Gå til innhold

Trenger svar fort! Hvorfor skal ikke små barn ha softis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og når er de gamle nok til å spise det?

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om, vi har gitt jenta vår soft is flere ganger, begynte å gi henne det, når varmen kom. Hun er idag 18mnd..

Skrevet

De kan vel spise det, men det har vel noe med bakteriene som legger seg i softisen fra maskinen. Jeg ville heller gitt gutten iskrem eller saftis fra butikken.

Skrevet

soft is er æsj æsj... samme som milk shake og slikt. Om det er bakterier i det blir man kjempematforgifta. Ville ikke gitt softis men vanlig is fra hennig olsen osv

Skrevet

Fordi det er vanvittig mye bakterier i det! Maskinene blir ekstremt sjelden rengjort, og melkebakteriene kan gi alvorlig matforgiftning til små barn..! Det anbefales ikke å gi barn under 3 år soft is..!

Skrevet

Guttrn min er 19mnd og er kjempeglad i softis.Han får softis hver gang vi er på kjøpesenter.Han har aldrig blitt syk,og jeg har tenkt å fortsette å gi han softis.Det er såpass fokusert på bakterier i dag,at de fleste gjør vel rent.Er vel værre at de får jordbær i disse tider=)

Skrevet

Jeg ble matforgifta av soft-is for et par måender siden. Det var helt grusomt- jeg kasta opp de første dagene og senere gikk det over i akutt diaré som varte i nesten to uker. Det er noe av det verste jeg har vært med på. Ble totalt utmattet og dehydrert. Samboeren min måtte være hjemme fra jobb siden jeg ikke klarte å ta meg av datteren vår. Før var jeg ikke skeptisk til soft-is i det hele tatt, men nå velger jeg heller pinne-is. For det der vil jeg ikke risikere å utsette snuppa for. Jeg mener ikke at alle bør kutte soft-is, for jeg var sikkert maks uheldig. Men jeg tviler på at noen her hadde ivret etter å gi ungene sine soft-is om de hadde vært igjennom det samme som meg...

Skrevet

Oj=(Tok det lang tid fra du spiste isen til du ble syk da?Spiste softis i dag vi

Skrevet

hm... softismarskinene skal vaskes vær 14 dag. å skal pasturiseres vær kveld/natt.

har aldri hørt om noen som har blitt syke før, men begge de stedene jeg jobba så har vi altid vær kjempenøye med vasken

Skrevet

Vet ikke helt, men det kan jo være dette med bakteriene som de andre snakker om. Ikke alle som er like nøye med å følge vaskerutiner osv.

Kansje fordi små barn bli fort uttørket hvis de får spysyke/diare som de kan få hvis de blir dårlige etter å ha spist softis ?

Bare litt gjetting fra min side ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...