Gå til innhold

Er litt bekymret over lillegutt som skal begynne i bhg....han er så redd alt.

Anbefalte innlegg

Ikke for jeg er imot bhg, skal jo jobbe i samme bhg som han.Og jeg har jobbet flere år i bhg, men aldri vært borti unger som lillegutt før.

Så nå lurer jeg på om noen her har erfaring fra slikt...

Lillegutt er så redd lyder. Skarpe lyder som f.eks. kraftig nys, ungeskrik (grining eller gledeshyl), høy latter....osv. Og han liker barn, men på avstand. Kommer de bort å tar på han (spesielt i ansiktet) blir han redd. Dette fører til at han griner og blir stiv og redd. Må blåse han i ansiktet for å få han til å trekke pusten igjen. Dette har ført til at jeg ikke liker å være lenge på besøk hos folk med småbarn.Det ser ut til at alle andre ikke bryr seg om å bli klådd på eller reagerer på lyder, men for min pode "faller verden i grus".

Så hvordan vil dette gå i bhg når det blir 12? andre småbarn rundt han og skriker, ler og klår på han???? Er så redd at bhg skal bli et helv....for han. Han blir 1år og 2uker når han begynner i bhg. Er det bare en tilvenningssak?

Jeg skal være i samme bhg, men ikke samme avd. Men hvis jeg hører og ser (f.eks. ute) at han er helt fra seg, vet jeg ikke hvordan jeg skal takle det. Han vil jo kreve å bli trøstet av en voksen hele dagen, og det er det jo ikke tid til....huff. Kjenner jeg er nervøs allerede.

Har som sagt ikke vært borti unger som reagerer slik han gjør. Er ellers en frisk, blid og harmonisk unge.

Fortsetter under...

Hei hei.

Skjønner godt bekymringen din. Har vært borti et barn som er som din sønn.. og det viste seg at hun så fryktelig dårlig.. Men det har du kanskje utelukket allerede.

Hun ville også helst ha andre barn på avstand, og ble lett skremt av lyder og berøring.

Det trenger absolutt IKKE være noe fysisk galt, men kan jo være verdt en skjekk??

Ellers er jo bare noen barn litt mer forsiktige enn andre. Om han ikke har vært mye sammen med andre barn osv...

Ville tro det går seg til når han begynner i barnehagen, men det kan jo klart ta litt tid.

Hadde nok oppsøkt steder med mange barn i sommer for å tilvenne gradvis. Badestrand, lekeplass osv.

LYKKE TIL

MÅ han begynne i barnehagen da? Hvis ikke kunne det kanskje vært lurt å tenke litt på saken først. Kanskje sjekke synet, rådføre seg med andre etc.

Du kjenner ungen best og vet om han er klar for dette eller ikke. Og hvis han ikke er det, så er det ikke nødvendigvis noe galt med ungen din for det?

Hei Benni-min

fant veien hit jeg også. Jeg tenkte bare å si til deg at da vesla var liten og vi fortsatt slet med KISS'en så var hun også superskvetten, gråt til høye lyder og ble så redd hele tiden... jeg fikk masse "kjeft" av mamma som mente jeg ikke hadde vent henne til lyder etc... men jeg fikk beskjed om at dette hadde med KISS å gjøre... at deres balansepunkt blir så anderledes så da har de litt "mindre kontroll" på et vis.. jeg ville snakket med manuell terapeuten om dette..

ellers er det nok bare en overgangsperiode og jeg tror ikke løsningen er å være hjemme som nevnt ovenfor.. men kanskje han trenger litt lenger tilvenning.. snakke med legen om du kan ha noen ekstra sykedager på lur etc pga hans problemer.. (du så lovhjemmelen jeg henviste til tidligere med barn med sykdommer etc og utvidet antall sykedager?? )

Hei og takk for svar. Med tanke på lenger tilvenning så går det an å høre med faren sin jobb....Tenkte før at det kunne være noe med KISSen å gjøre, men det er så lenge siden liksom. Skal ringe manuellterapeuten til uka.

Kan høre om det er mulig å komme på besøk i bhg noe i sommerferien. Får ikke møte de som skal jobbe på hans avd. for det vet ingen. Barnehagen bygges nå og de er i midlertidige bygg. Ingen vet hvor en skal jobbe og være til høsten ennå. Men bare for å venne han til lydene.

Ellers så har Åpen barnehage sommerferie.

Vet jeg leste den lovhjemmelen, men husker den ikke nå. Må lete den opp igjen. Eller har du linken for hånd?

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/Kapitteloversikt/e04/e04k09?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

må ha jobbet fire uker ved barns sykdom tilsvarende gjelder ved egen sykdom, for å motta omsorgspenger fra arbeidsgiver...

hovedregel: Stønadsretten er etter første ledd begrenset til 10 dager per kalenderår, 15 dager ved omsorg for mer enn to barn, og til 20 dager, henholdsvis 30 dager for den som er alene om omsorgen for barn (aldersgrense 12 år).

antall dager ved kronisk syke eller funksjonshemmede barn (fra folketrygdeloven):

Hvert kronisk syke eller funksjonshemmete barn utløser rett til flere stønadsdager med omsorgspenger. Foreldre som har ett kronisk sykt eller funksjonshemmet barn kan til sammen ha rett på 40 stønadsdager. Foreldre med to friske og et kronisk sykt eller funksjonshemmet barn kan til sammen ha rett til 50 stønadsdager, og foreldre med to kronisk syke eller funksjonshemmete barn kan ha rett til 60 stønadsdager . Når arbeidstakeren er alene om omsorgen, dobles antall stønadsdager

Annonse

Vet ikke om jeg kan si Benni er funksjonshemmet eller kronisk syk akkurat.....

Kanskje jeg bare skal ta tiden til hjelp å se hva de finner ut når han skal inn til vurdering og sjekk på spesialsykehuset. Kanskje de finner det syndromet de så gjerne vil han skal ha. Da kanskje det blir lettere å søke evt. hjelp. Dette er jo i begynnelsen av september, så ikke sååå lenge til. Til da får jeg bare gjøre som fysioterapeuten hans sier og mener og håpe det går fint i bhg.

Huff da.. Det hørtes ikke artig ut.. Jeg er også litt bekymret for at lillegutt skal begynne i barnehage, men av motsatt grunn. Han skal hele tiden bort til andre babyer og klatre på de, rive de i håret osv. De andre babyene liker jo ikke det, så når vi er sammen med andre babyer, må jeg hele tiden passe på å dra han unna de. Håper ikke de andre barna i barnehagen blir redd han... Han blir heldigvis yngst da(9 mnd), så da håper jeg at de andre barna takler det bra. Men barnehagetantene får iallfall en jobb med å holde han unna de andre ungene.. Det kan hende han lærer seg å gå innen han begynner(står allerede 5 sekunder alene på gulvet), så da blir det vel å løpe etter han overalt...

Asberger??? Han er jo så kvikk og våken og lærerik på alle områder. Utenom myk musklatur som han får fysioterapi for.

Nå ble jeg nesten litt skremt her.....Kan de finne det ut på så små barn??

barn med asperger er ofte redde og holder seg unna andre barn, redd forl lyder og blir lett skremt, ukomfortable i store grupper osv, som du beskriver. holder seg gjerne der det er trygt, og foretrekker og være sammen voksne. trenger ikke være noe feil intelektuelt, gjerne heller motsatt. foretrekker og leke alene, med samme leke eller samme lek. kan diagnoseres tidligst i to års alderen. men sikkert ikke det, tanken bare slo meg fordi jeg kjenner en som har et barn med det, og oppførte seg helt likt din. men er kanskje heeeelt ute på viddene nå..

Annonse

Men i all verden? Det var da voldsomt til diagnose-dropping. Sønnen min var også slik i en periode. Hvis noen andre gråt, lagde høye lyder, så gikk det 2-3 sekunder og så nigråt han . Da var han ca 10 måneder. Det er nå et glemt kapittel og han er nå helt med.

Jeg tror disse diagnosene skremmer folk og at det bare er modellmakt. Kort fortalt.

"Overvekt er farlig. Hvorfor det? Jo, ikke fordi det er medisinsk helsefarlig, men fordi det er sosialt stigmatiserende."

Dvs overvekt er farlig. Fordi.Jeg.Sier.Det.

Nå har jeg snakket med fysioterapeuten hans, og hun sier at ingenting er galt med han mentalt eller noe. Han har ikke noe hjerneskade i det hele tatt. Det eneste han har er slapp muskeltonus. (svak musklatur)

Så da velger jeg å tro at han kommer over redselen for lyder når han bare blir vant med det. Går sikkert bra når han får høre det mange ganger pr dag.

Takk for svarene iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...