Sheela-na-gig Skrevet 30. juni 2007 #1 Skrevet 30. juni 2007 Jeg skal sy noe som er veldig tykt, er det mulig å stille inn "foten" litt høyere? Jeg finner det ikke på den maskinen jeg har.
Sommerfugl78 Skrevet 30. juni 2007 #2 Skrevet 30. juni 2007 Jeg har en knapp/hjul på siden av symaskin der jeg kan stille foten litt høyere. Men det er sikkert ikke alle modeller som har det...
Sheela-na-gig Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. juli 2007 Ja, det er en sånn knapp jeg ser etter, men ikke finner....finner heller ikke bruksanvisningen, har knappen/hjulet noen kjennetegn/spesielt symbol?
Sommerfugl78 Skrevet 2. juli 2007 #4 Skrevet 2. juli 2007 Finner du den ikke, så er det vel ikke en slik knapp på symaskinen din... På min (Bernina) er det bilde av en symaskinfot med en pil ned.
Gjest Ut på tur Skrevet 3. juli 2007 #5 Skrevet 3. juli 2007 Er det så tykt at du ikke får det inn under foten når den er oppe?
Sheela-na-gig Skrevet 4. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 4. juli 2007 Jeg får dratt det under, men maskinen klarer ikke å dra det jevnt fremover mens jeg syr og tråen ryker hele tiden....
Gjest Ut på tur Skrevet 6. juli 2007 #7 Skrevet 6. juli 2007 Jo høyere og tykkere det er det du skal sy jo vanskeligere blir det for maskinen din. Dersom du har overtransportør ( en "fot" som drar stoffet i takt med de "føttene" som drar stoffet under) så hjelper det en del i forhold til å trekke det jevnere fremover. Jeg har overtransportør på min maskin, men blir det veldig tykt sliter den likevel. Det skyldes nok først og fremst at en husholdningsmaskin ikke har veldig sterk motor sammenlignet med en iundustrimaskin. Jeg sliter for eksempel dersom jeg legger opp jeans når jeg skal over der hvor sømmene er. Da blir det for tykt og for hardt å komme gjennom. Det som ofte hjelper da er å sveive for hånd istedenfor pedalen. Husk også at tykkere nål kan hjelpe deg.
Sheela-na-gig Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. juli 2007 Hei, takk for svar! Jeg har nå funnet bruksanvisningen! Jeg kan justere overtrykket ved å åpne maskinen med et skrujern og vri på en spake....har ikke fått prøvd den ennå. I tillegg kan jeg legge inn en plate slik at at "føttene" under ikke får tak i stoffet, da blir det kanskje jevnere? Får prøve meg fram. Har ikke en sånn overtransportør som du snakker om. God ide med tykkere nål også!
Gjest Ut på tur Skrevet 7. juli 2007 #9 Skrevet 7. juli 2007 Dersom føttene under stoffet ikke får tak i det drar ikke maskinen stoffet frem og du må gjøre det manuelt. Da vil du få veldig ujevn lengde på stingene. Normalt fjerner man bare føttene under dersom man f.eks skal lage hånd broderi med maskinen. Dersom du vrir på denne spaken på overtrykket så husk hvor den stod normalt. Ellers kan det bli vanskelig å stille den tilbake. Jeg hadde begynt med å prøve tykkere nål, 90 eller 100 Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå