Gå til innhold

Ultralyd viste hematom...Hva betyr det?


Gjest

Anbefalte innlegg

Var på tidlig Ul fordi jeg hadde en mini-mini blødning med lys brunt blod. Ul bekreftet blødningen og viste at jeg har et hematom på bakre vegg som er ca 1x1cm. Hva er risikoen her? Forsteret levde og var akkurat så stort som beregningen min tilsa, 8+2 i dag.

Hva er faren med hematomet? Kan jeg "blø" ut fosteret? hva er sannsynligheten???

Jeg er nå sykemeldt og har bade og løfte-forbud. Skal på ny UL om en uke. Andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk du tidlig UL pga. mini- mini blødning? Hvorfor det?

 

Og hvofor spurte du ikke legen når du var der og han fortalte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nei. Ikke hørt om, og jeg er litt overrasket jeg også over at du fikk tidlig UL pga litt mini-mini blødning. Jeg sa til legen min i uke 8 at jeg hadde hatt 2-3 blødninger, men det var da ikke noe å bry seg om sa han, hehe.

Sorry, men det eneste jeg fant var at hematom er blodansamlig i organer eller vev pga blødning.

Men har han gitt deg løfteforbud og sykemelding, skal du nok bare slappe av, så ordner alt seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet navn på hematom er blåkul, men da er det synlig fordi det er i huden. Det er med andre ord bare en liten blodansamling, og såvidt jeg vet, trenger det ikke være farlig i det hele tatt. Kan kanskje være et blodkar som har sprukket, og så har en del av blodet samlet seg opp i stedet for å renne ut.

Når fosteret levde og så fint ut, så tror jeg ikke et hematom er noe farlig, med mindre legen din sa noe om det.

 

Det er nok lurt å ta det med ro likevel, så ikke du begynner å blø kraftigere, men det høres ikke ut som at du holder på å miste nå, i alle fall! Fint at du fikk ny ul om en uke, da ser du sikkert mer.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Jeg fikk ikke Ul via legen min. dette skjedde på kveldstid så jeg henvendte meg til Volvat og kom til der neste formiddag. I følge gynekologen på Volvat var dette en blodansamling inne i livmoren. De pleide å prioritere og følge opp kvinner med denne tilstanden. Ettersom vi reiser på ferie på mandag har jeg derfor fått henvisning til gynekolog i den byen vi skal til allerede onsdag. Jeg synes dette er temmelig skummelt, og det ene spørsmålet etter det andre dukker opp i hodet mitt. Derfor lurte jeg på om det var noen andre som hadde erfart det samme. Alltid godt å vite at en er flere. Jeg oppfatter situasjonen min som truende abort, og hvor lenge varer eventuelt dette? Når kan jeg slappe av og tenke at det kommer til å gå bra? Er abortfaren knyttet til en eventuell utblødning, eller skyldes det økt infeksjonsfare ettersom livmormunnen er delvis åpen (må vel være det for at blodet skal slippe ut?) Gleder meg til neste UL, tror jeg må skrive en liste med spørsmål :) Nå går jeg med et konstant trykk i korsryggen og frykter at dette er økte indre blødninger. Men krysser fingrene for at jeg tar feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du er engstelig, men legen du var hos vet sikkert hva han gjør. Lykke til med ny ultralyd om en uke.

 

Krysser fingre for deg og håper trykket i korsryggen bare er smerter fordi du spenner deg når du er engstelig...

 

Det går sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang trykk i korsryggen har jeg hatt mye av det i dette svangerskapet, men jeg tror alt er bra likevel, er 11+0 nå. Har ikke hatt smerter, men trykk/ømt. Spesielt rundt uke 7-9, tror jeg.

 

var til ul i uke 9 og alt var bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! på besøk fra 2 trimester,følte at jeg måtte berolige deg litt. Jeg begynte å blø like før uke 8,hadde min første kontroll til legen,var da fortvilet da jeg kom inn for jeg hadde en MA i feb bak meg. Jeg fikk komme inn på UL og fikk vite at jeg hadde blodansamling i livmoren,etterpå leste jeg på nettet og fant ut at det kaltes hematom.

 

For å gjøre en lang historie kort,jeg har blødd MYE,vært på mange UL pga epilepsi,blødningene og at jeg ba om tidlig UL pga MA i feb. Jeg blør enda litt,men nå bare brunt gammelt blod. Jeg har vært sykmeldt men er nå aktivt. Heldigvis så ser det ikke ut som det har påvirket babyen. Jeg er nå 15+1, hadde siste styrt og store blødning 25. mai og da var det MYE,sto og ventet på buss så jeg kunne ikke legge meg ned heller,babyen overlevde det også. Var sist til UL da jeg var 13+ og skal igjen på mandag (dette er UL i forbindelse med epilepsi).

 

Ble visst langt likevel dette,men poenget er at det trenger ikke å være noen fare for babyen,men lurt å ta det med ro, sitt på rompa og la samboer ta seg av husarbeid!

 

Bare ta kontakt hvis du lurer på mer.

 

LYKKE TIL!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempebra svar! Det er så godt å høre at det er flere som har opplevd dette, og at det faktisk kan gå bra! Jeg går med et konstant "trykk" i korsryggen, og mistenker at dette er hematomet. Blir så bekymret for at det skal vokse og vokse.

Kan jeg spørre hvor ditt hematom er lokalisert? Jeg fikk beskjed om at det lå på bakre vegg, og det var visst positivt forsto jeg. Men jeg løper jo frem og tilbake på do hele tiden uansett :) Har heldigvis ikke hatt blødning i dag.

Ønsker deg lykke lykke til, og håper jeg kan få kontakte deg hvis det dukker opp flere spørsmål?

 

Stor klem fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn så fikk jeg ikke sendt svar på meldingen din. Men jeg er 15+2 og er aktivt sykmeldt ut neste uke,da har jeg ferie. Løfter ikke noe særlig enda,er forsiktig med hva jeg gjør av bevegelser enda. Prøver å sende pm senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...