Gå til innhold

Blemme og blod + flaskevask

Anbefalte innlegg

Spørsmål 1:

For ei uke siden fikk jeg ei blemme på den ene brystvorta. Vondt å amme! Blemma var nesten gjennomsiktig. Etter noen dager tok jeg hull på blemma og det kom ut noe som minnet om verk. I går var det plutselig størknet blod inni "skinnet" fra blemma. Hva er dette? Går det over eller må jeg foreta meg noe?

Spørsmål 2:

Koker dere flaskene hver gang de er brukt? I bruksanvisningen fra pumpa står det at man bare behøver å skylle i mildt såpevann og koke innimellom. En tråd her inne handlet om desinfisering og det virket som om alle kokte alt mellom hver gang.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9715547-blemme-og-blod-flaskevask/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut som om det er en melkeblemme. Det er jo alt hull og skinnfillene er liksom harde og satt seg fast i brystvorta. Bør jeg fjerne de? De er jo ømt som fy...

Jeg pumper melk bare en gang i døgnet. Bør jeg koke det hvert døgn da og?

Du tar saltvann (miks kokt vann og salt til det smaker som tårer) på en kompress og bløt opp skorpen før du ammer. Se det som står om wound treatment. En god fet krem på (for eksempel Simplex øyesalve) på en kompress rett på såret imellom ammingene holder det bløtt, slik at det er lettere å åpne innimellom.

Egentlig burde du koke da, ja. Spesielt siden du er sår!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...