Gå til innhold

Rhesus negativ..


petters mams

Anbefalte innlegg

Er rhesus negativ og skulle da hatt en sprøyte i løpet av 72 timer etter fødselen (fødte for 1,5 år siden). Dette skal være ren rutine, men skjedde ikke på Ullevål sykehus. Vet at det er viktig for neste svangerskap, men har aldri helt forstått hvilke konsekvenser det er snakk om. Noen som vet? Er gravid igjen nå og ganske så engstli`..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er også rhesus negativ, har tatt den sprøyten hver gang jeg har vært gravid. Og den er veldig vikitig! Den forhindrer at du (eller babyen ) danner antistoff mot blodet , om babyen blir født med rhesus pluss blodtype, kan den reagere på din blod type og omvendt. Jeg ville snakket med legen min om dette, sett om en kunne tatt den nå likevel.. Kjenner ei som opplevde dette, for mange mange år siden, hun er vel ca 50 nå , og mistet moren sin i fødsel pga dette...

 

Ikke for å skremme ,dette var jo veldig mangen år siden skjedde! Men den sprøyten er veldig viktig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje et fryktelig dumt spørsmål, men dette med rhesus minus har kun betydning dersom det er mor som er minus? Mener jeg har hørt noe om at dersom far er rhesus minus kan det være noen kombinasjoner som er farlige, men det kan være jeg husker helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter hva jeg vet , gjelder dette om mor er rhesus negativ ja, men det kan være "mindre farlig" om både mor og far er rhesus negative... men jeg har opplevd at det kan gå motsatt vei fordiom.. både min mor,far ,bror og jeg er samme blodtype, men selv om jeg fikk barn med en mann som også var rhesus negativ så fikk vi en sønn som ble rhesus pluss !!! Fordi det går an å "arve" blodtyper fra et annet ledd i familien. Han hadde en familie som var både pluss og negativ, og derfor ble det slik, jeg fikk sprøyten den gangen også. Begge mine to barn er rhesus pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan legen gjøre - Behandling og bivirkninger

I Norge - og i alle vestlige land - får kvinner med blodtype Rhesus negativ anti-D (immunoglobulin) senest 48 timer etter abort og fødsel. Barnets blodtype bestemmes alltid på forhånd, fordi anti-D er unødvendig hvis også barnet er Rhesus negativt. Anti-D nøytraliserer fosterets celler i morens blod.

 

For øvrig har man ingen rutinemessig behandling med immunoglobulin ved immunisering med andre blodtypeantigener enn med Rhesus.

 

Hvis et foster er påvirket, kan man gi blodtransfusjon før fødselen - dvs. til barnet inne i livmoren. Dette har vist seg å ha god effekt og kunne redde liv.

 

 

Sykdomsforløp

Det oppstår sjelden en alvorlig immunisering hos en førstegangsgravid kvinne ettersom hun jo aldri har vært utsatt for antistoffer fra et eventuelt Rhesus negativt foster.

 

Imidertid - hvis det har oppstått en omfattende immuisering med påfølgende blodmangel, kan dette resultere i fosterdød. En lengre tids blodmangel hos fosteret kan bidra til å påvirke sentralnervesystemet, dvs. forårsake hjerneskader.

 

Hvis et barn blir født med lav blodprosent, kan det overflyttes til en spesialavdeling hvor man kan gi blodtransfusjon. Dette betyr at barnets blod som er påvirket av morens blod, kan byttes ut med normalt blod.

 

 

Komplikasjoner

Komplikasjoner kan oppstå i forbindelse med ny graviditet hvis moren har dannet antistoffer i forrige graviditet. Således aktiveres morens immunsystem fortere og kraftigere hvis hun på nytt utsettes for for antistoffer fra et Rhesus negativt foster.

 

Det er ikke mulig å forhindre at det dannes antistoffer i den nye graviditeten. Derfor er det viktig å kontrollere den gravide kvinnen i form av gjentatte blodprøver for å følge antistoffmengden. Hvis antistoffmengden stiger kraftig - også kalt titeren - vil man være innstilt på å sette i gang fødselen. Hvis det er meget tidlig i graviditeten, f.eks. innen uke 28, må man vurdere risikoen med å vente til fosteret har vokst litt til. Dette gjøres bl.a. med ultralydscanning.

 

 

Hva kan du selv gjøre - forebyggende

Det viktigste er å forebygge. Hvis du selv vet at din blodtype er Rhesus negativ, er det viktig å opplyse om dette hvis du skal abortere eller er gravid utenfor livmor. I så fall skal du ha en sprøyte med anti-D.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også rh neg. Da mitt første barn ble født fikk jeg ikke k-vit. sprøyte da hun også var rh neg. Da dannes ikke de farlige anti-stoffene.

Det var kun om hun hadde vært rh pos. at sprøyte hadde vært en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...