Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Blir ikke klok på alle disse skrivene til NAV. Blir mer forvirret nå enn jeg var i begynnelsen. Situasjonen min er slik at jeg skal ha barn i oktober, og siden jeg har vært student de siste årene velger jeg å fortsette som student til høsten. Jeg skal ta nettstudier slik at jeg kan være hjemme med barnet. Ettersom at jeg ikke har tjent meg opp rett til foreldrepenger, har heller ikke barnets far rett til fedrekvoten. Siden jeg skal være fulltidsstudent kan far egentlig ta ut fødselspermisjon 29/39uker, men dersom han gjør dette vil ikke jeg ha rett til fødselsstipend. I går kom jeg over noe som heter "gradert uttak" - men jeg blir fortsatt ikke klok på hva dette går ut på. Kan dette innebære at far kan ta ut fødselspermisjon f.eks fra august 2008 ( slik at han kan være hjemme i 29 uker med 100% lønn, samtidig som jeg går ut i jobb)? dvs når barnet er 10 mnd gammelt? las noe om at gradert uttak må vere gjennomført før barnet er 3 år... Har tatt noen telefoner til NAV, men blir ikke klok på de svarene jeg får. Synst det er lite opplysninger om hvordan man kan gjøre det når mor er student og far i jobb... Noen som har peiling på dette som kan hjelpe meg??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9709172-hjelp-ang%C3%A5ende-permisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du får ikke fødselsstipend nå i tilegg til at han skal ta ut perm senere. Om han skal ta ut 29 uker perm med 100% lønn kan du bare ta 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel (noe som du må ta) da får du engangsstønaden men ikke fødselsstipend om han skal ta ut perm.

dere har bare ett gitt antall uker perm og gradert utak betyr at dere f.eks tar 2 dager fri og jobber de andre 3 i hver uke slik at dere stekker ut permen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...