Gå til innhold

Dere som fullpumper

Anbefalte innlegg

Er relativt ny ved pumpene, og lurer på en del ting.

- Hvilken pumpe bruker dere?

- Hvor mange ganger i døgnet pumper dere?

- Hvor lenge pumper dere hver gang?

- Og hvor mye får dere ut hver gang?

Selv har jeg leid en elektrisk dobbeltpumpe, men skal jeg holde på med dette i ni måneder til så kan jeg like godt kjøpe en. Pumper nå seks ganger i døgnet à 30 min, og får ut ca 800 ml totalt. Ikke helt dagsbehovet ennå, men jobber altså med saken:-)

Blir glad for svar! Det er så få som kan noe om dette

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9727763-dere-som-fullpumper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fullpumpet de to første månedene.

-Brukte Dr.Browns håndpumpe (anbefaler ikke håndpumpe med mindre du vil se ut som en bodybuilder, for jeg var STØL!!!)

-Pumpet hver tredje time, hele døgnet.

-Pumpet til det var tomt, ofte 15 min per bryst.

-Hadde i overkant av en liter, en og en halv på det meste, totalt selvsagt.

(dette pga sugesvak baby, som så lærte seg å ta brystet.

ironisk nok har jeg nå etter to måneder med amming plutselig mistet melken)

- Avent Isis elektrisk

- Hver 3. time unntatt om natten (hun sluttet tidlig med nattmåltid)

- Ca. en halvtime

- 100 - 200 ml.

Jeg ga opp etter 3 måneder da det tok for mye tid. Vi fikk ikke knyttet noe særlig bånd da alt jeg gjorde var pumpe, vaske, sterilisere etc, så vi fikk det bedre etter at jeg sluttet, men all ære til deg som skal holde på så lenge! Det skal du være stolt av :-)

Heisann!!

jeg brukte avent håndpumpe/ elektrisk pumpe. Pumpet ca 10 minutter på hver pupp. Veldig varierende hva jeg fikk ut hver gang. kom helt ann på når på dagen jeg pumpet. Noen ganger begynte det å renne av puppen bare jeg så på pumpen. Hadde veldig mye melk.

Til å begynne med pumpet jeg hver fjerde time, synes det var mer enn nok og jeg fikk dekket det hun trengte i begynnelsen.

Håper ikke du synes jeg er frekk når jeg sier det som jeg skal si nå, men jeg vil fortelle deg at det er veldig mye arbeid med å fullpumpe og nå i ettertid ser jeg at det ikke var verd det. Jeg gikk glipp av mye tid sammen med babyen i begynnelsen. Etter hun hadde fått mat om morgenen hadde jeg sånn melkespreng at jeg var nesten nødt til å pumpe selv om hun lå ved siden av meg å gråt. En pumpe tømmer heller ikke brystet like godt som en baby og du har mye større sjangse for å få brystbetennelse. Jeg fikk flere store betennelser.

Før jeg kuttet ut helt med pumpingen etter tre måneder, trappet jeg gradvis ned. slik ble det en rolig overgang til mme.

Vist du klarer å full pumpe i 9 mnd så har jeg all respekt for det. Ingen ting er så bra som morsmelk. Jeg vet bare at i etterkant har jeg ønsket at noen hadde fortalt meg hvor tungt og hvor mye arbeid det var med all den pumpingen.

• 4 uker senere...

fy søren har fullpumpet i 4 uker jeg nå å møkkalei av alt som er med pupp og pumper. er ikke verdt det lenger, som det er skrevet her også. så er det jo nesten så man mister verdifull tid med barnet.

-jeg har medela elektrisk, alle fullpumpere bør ha dobbeltpumpe

jeg har ikke klart meg uten det ihvertfall.

-jeg pumper hver 1 1/2 til 2 timer, holder på å øke. når jeg ikke øker så pumper jeg etter hver gang småen har fått mat. som er ca hver 4 time.

- når jeg øker så pumper jeg 20 min. og ellers i 30min

-varierer veldig hvor mye jeg får ut, ca 100 etter to timer. har holdt på å økt ifra 40ml. holdt på å miste melka tror jeg, ble bare mindre å mindre en periode.

Takk for svar, alle sammen!

Nå har jeg holdt på i noen uker, og funnet en rytme som fungerer fint for meg/oss. Jeg pumper nå "fem om dagen", og dekker fint dagsbehovet hans med det. Får til og med litt ekstra til fryseren, så der vokser det et fint lite lager.

Jeg er hjertens enig i at dette er slitsomt, tidkrevende og bokstavelig talt "tappende". Hadde det krevd like mye som i starten, hadde jeg nok tenkt som dere, og lagt ned pumpestasjonen. Det skal ikke gå på bekostning av mammatiden! Men det hele ble annerledes da jeg leverte inn min leide pumpe (gammel medela elektrisk dobbeltpumpe) og kjøpte meg en ny: Medela advanced "pump in style" (for et navn!). Med den gamle satt jeg i en halvtime hver gang. Med den nye er brystene fullstendig tømt etter bare ti minutter. Får ut mellom 200 og 300 ml hver gang. Jeg pleier å sitte 15 minutter likevel for å stimulere litt ekstra, men produksjonen har altså heller økt enn minket selv om pumpetiden er halvert i forhold til før.

Så nå som jeg bare bruker en drøy time av døgnet tilsammen, synes jeg dette er helt levelig, og kommer til å fortsette en god stund til.

HI

Annonse

å da hadde du den jeg har nå før. hvor kjøpte du hehe advanced pump in style HÆHÆ hjelp skikkelig harry navn jo. for jeg må sitt opptil en halvtime noen ganger og lelle vet jeg at det er mer melk enn det som kommer ut. så den der vil jeg også ha!!!

Hehe... Nå først så jeg denne. Har svart deg på det andre innlegget. Jeg fikk de jeg leide den gamle pumpa av, bandagisten i småbyen der jeg bor, til å bestille direkte fra importøren. Men jeg tror de har den på Barnas Hus, og Alliance apotekene kan vel også bestille den til deg!

I tillegg til å ha et superharry navn kan jeg opplyse at den lager skrekkelig morsomme lyder. *Fnis* Men det er altså verdt det:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...