Gå til innhold

klarer ikke å slutte

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk vite at jeg var gravid 22. februar. har alltid tenkt at blir jeg gravid da stumper jeg min siste røyk. men så enklelt ble det ikke. røyker enda, klarer ikke engang å redusere. får enda mere lyst på når jeg tenker at jeg må slutte. for hver røyk jeg tar får jeg kjempe dårlig samvittighet. vet alt om hvordan fosteret reagerer når mor røyker. sitter å tenker nå at når alle kan se at jeg er gravid skal jeg ikke røyke offetlig, syns ikke noe om det. men det er vel lettere sagt enn gjort?

har lest røykesluttboka, 2 ganger uten resultat.

er det noen andre som hadde det slik, men nå har klart å slutte og kan gi meg noen råd? er det noen som er i min situasjon ? vil gjerne høre hva dere har å si

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv noe som heter NaturStopp Max. Dette er Naturmedisin som er produsert av Naturhuset.

Jeg har slitt med å slutte, mye pga at min mann absolutt IKKE klarte å slutte. Men nå har vi vært røykfrie i 4 dager, ikke lenge men... For min dag er det ikke noe problem i det hele tatt, men mannen min sliter litt med at det sitter i kroppen at han røyker sånn og sånn.... smaken savner han ikke.

Dette bør du ta minimum 3 mnd (ca 6 flasker).

Det koster noen kroner, men det er mindre i uka enn du garantert bruker på røyk....

Lykke til!

Skrevet

hei jeg klarer heller ikke slutte . er helt umulig ... får angst ved tanken.. min staf er å føle meg slem dagen lang. så du er ikke alene. er 22 uker på vei..

Skrevet

Hadde det sånn første svangerskap og deler av dette. Ikke noe god følelse akkurat. Ville vært forsiktig med rådet over her med naturmedisin under graviditet. Har du prøvd slutta.no? Røyketelefonen er også behjelpelig. Er ofte lettere, når man vet at man ikke er alene om røykeslutt. Tror det er viktig å ta en dag om gangen, når man slutter+ å belønne seg selv underveis. Jeg har kost meg med andre ting med god samvittghet, og det har hjulpet meg. Røyksuget går fort over egentlig. På slutta.no er det masse info og gode råd. Helt gratis og melde seg inn også. Lykke til:)

Skrevet

Takk og lov for at det er flere av oss! Vel, egentlig ikke, for vi ville vel alle helst ha sluttet hvis det hadde vært så j"!%¤"(/&%#( lett, men det er i alle fall godt man ikke alltid må holde kjeft om det. Jeg har klart å kutte ned til lighteste merke, men klarer ikke å redusere mengden noe særlig.Husk: Alt man IKKE røyker er en seier i seg selv!!

Skrevet

Ja det er utrolig vanskelig dette her.... Jeg sluttet å røyke når jeg fant ut om graviditeteten- men var mye dårlig også, så det hjalp jo en del. Når formen tok seg opp, begynte jeg å røyke mer og mer... Valgte å være åpen om det med familie, venner, jordmor og lege... Det var utrolig tøft, for alle hadde jo en mening og ville prate med meg om det. Ble noen tårevåte samtaler for å si det sånn, spesielt med jordmor. Var jo dette jeg ønsket å "utsette" meg for, og etter noen måneder klarte jeg å slutte igjen. Tror det var dette som hjalp for meg, det var tøft å stå oppi, men siden det første til ny røykeslutt er jeg glad jeg torde det. Har nå vært røykfri siden uke 28... Kanskje det kan fungere for andre også? Lykke til alle sammen, og husk at enhver redusering gjør bra for babyen din. Prøv å fokuser på det som dere gjør som er bra, ikke andre veien. Da ender man bare i en ond ond sirkel...

• 2 uker senere...
Skrevet

Skjønner at det kan være vanskelig, men tenk på at du røyker for to!! Ikke akkurat hyggelig gjort mot barnet ditt det der...Både samboer og jeg slutta på flekken da vi fikk vite det. Det GÅR an!!

Skrevet

Hei! Vet akkurat hvordan du har det!!! Røyka selv under sv.sk frem til 6 mnd, ca 1-2 sigaretter om dagen, og hadde så utrolig dårlig samvittighet... Men så klarte jeg å slutte da etter 6 mnd og det er å anbefale. :) koste meg mye mer med graviditeten og slapp å tenke på hva som kunne skje med barnet, om jeg ville føde for tidlig, dødfødsel og alt det der. Vet ikke om jeg har så veldig mange gode råd, men jeg forlangte røykeforbud for samboeren min hjemme og fortalte meg selv hvor vanvittig flink jeg var for hver time jge ikke røykte. Skjønner hvor vanskelig det er for deg, og det er faktisk ikke bare å slutte som noen mener. Det er vanskeligere for noen. Håper du kan klare å stumpe røyken så du kan kose deg med magen og slippe den dårlige samvitigheten.... Lykke til.

Ps det anbefales å være forsiktig i forhold til naturmedisiner i sv.sk da det ofte er lite forskning på disse preparatene.

Skrevet

Det kan hende at mitt svar er helt på jordet, for jeg har faktisk aldri røykt selv... Men, jeg har vokst opp i et hjem hvor samtlige rundt meg røyka, og mine aller beste venner er også røykere.

Ei av mine venninner fikk barn samtidig som meg, ho røyka under hele svangerskapet og barnet hennes fikk ganske tidlig astma. Det gjorde også datra mi, så akkurat DET... Men, så blei ho etter noen år gravid på nytt, og selvfølgelig livredd for å få enda et barn med astma. Ho PRØVDE virkelig å slutte... Ho fulgte div. program, gode råd osv. Men nei... DEt som tilslutt funkaq for ho, var at ho talte hvor mange sigaretter ho røyka en dag. Så bestemte ho seg for at i mårra SKAL jeg røyke en mindre, den neste dagen en mindre osv. Venninna mi røyke sigaretter, så ho visste omtrent hvor mye en sigarett kosta... Den første sigaretten ho reduserte meed, la ho pengene den kosta på et glass...slik fortsatte ho. Dette motiverte henne veldig... Ho ble ikke røykfri under svangerskapet, men ho reduserte masse...og fortsatte mens ho amma. I dag er ho røykfri, og det var ho også da ho gikk med nr. 3...

Lykke til! :-)

• 3 uker senere...
Skrevet

Selv sluttet jeg for 2 år siden med eneste grunn at det ble for dyrt for meg. Hadde da veldig lite motivasjon =) for jeg hadde jo lyst til å røyke. Men leste boken "endelig ikke røyken" og den gjorde virkelig susen for meg i alle fall.

En annen ting som hjalp var at jeg sluttet sammen med kjæresten min. Dag nr 2 var jeg så fast bestemt på at dette orket jeg ikke mer - røyk skulle jeg ha.

Da sa kjæresten min: "Men skal du ha gjennomgått dette helvete for ingenting?" Det gjorde at jeg ikke tok den røyken og ikke senere heller. etter 3 dager var det betydelig bedre.

Vet også en del som har suksess med hypnose.

Skrevet

Det er håp! Jeg fant ut i desember at jeg var gravid, og akkurat som deg var jeg fast bestemt på at røyken, den skulle kuttes ut. Men samme hva jeg prøvde, og samme hvor høyt jeg elsker det lille nurket i magen, klarte jeg ikke å slutte. Jeg trappet imidlertid ned, og røyket aldri mer enn fem om dagen. Og jeg røyket heller aldri offentlig. Følte meg som en skikkelig fjortis da jeg snek meg ut på verandaen for å ta en halv en... Det var bare min mor, søster og samboer som visste at jeg røyket, og det gjorde det lettere å redusere. Så, i juni, var vi på venninnetur på fjellet, og jeg måtte plutselig klare meg en langhelg uten. Huff, som jeg grudde meg til den turen! Men det gikk bra, og jeg har faktisk klart meg siden! Det var tydeligvis det sparket jeg trengte. Selvom jeg merker suget hver dag, er det en ufattelig god følelse at jeg har klart det. Har nå en uke igjen til termin, men tar fortsatt en dag av gangen. Ønsker deg lykke til, og håper du klarer det både for deg og den lille, hvis du ikke allerede har kommet i mål:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...