Gå til innhold

Alle som er veldig for eller veldig imot barnehage......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel i grunnen ingen som egentlig vet med sikkerhet at det ene eller det andre er skadelig for barn? Da ønskes i tilfelle en link til denne forskningsrapporten etc!

Det jeg undrer meg litt på er om dere som kunne tenke dere å gå hjemme i mange, mange, mange år egentlig ikke trives i jobben deres?

Eller hva får dere konkret egentlig til å mene at det aller beste for barnet deres er å gå hjemme?

Skrevet

Jeg har ikke barn, men er av typen som kunne tenkt meg å være hjemme noen ekstra år den gang jeg evt. får barn. Det ideelle hadde kanskje vært å jobbe 40-50%, men det er en økonomisk side ved det også. Jobber man 50% må man fort betale full barnehageplass...

Jeg ser for meg at med to foreldre som jobber 100%, kommer hverdagen til å bli et stort slit. Det vil gjøre at foreldrene ikke har nok overskudd den lille tiden vi har sammen med barna, noe som er dumt både for foreldre og barn. Selv nå som student uten barn synes jeg at hverdagen er slitsom, så hvordan blir det da med ett eller flere barn å ta vare på?

Jeg holder som sagt på å utdanne meg, og jeg har jobbet litt innenfor det yrket jeg utdanner meg til også. Jeg synes at jobben er kjempekjekk, og jeg gleder meg til å begynne å jobbe for fullt, og til å utvikle meg i det yreket jeg har valgt. Det er altså ikke det at jeg ikke ønsker å jobbe, jeg bare ser at det antageligvis kommer til å bli for mye av det gode...Jeg tar gjerne en ting om gangen. Forhåpentligvis går det helt fint med full jobb og barn, for det er det jeg ser for meg at vi kommer til å ha råd til...Men hva jeg ønsker er som sagt noe annet.

Skrevet

Jeg tilhører egentlig ikke helt noen av kategoriene dine - men jeg synes det beste for barnet er å gå hjemme til det er 3 år....men, det er jo mange men her..........

Er førskolelærer selv - og barnehagen er en flott plass hvis man ikke har den muligheten:):):)

Skrevet

Hvorfor best å være hjemme til 3 år? Du må jo ha noen gode grunner for dette som er førskolelærer...? For jeg forstår bare ikke hvordan noen på barnets vegne kan være overbevist over det....

Skrevet

Jeg er også førskolelærer, og er enig med mamma`n til Selma.

Jeg mener den tryggheten, omsorgen og varmen som en mamma/pappa gir barnet sitt de første årene, ikke kan erstattes av barnehage.

Barnehagen gir mange voksne å forholde seg til, soving til faste tider, mat til faste tider, bleieskift etter samlebåndprinsippet o.l.

Satt litt på spissen, men dog, jeg mener at barnehagen (uansett hvor godt de jobber) ikke kan erstatte mamma eller pappa.

Skrevet

Jeg har mange grunner for at jeg mener det - og jeg tror faktisk det er en styrke å kunne se det som førskolelærer. Jeg er ikke fordømmende mot de som bruker barnehagen før de er 3 år - jeg vet jo at foreldre handler i sin egen tro på hva som er best for barnet sitt.

Skrevet

jeg er hverken det ene eller det andre heller. men mener det er forskjell fra barn til barn. mi på snart 20 mnd, har nå kjempe godt av å komme i bhg med flere barn og litt andre voksne. jeg er alene med henne og vi er mye nok sammen til at litt avveksling i bhg blir godt for både liten og stor. dessuten er hun veldig sosial og nå har vi en annen gutt hos oss på dagene, men det blir for kjedlig for henne. så hun kunne egentlig begynt i bhg når hun var 1 utifra personligheten hennes.

så jeg tror det er forskjellig fra barn til barn. for han som er med oss, hadde sliti veldig om han hadde begynt i bhg når han var 1, for han er utrygg og usikker på det meste. så han har hatt godt av å være litt med oss før han skal i bhg.

Skrevet

Jeg betviler ikke at du har mange gode grunner for det, jeg hadde bare ønsket at du kunne dele de med andre.

Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

Er SÅ enig med katja=)

Skrevet

Men Katja, kan du da svare på følgende?

Bhg skal ikke erstatte far/mor, kun komme som et tillegg. Min gutt er 9,5 mnd og vi spiser og sover til faste tider, blant annet fordi jeg trodde at forutsigbarhet skaper trygghet hos barnet. Bleieskift er også "på samlebånd", fordi det faktisk ikke er det hyggeligste vi gjør lenger. Da blir jeg en dårlig mor da eller?

Skrevet

Hvorfor spør du dette spørsmålet? Har du tenkt å søke sønnen din inn i bhage?

Skrevet

Sønnen min er søkt i bhg ja og jeg kan ikke se de negtive sidene ved bhg. Jeg ser problemstillingen om man er tvunget til å ha han der fra 7-17, men ikke ellers.

Skrevet

Hehe, tror du har et behov for å rettferdiggjøre ditt eget valg jeg..

hvordan i all verden klarte du å lese ut av innlegget mitt at jeg mener at du er en dårlig mor???

Nei, du er helt sikkert en super mor for dine unger.

Akkurat som jeg er for mine unger. Og jeg mener at mine unger har det best hjemme med meg, men har ikke noe i mot de som har ungene sine i barnehagen fra de er små.

Men jeg ser på trygghet, kjærlighet, tid og varme, som noe av det viktigste jeg kan gi mine barn når de er så små. Og der mener jeg, i all min egoisme, at barnehagen ikke kan erstatte meg (eller pappa`n).

Skrevet

Hva andre mener er vel ikke relavant - du vet jo best selv hva som er til beste for din sønn......

Og jeg sier vel ikke at barnehagen er negativt -

Barnehagen er et flott tilbud - men jeg synes tilbudet hos foreldre er bedre frem til de er tre....(selvfølgelig ingen regel uten unntak)

Skrevet

Ja, det var nettopp derfor jeg spurte *rister på hodet*! Det er jo helt håpløst fordi det alltid er svaret om man stiller et spørsmål....

Så unnskyld, men jeg forstår det fremdeles ikke! Jeg får heller spørre fagpersonell som vet hva de prater om/vet å formiddle det så andre forstår, om den personen finnes....

Skrevet

Hmmmm....ja...du har spurt flere fagpersoner, og ingen gir deg et svar som du forstår. Og da er det fagpersonene det er noe galt med.....hm....kanksje på tide å se på seg selv litt......

Skrevet

"Problemet" er jo nettopp at jeg har et valg. Jeg kan gjøre som jeg vil, men klarer ikke helt å se bare fordeler med at guttungen skal gå hjemme heller. Det triste er at det ikke går ann å få skikkelige svar fra fagfolk heller.

Så, hvis noen vet om noen linker til noen forskningsrapporter hadde det vært supert :)

Skrevet

Jeg er enig med katja og selmas mamma her. Hvorfor skal vi som går hjemme "forsvare" våre valg med tusen gode grunner? Tror nok det er litt for mange rundt om som sliter med å rettferdiggjøre sine egne valg, og dermed går til "angrep" på de som har en situasjon som de trives utmerket med :)

Ikke dermed sagt at HI er i denne situasjonen! Vet bare mange som er det, nemlig. Lykke til med sønnen som skal i bhg Stratos, han greier seg nok utmerket, -hvis du mener det er det beste for ham, selvfølgelig!

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva du er ute etter.......Vil du ha en bekreftelse på at du gjør ett riktig valg ang sønnen din???? Det vil det jo alltid være ulike meninger om......

Skrevet

Du er faktisk den frekkeste og dummeste "fagpersonen" jeg noen gang har vært borti! Fint om du finner en annen tråd, så kanskje noen andre kan komme inn hit å diskutere det sakelig med meg.

Skrevet

Å herre gud alle sammen! Jeg har et valg og vet ikke hva jeg skal velge! Så langt har jeg ikke kunnet finne noen klare negative grunner til å ha sønnen min i bhg noen timer hver dag. Jeg har funnet en god bhg og vært der mange ganger allerede og kan ikke se noe negativt ved den bhg heller. Tenkte kanskje dere hadde noen gode grunner jeg da, men det ser jeg jo dere ikke har

Skrevet

Tja, jeg syns jeg diskuterte ganske saklig jeg da, helt til du hevdet at du måtte finne fagpersoner som kunne gi deg et svar du kunne forstå.

Nå er både jeg og mamma`n til Selma fagpersoner, og vi er tydeligvis ganske enige også, og ikke syns jeg vi rakket ned på de som har ungene i barnehagen når de er små heller.

Men du får tydeligvis ikke svaret du er ute etter, da får du heller stille spørsmålet tydelig nok, slik at en dum førskolelærer som meg, skjønner hva du spør om og kan gi deg et skikkelig svar.

Skrevet

Etter å ha lest gjennom tråden synes jeg de fleste er saklige. Det er jo HI som fyrer seg opp og ikke klarer å beholde roen. Synes det er gitt mange argumenter for hvorfor de mener at barna har det best hjemme til de er 3 år. Er man ikke enig, så er jo det greit, men det er jo en helt annen sak.

Skrevet

De har jo gitt deg MANGE grunner, men tydeligvis ingen som holder for deg.

Skrevet

Jeg må bare beklage, men jeg synes faktisk ikke det med mat, soving og bleieskift var gode argumenter. Men der har du meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...