Gå til innhold

Noen flyvertinner her??

En gullgutt og snart ei tulle!

Anbefalte innlegg

Er akkurat ferdig utdannet innen reiseliv, og har veldig lyst til å søke på flyvertinne stillinger når jeg er ferdig med permisjonen. Men jeg har en del spørsmål rundt dette..

Jeg har lyst til å søke på Geiteryggen i Skien, hvor Vildanden holder til, og da jobbe på innenlandsruter. Går ikke dette, vil jeg prøve på Torp flyplass.

1. Er det vanskelig å få jobb som flyvertinne?

2. Hva ligger ca. lønn på?

3. Stemmer det at det er vanlig å jobbe kun 50%, altså ikke fulle uker?

4. Stemmer det at et av kravene for å bli flyvertinne er at man må kunne tysk? (jeg har hatt fransk, engelsk og spansk på skolen, men ikke tysk). Gjelder dette isåfall også på innenlandsruter?

Det kommer sikkert flere spørsmål, men det er jo ikke engang sikkert at det er flyvertinner her inne, så dette får holde i første omgang:)

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hei!

Jobber som flyvertinne og trives veldig godt med det. Skal nå snart ut i permisjon og kommer til å savne jobben. Liker veldig godt jobben pga forandringene (ingen arbeidsdager er like) og kontakten med passasjerene. Jobber selv innenlands...

Svar til spørsmålene dine:

1. Det er veldig varierende hvor strenge de ulike selskapene er ang utdanning osv (i alle fall mitt inntrykk). Send søknaden din til flere og se hvor du kommer inn på intervju. Mange selskap har lange intervjuprosesser, andre korte... Bare vær deg selv og vær ærlig...

2. Lønn varierer veldig mellom ulike selskap, det samme gjør arbeidstidene, men tror nok at det er ganske vanlig med lav grunnlønn i starten ( ca 230.000). Men så får man diettpenger og andre tillegg, som gjør at lønninga blir ganske grei totalt...

3. Har du barn under 12 år, har du krav på redusert stilling (for eks 50%). Mange selskap er også veldig fleksible med å gi reduserte stillinger dersom du vil ta mer utdanning for eks. Selskapene har ulike jobb-systemer når det gjelder arbeidstiden. Noen har 5-4-system, dvs 5 dager på jobb, 4 dager fri. Andre har 7 dager på, 6 dager fri osv...

4. Det er mange tyske turister i Norge, derfor syns nok selskapene at det er veldig greitt om man kan tysk, men vet om mange som ikke kan dette. Engelsk er krav og gjerne 1-2 fremmedsspråk utenom dette. Og det har jo du =)

Dersom du liker å jobbe med sikkerhet, service og mennesker, samt å reise, vil du like denne jobben. Men tenk også over at det med en del selskaper er en del overnattinger borte og har man familie, så må det en del planlegging til...

Lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...