Gå til innhold

Urinlekkasje og bading

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sjekk bekkenbunn.no, det fins visst sånne propper man kan bruke. Samme problemet her forresten. Er ikke redd for å bade,beholder bikini-overdelen på og sørger for å skifte til truse og skjørt med en gang. I trusa har jeg det minste Tena bindet(som ser ut som truseinnlegg). Hindrer lukt effektivt! Det er kjipt å skulle plages sånn når en er under 30. Håper dette blir min siste sommer med lekkasje. Vet du at det går an å få operasjon? Ta det opp med legen din, det fins hjelp å få.

Ja, det er nok ganske psykisk her også. Knep mye etter fødsel og bruker nå bare smartballs for å vedlikeholde. Prøver å knipe når jeg løfter og trener også. Knipeøvelsene har nok hjulpet, legen sa iallefall at jeg hadde god knipekraft. Du kan også trene hos fysioterapaut som alternativ til operasjon, noen driver også med elektrostimulering. Det er visst veldig effektivt. Skal prøve det selv. Hvor lenge har du vært plaget?

Annonse

Jeg begynte å lekke noen måneder etter første fødsel og knep den første tiden 90 til dagen og reduserte til 30 etter noen uker og holdt på over ett år til jeg ble gravid igjen. Da ble jeg så sliten at jeg ikke klarte å fortsette å knipe hver dag så etterhvert sluttet jeg helt. Urinlekkasjen kom tilbake i løpet av svangerskapet bare noen dråper til dagen. Var ikke så mye jeg kunne gjøre med det, for da jeg begynte å få energi igjen reagerte babyen på knipingen slik at det bare ble vondt for meg.

Da minsten var ca 4 måneder begynte jeg å dryppe mer og mer og startet for alvor å knipe, fikk raskt resultater til tross for at legen sa at muskulaturen i utgangspunktet var veldig slapp (i motsetning til etter første fødsel). Så nå har jeg knepet 30 - 45 i over ett år og det funket greit nok. Ikke alltid jeg får gjort effektive knip.

Er smartballs bare for vedlikehold?

Nei, smartballs kan du bruke til å stramme opp. Jeg syns de er veldig store og angrer på at jeg ikke kjøpte knipekoner i steden. Har hørt de skal være veldig bra.

Forsvant lekkasjen etter første fødsel? Et år siden fødsel her. Lekker bare dråper og ikke hver dag, men syns det er ubehagelig nok jeg.

Ja, lekkasjen forsvant etter første fødsel. Har funnet ut for meg selv at jeg er avhengig av å gjøre knipeøvelsene. Jeg lekker innimellom, vanligvis bare dråper, men i blant kommer det en ordentlig porsjon urin. Likevel holder det med truseinnlegg. Er redd for at det skal bli verre. Vil ikke operers så jeg håper at det ikke blir så ille.

Har gått til akupuktur i et halvt år nå og lekkasjen har blitt mye bedre. Før hadde jeg lekkasje hver dag, mens nå er det som regel 5-7 ganger imnd. Fysioterapi har jeg hørt om gjennom legen min. Tror det er gratis hvis du har henvisning. Du kan også bruke sånt apparat til å trene bekkenmusklene(elektrostimulering kalles det). Legen din vet sikkert mer om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...