Gå til innhold

Barnehage, sommeravslutning. er jeg helt idiot??

Anbefalte innlegg

Min datter på 3 går i familiebhg. hun er blandt de eldste. Idag skulle vi ha sommeravslutning i bhg og de som ikke skulle tilbake etter sommeren fikk diplom og pakke til applaus og jubel hos barn og foreldre.

Si at det var 10 barn, og 7 fikk pakker..

Det jeg reagerer på er med så små barn så tror jo alle at de skal få pakke såklart, Ingenting er forklart på forhånd.

Min datter ble såklart kjempe lei seg da hun ikke fikk noenting, og skjønte ikke hvorfor.

Det endte med at jeg og pappan sa meningen vår om hvordan det hele ble gjort.. (ikke foran alle andre barn og foreldre, men i gangen) Kunne nok ha modifisert oss litt. vet jeg sa " dette går faen ikke an".. kunne spart meg den, men ble veldig lei meg på min datters vegne.

Det vi fikk til svar var at vi kunne vel bare forklare henne det, og hvis det var sånn så kunne hun jo ikke gå i bursdag heller...

En liten forskjell på bursdag der en får pakke, og i barnehagen der "tantene" deler ut pakker til noen og ikke andre....????!!!!

Tidsperspektivet er jo heller ikke akkurat på plass hos en 3 åring, hun skal jo faktisk ikke i bhg på 1 mnd..

Blir oppringt av bhg i etterkant, og blir da fortalt at jeg nå har ødelagt hele sommeren for dem osv i den duren...

I korte trekk de har gjordt alt riktig, og jeg var dum,, he he.

Har 2 venninner som er lærere, og 2 som er førskolelærere. Ingen av dem har vært ute for sånn, og mener det er forkastelig.

Tar gjerne imot deres meninger.

Fortsetter under...

det er 10 ja. Og dette er ingen 6 åringer som går ut for å beg på skolen. Det er andre 3 åringer som bare skal bytte bhg.

Vet man pleier å gjøre ekstra stas på 6 åringene. De andre bhg jeg har snakket med tar disse med seg som gruppe for å ikke lage noen urettferdige situasjoner..

Jeg jobber selv i barnehage, og der blir det gjordt slik at de som skal begynne på skolen, får diplom, en blomst og overrakt permen som har fulg dem gjennom hele barnehage tiden, andre barn som slutter for å bytte barnehage, flytte ol. får ikke noe, de får bare med seg permen sin, ved at den blir lagt på garderobeplassen. Har aldri hørt om at det blir praktisert på den måten du beskriver, det være seg fam. barnehage eller vanlig barnehag.

Synes ikke det er heldig at 7 av 10 fikk pakker.

Men det hørtes ut som om du tok manglen av pakke mye værre enn datteren din. Gjort er gjort, det er jo ikke noen grunn til å bli så sint. I etterpåklokskapens lys så ville jeg ha sagt ifra på en pen måte og sagt til barnet mitt at hun skulle få pakken sin i morgen.

Du kan jo beklage overfor banehagen at du reagerte så sterkt, uten at du trenger å være enig i at de har rett.

Signerer anonym over meg her. Det at nesten alle fikk pakke, var nok litt vanskelig for en 3 åring å forstå, men måten du reagerte på, var vel heller ikke veldig bra. De som gjorde dette, gjorde det nok ikke ut av ondskap og ønske om å såre hverken deg eller datteren din. Jobber selv i barnehage, og setter ikke pris på å bli snakket til på den måten som du gjorde til dem, og det er igrunn ikke så veldig rart at de fikk piggene ut.... Hadde du derimot forklart at dette var vanskelig for din datter, og at det er noe de burde tenke på til en annen gang, kan det nok hende utkommet av det hele hadde blitt noe helt annet.

Annonse

Det første jeg sa var at "jeg synes dette er gjordt på en lite gjennomtenkt måte. Har dere planlagt å gi flesteparten gaver måtte dere nesten ha forklart barna dette på forhånd"

Bare det at jeg stilte spm ved det de gjorde fikk "tantene" til å sette ut piggene.

Barnet mitt opplevde dette som VELDIG negativt. Kunne ikke skjønne hva hun hadde gjordt galt siden ikke hun fikk pakke.

Vet det var veldig unødvendig av meg å banne!!!!!!

Jeg sa også at de kanskje burde endre det til senere år... men å bli oppringt og skjelt ut i etterkant finner jeg totalt håpløst.

Så jeg forklarte faktisk først at dette var en neg opplevelse som jeg synes en 3 åring kan være foruten..

Når jeg da blir stoppet med at "da kan jo ikke ungen din i bursdag heller da" Usaklig.

Jeg er oppdratt til rettferdighet.. og vi hadde med avslutningsgave til alle tantene, ikke bare 1..

Må også legge til at i min jobb hadde vi sommeravslutning for 16 -17 år gamle ungdommer... Alle fikk pakke, ikke bare noen,

Så bra at du sa i fra:) personalet skal jo ikke ha alle piggene ute, da gjør dem bare situasjonen værre. det å bli oppringt av barnehagen var så usmakelig,d et gjør en bare ikke. jeg jobber som ped.leder i barnehage. og vi gir bilder og prem til de barna som skal slutte. vi hadde ett eget opplegg for 6 åringene. dem fikk en skrivebok. men da måtte dem gå på skattejakt først. self ble datteren din lei seg, og med den holdninga blandt personalet. så skjønner jeg at du reagerer.syns det er helt topp med oppegående foreldre som tørr å si i fra. gjør det bare igjen du:)

lykketil

Merkelig personalet..

Greit nok at de som skal slutte får diplom og pakke (det får de hos oss også), og greit at du reagerer på det og tar det opp med personalet.. men måten personalet reagerer på er jo helt merkelig!

Syns det var flott at du tok det opp med de, men syns ikke måten de håndterte det på var like flott..

Nå skal det også sies at hos oss får alle som slutter (enten for å begynne på skole, eller i ny barnehage) pakke og permen sin. Noen ganger er det bare et barn som slutter den dagen, mens andre ganger er det kanskje 4-5 samtidig. I en familiebarnehage blir vel dette mer merkbart ettersom 3åringene jo ofte slutter for å begynne i nye barnehager, enn i litt større barnehager. Mange avdelinger i barnehagene har jo mer enn 10 barn, så om 5 får gave vil det likevel være flere som ikke får (enn i ditt tilfelle hvor det kun var 3 som ikke fikk gave).

Jeg syns vel barnehagen til jenta di burde snakket med de barna som ikke får gave på forhånd og sagt at gavene er til de som skal slutte i barnehagen. Evt. at dere snakket med jenta deres og forklarte at pakkene er kun til de som slutter. Min erfaring er at 3 åringer forstår ganske mye så lenge de blir forklart ting.

ped.leder`n

Jeg syns du overreagerer. Kunne du ikke bare forklart barnet ditt at det er kun de som slutter som får pakke ? Jo da litt leit for 3 åringen, men ikke værre enn at hun skjønner at slik er det.

På den andre siden burde personalet snakket med barna på forhånd slik at ingen ble lei seg når de ikke fikk pakke.

Det er mange måter å si kritikk på. Som noen skrev lenger opp var intensjonen til personalet god, de ble nok derfor såret og paffe over at noen foreldre reagerte på noe slik. Ikke særlig profesjonelt av de, men forståelig. At de faktisk ringer deg høres helt utrolig ut. Kankje de oppfattet deg som mye mer sint en du mente å være?

Jeg synes det var bra du sa fra. Hadde nok også reagert lignende hvis det var mitt barn det dreide seg om. Syns synd på de 3 siste. Når d er så mange som får pakke burde de avklart det på forhånd, gidd pakke til alle eller ingen... Huff og huff.. Utrolig frekt å ringe opp i ettertid. Tror jeg ville søkt barnet mitt vekk derfra jeg. Høres ikke ut som personalet er helt goe.. Det er dems ansvar å forklare på FORHÅND hvorfor ikke alla fikk pakke..

Annonse

Kjære vene...

Det at din datter ble lei seg fordi hun ikke fikk pakke kunne dere sikkert håndtert på en enkel måte med at "du får pakke når du slutter i barnehagen". Det slår meg at dere kanskje er den typen foreldre som ikke takler at barnet deres møter motgang i livet ( såkalte curlingforeldre), og at rettferdighet er det samme som å få likt.

Jeg ville reagert svært sterkt hvis noen bannet til meg som barnehagepersonale i en slik sammenheng. Synes du virkelig at de fortjente det? Er det så grusomt å dele ut gaver til de som slutter og ikke til resten? Jeg ser at begrunnelsen din for at din datter skulle få gave var at hun var liten. Når er hun da gammel nok til å takle dette? 4? 14?

Jeg tror at du gjør datterene din en langt større tjeneste ved å lære henne at ting av og til kan virke urettferdig, og lære henne å takle det, enn å vise henne at det er greit å skjelle ut folk og lage en stor sak ut av noe som egentlig ikke vart noen sak. Barnet ditt vil møte motgang gjennom hele livet, og hun lærer hvordan man takler det ved å se på dere som foreldre. Hvis dere lager en kjempebrudulje hvis hun får feil farge på ballongen på McDonalds, så lærer dere henne at hun alltid har krav på å få ting akkurat som hun vil, og hvis hun ikke får det så er det bare å starte levenet. Om dere derimot viser henne at sånt lager man ikke bråk av, og at livet sjelden deler ut likt hverken av godt eller av vondt, så ruster dere henne nok bedre til å leve et liv hvor hun ikke opplever motgang så tungt. Hvis man tror at man har rett på (entitled to er et godt engelsk begrep som er dekkende) å få det som man vil hele livet så møter man nok på mye som oppleves som stor urettferdighet som kan være vanskelig å takle. Når hun blir litt eldre så vil hun faktisk møte en verden som gir blanke i om hun synes ting er rettferdig eller ikke.

Jeg er faktisk enig med barnehagen her - det var du som oppførte deg som en idiot (dine egne ord)

Jeg forstår faktisk HI jeg. Hallo, dette gjaldt 3-åringer, og ikke 6-åringer som skal slutte i barnehagen for så å begynne på skolen. DET hadde vært noe helt annet.

Så min støtte går til HI, og jeg hadde nok reagert tilnærmet likt selv, tenker jeg. Kanskje bare bannet litt mer... ;)

• 2 uker senere...

jobber selv på småbarnsavd hvor vi hver sommer deler ut permene til de barna som skal slutte.

i forkant av dette forteller vi barna at de store barna skal slutte og at de skal få permene sine med det de har laga den tia de har vært hos oss.

Har da aldri opplevd at noen foreldre blir sure pga dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...