Gå til innhold

ka-ping! lager verdens beste rabarbrasyltetøy!!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

oi kan ka-ping dele oppskrift, for jeg har masse rabarbra som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med annet ennå bake en haug med paier....

Skrevet

Har noen stenger ute jeg også.... Vet jo at kald rabarbrasuppe er digg, men det hjelper jo ikke noe, jeg har ikke oppskrift. Husker forresten mormor lagde rabarbragrøt med fløte på, var ganske godt det å...

Skrevet

kaaa-piiiing, har du oppskriften så resten av verden får prøve, eller er den hemmeligstemplet av høyeste hold? :-)

Skrevet

Hehe, snakker om å bli rost opp i skyene fullstendig ufortjent... det er nemlig skremmende enkelt å lage rabarbrasyltetøy :)

Et godt utgangspunkt er en pose certo syltepulver. Der står det blandingsforhold bær/sukker som en kan bruke som utgangspunkt. Jeg foretrekker å bruke litt mindre sukker enn det står på pakken. Jeg bruker også litt brunsukker (ikke i tillegg til, men istedet for litt av sukkermengden), vaniljestang (skrap ut frøene og ha i) eller ekte vaniljesukker, og en bitteliten dæsj nellik kan være godt.

Rabarbra inneholder mye syre. Det lønner seg derfor å koke opp rabarbraen i vann først, helle ut vannet, og så koke opp rabarbraen en gang til. Trekk så kjelen av varmen, tøm oppi sukker og syltepulver (blandet) og rør til det er oppløst. Det ferske syltetøyet helles umiddelbart over i varme glass - helt fullt - skru på glasset og sett opp ned til det er avkjølt. Dermed er det hermetisk lukket og holder seg minst et år i kjøleskap.

Et godt tips er å helle glovarmt vann i glassene på forhånd, og tømme det ut rett før du heller i syltetøyet :) Tacosaus-glass er fine, de er såpass små at du rekker å spise opp syltetøyet mens det ennå smaker ferskt :D

Skrevet

Ufortjent - nehehei! Reddet min lørdagskveld iallefall, og mannen vil ha mer :-D

Så dagens husmorspørsmål; når du skriver "vaniljestang (skrap ut frøene og ha i)", hva er det da du har i?? *fnis*

og glass-størrelsen ser jeg ikke på som noe problem :-p

Annonse

Skrevet

Hehehe... det er frøene du har i ;) Det du evetuelt kan gjøre for å få mer autentisk vaniljesmak er å dele ei vanlijestang i to og legge den i helt vanlig sukker (ca 1dl) i en tupperboks et par dager. Så tar du ut stanga og bruker sukkeret som "ferskt" vaniljesukker.

ps: hvilke som helst glass med skrulokk kan brukes - vask dem godt, og kok dem for å sterilisere.

Skrevet

hmm.. det tipset har jeg hørt før, men da med melig. funker det like bra med vanlig sukker også?

det med glassene... jeg skjønte det da, bare mente at det ikke hadde hatt noe å si om de var enorme :-p

Skrevet

funker bra med helt vanlig sukker :) fordel med finkorna riktignok.

ang. glassene så var det nettopp derfor jeg sa at hvilke som helst glass kan brukes :D hihi

Skrevet

hmm.. tacosausglass fra smart club, kanskje?

nå har jeg glamt hva jeg sa om sukker, så det kan jeg ikke komentere... hahhahaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...