Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Såg plutselig noen som hadde kommentert her inne at de ikke visste om de turde jobbe nattevakt etter at de var blitt gravide.. Kan det være farlig? Jeg har noen faste nattevaker i jobben min, og disse er så og si umulige å komme seg unna, iallefall uten å bli sykemeldt.. Noen som vet noe om hva legene sier? Kan det være farlig? Er 7 uker på vei..

Håper på svar, for jeg skal på nattevakt i morgen!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9733720-farlig-%C3%A5-jobbe-nattevakt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjedlig å måtte skremme deg, men har lest at aborfaren er større ved nattevakter. Der jeg jobbet før ble man automatisk fritatt natt når man ble gravid. Men det har nok mest med hvor godt man takler nattevakter, om man får sovet godt ut dagen etter osv.

Jeg begynner i ny jobb i august, de vet ikke at jeg er gravid, og for å få rett på sykepenger må jeg jobbe 4 uker først.

Er jo mange gravide som jobber natt og det går bra:)

Hei

Sjansen for spontanabort øker ved nattarbeid. Gravide frarådes å jobbe natt, spesiellt om de har hatt spontanabort tidligere. Arbeidsplassen har derimot plikt til å kunne omdirigere arbeidet ditt slik at du slipper å jobbe natt. Det heter at de skal legge tilrette arbeidsplassen slik at en som arbeidstaker skal kunne jobbe i et forsvarlig miljø.

Jeg er selv sykepleierstudent og jobber fast på sykehus og sykehjem med nattevakter i mine turnuser. Disse blir dekket av noen andre og jeg går dag eller aftenvakter istede.

Ring arbeidsgiveren din å hør hvordan de bruker å ordne slike saker. Eventuellt ta kontakt med fastlegen for å høre hva han vil anbefale deg. Men husk: Det er ikke farlig å jobbe natt, sjansene for abort blir bare større, men det er alså IKKE farlig..

Håper dette hjelper deg litt på vei hvertfall:)

Takk for svar!!

Jeg ble vell egentlig ikke noe særlig beroliget av dette.. Dersom sjansen for SA øker ved nattarbeid, burde jeg jo ikke gjøre det!! På den annen side er jeg ganske vant med å jobbe natt, og kroppen klarer det bra til vanlig. Jeg har tre netter på rad nå, får se hvordan det går og så bestemme meg for hva jeg skal gjøre med disse vaktene fremover.

Har ikke lyst at noen skal vite at jeg er gravid foreløpig, og siden det er en liten arbeidsplass vil alle skjønne det dersom det blir mye styr for å la meg slippe nattevaktene..

Jeg får bare håpe det går bra, og så kontakte legen min og snakke med henne om nattevaktene videre...

Krysser fingrene!!

De fleste arbeider de faste nattevaktene til de er kommet til uke 12. (jeg har hatt 2ma og kan ikke ta sjansen på det) Siden du er vant med det og har den innstillingen vil jeg tro det kommer til å gå bra uansett:)

Legen min sier at jeg må tenke på at det er de barna som best vil klare seg etter fødselen som blir født. De som ikke vil det ender i sa/ma (så igrun er det jo en bra ting..)

1 av 3 svangerskap ender med sa/ma. De fleste uten at kvinnen vet om det. Det at man har kommet så langt å vet at man er gravid er jo positivt:) Sjansene for at det skal gå øker jo for hver dag som går:)

Bare husk å sov godt både før og etter nattevaktene, få nokk næring og væske å ta det litt roligere på jobb tror jeg det kommer til å gå kjempebra:)

Lykke til!

Hei.. Jobber som natte vakt.. Har ett vikariat på frem til 1 april så jeg håper på å kunne jobbe litt fremover.. Graviditeten var ikke planlagt og jeg har bare jobbet der i 3 mnd. Er litt nervøs på hva reaksjonene på at jeg er gravid blir på arbeidsplassen!!!

• 2 uker senere...

Annonse

Hei hei!

Jeg har bekymret meg veeldig for akkurat det samme. Jeg er 9+2 uker på vei, og skal jobbe endel nattevakter nå i sommer. Leste jo denne srtikkelen på Kvinne 24 hvor det står at "Nattjobbing øker faren for abbort". Engstelig som jeg blei, skrev jeg til en lege på DoktorOnline. Dett var svaret jeg fikk:

"Det er vanlig med første sjekk hos fastlegen omkring uke 11-12; dvs så mye som 6-8 uker etter positiv gravitest. De abortene som skjer i uke 8 og 12 vil være uavhengig av stress; de SKAL skje fordi det er noe galt med fosteret. Og det skjer i hele 5-10%. Noen nattevakter nå skulle ikke skade. Den statistikken du har lest er gjort ut fra et stort materiale, der men ser en liten tendens til økt abort-risiko ved turnus/nattevakter. Og da er det oftest snakk om senere aborter."

Har i tillegg pratet med legen min, som sier det samme. Så tror det ska gå bra med noen nattevakter, hvertfall så tidlig i svangerskapet.. :) Men tror jeg kommer til å ta så få som mulig fremover, bare for å være på den sikre siden.. "Better safe than sorry" :))

Lykke til til deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...