Gå til innhold

KRL og menneskerettigheter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg har i dag felt dom over KRL-faget, og slått fast at det er i strid med menneskerettighetene.

Jeg er personlig veldig glad for dommen, og håper dette bidrar til endring av religionsopplæringen i skolen. Det må nødvendigvis også bli en endring dersom stat og kirke skiller lag (og det ser ut som om det kommer).

Den franske modellen med verdslig skole, der ungene gis fri til å gå til religionsopplæring en gang i uken, blir kanskje aktuell da.

Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...sorry... de eneste synspunktene jeg klarer å hoste opp er: mot menneskerettighetene??? Her kastes folk i fengsel uten lov og dom, 70 damer voldtas (om vi skal tro dem du vet) i helga, og så er krl mot menneskerettighetene???

Skrevet

*klappe i hendene* Flott! Jeg håper så inderlig at endringen kommer før Sienna skal begynne på skole.

Skrevet

Tja... e det egentlig så ille at barna våres får litt kunnskap om relligion? Eg e langt i fra et religiøst menneske selv, men det gjør meg ingen ting at farfaren til datteren min tar henne med i kirken f.eks, eller at hun får høre om andre religioner og livssyn fra andre.

Barn har godt av kunnskap, og jo mer de har om hver ting, dess større grunnlag har de til å danne seg sin egen mening vedrørende hva de selv velger å ta til seg som sin tro...evt. ikke tro:)

Skrevet

Tenkte å skrive litt, men siden jeg er ganske så enig med deg, så er det egentlig overflødig..

Selvsagt ønsker jeg at pjokken skal ha kunnskap om religioner, men jeg ønsker ikke at han skal lære at kristendommen er overlegen andre religioner.

Skrevet

Jeg kan ikke se at det faget som er nå (kristendom-, religion- og livssynsorientering) kan stride særlig med dommen. Det gamle faget (kristendomskunnskap med religion og livssynsorientering) gjorde. Faget er blitt endret.

Det som klart er et problem, er formålsparagrafen. Staks denne er endret, vil vi etter mitt syn være i mål læreplanmessig. En kan gjerne kalle faget noe annet, men læreplanen vil måtte bli mer eller mindre den samme som nå. Sjekk selv på www.udir.no. Planen for faget lyder i det store og hele ganske fornuftig.

At veldig mange skoler ikke prioriterer faget særlig høyt, og at faget dermed gjennomføres som i alle år, er et annet problem. Vil vi noe med det, så må vi som foreldre lese planen, og øve press ovenfor skolene.

Jeg liker faget i sin nåværende form.

Skrevet

Jeg er også kjempeglad for denne dommen.

Syns ikke det burde vært religionsopplæring i det hele tatt i skole og barnehage. Ihvertfall ikke i den formen som det er i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...