Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

For meg altså, jeg HAR så lyst på kritt.

(Ja, jeg er gravid)

Skrevet

hehe ren kalk er vel ikke det helt beste vil jeg tro.er vel nå du bør bruke viljestyrke ;)

Skrevet

Haha.

Joa,det er kanskje det. Bra jeg ikke har det i hus(enda) da.. ;)

Skrevet

Kopierer det jeg fant på barnimagen:

Pica - eller svangerskapsdille

Av Jordmor Siri von Krogh

Det er helt tydelig at etter at vi startet dilledebatten på BarniMagen, så er det mange som har erfaringer på dette området! Det er veldig gøy å lese om hva folk får dilla på, og jeg satte meg derfor ned for å se om jeg kunne finne noe mer om emnet. Men det er desverre skrevet forsvinnende lite om dette.

Man vet overhodet ikke hva det kommer av at gravide kvinner får dilla på en bestemt lukt eller smak. Noen mener at det kan ha med endringer i stoffskiftet å gjøre, mens andre mener at det har med hormonene å gjøre.

Det man er enig om er at det kan deles inn i forskjellige kategorier. Noen trenger milde smaker, så mildt at det dreier seg om isbiter. Andre vil ha kjempesterkt krydret mat, mye sterkere enn ellers, og driver medboere til vanvidd med sterke retter. Dette kan ha med følelsene som det gir i smaksløkene som vi har på tungen.

En annen kategori er de som vil lukte eller spise mer farlige stoffer, som for eksempel møllkuler. En av våre brukere skriver i debatten at lukten av parafin er vidunderlig. Hvis du har en dille i denne sjangeren og ikke klarer å styre deg, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med lege, fordi det kan være skadelig for fosteret.

I en engelsk bok jeg har står det at det er vanlig at vi ikke forteller noen om dillene våre, kanskje fordi det er litt flaut. De fleste forteller om dem etter graviditeten, og da som regel med en god latter. Det kan jo forklare at i en av de bedre kjente norske bøkene om svangerskap og fødsel så blir det påstått at pica nærmest ikke eksisterer i Norge!

Jeg tror denne debatten vil vise at det faktisk er ganske vanlig, og kanskje det vil være helt klare ting som går igjen, og som vil kunne si noe om hvorfor vi får det? Murpuss ser ut til å være en internasjonal en, det samme med kull!

Søtsaker skal dere ikke være redde for, for det sikrer energi til babyen, særlig utover natten hvor det kan gå en stund til neste måltid.

Annonse

Skrevet

Hehe ;o) du kan vurdere kalsium tabletter, det kan være du mangler noen næringsstoffer som kroppen vil ha.

Skrevet

Ja, har tenkt på at det kan være noe sånt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...