30.000 for å gifte deg. Klart du skal gjøre dette! Jeg hadde også BSU, men da jeg valgte å flytte til utlandet satte jeg de inn i min daværende bolig rett før jeg solgte den, vips hadde jeg 45.000 kr "ekstra" da jeg kjøpte ny bolig. Ikke nok med det, jeg tjente på salget at jeg kunne sette av disse pengene på en konto... jeg har tenkt å ta lappen. så jeg gjør vel akkurat samme som deg... Å gifte seg er fantastisk, syns du skal gjøre det, 30.000 er ikke mye penger. Kos dere den store dagen! Klem (alt her i livet kan ikke veies og måles i penger.. klart det er fett å ha penger på konto, men et bryllup er et minne for livet som ikke kan måles med å ha dem på konto.. mener jeg iallefall.)
rosa og en blå Skrevet 2. juli 2007 Forfatter #15 Skrevet 2. juli 2007 Synonym ja, det blir slik.. takk! ja, trur eg kjeme til å gjøre det.. vi har beg å spare til bryllup, men med 2 tette barn, så forsvant pangane fort.. og er ikke lett å spare like fort oppigjen..
Sjefsmegga Skrevet 2. juli 2007 #16 Skrevet 2. juli 2007 Nei...hadde aldri i verden gjort det. Hadde enten utsatt bryllupet, eller tatt det hos sorenskriveren og kun had en middag med de nærmeste. Hva med å legge av litt hver mnd i et par år..så har man til et fint bryllup.. Et bryllup av litt størrelse tar uansett litt tid å planlegge...de fleste som skal feire bryllup planlegger i 1 år i forveien uansett.
rosa og en blå Skrevet 2. juli 2007 Forfatter #17 Skrevet 2. juli 2007 ja, det er snart et år til.. har alltid hatt en plan om 10års dagen vår.. men nå har vi snart en beibi og ei jente på 15 mnd. som har fått en del av sparekontoen.. eg bere lurer på korleis dokke tenker.. lurer på utsette bryllupsplanene uansett, fordi eg vet ikke om eg orker å planlegge med en beibi i hus og en vilter storesøster,
mayaya Skrevet 2. juli 2007 #18 Skrevet 2. juli 2007 Ja, JEG hadde glatt gjort det! Hvorfor ha pengene på bok, når man har noe så fantastisk å bruke dem på?:-) Gjør det dere føler for selv! :-D
*bolla pinnsvin* Skrevet 2. juli 2007 #19 Skrevet 2. juli 2007 Jepp, glatt. BSU er maks 100.000,- og det skal man kjøpe seg hus her jeg bor, så vil det dekke maksimum 5 % av kjøpesummen, altså i praksis ingenting og vi bor IKKE i en stor by. Ikke bare ta ut pengene, for da må du betale tilbake alle skattefordelene. Bruk heller pengene på BSU'en til å betale ned på lånet deres, ta noen avdragsfrie måneder på lånet og sett av de pengene til bryllupet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå