Gå til innhold

Trenger hjelp av dere siden vi snart skal ha barnedåp.

Anbefalte innlegg

Tulla vår skal døpes, og jeg vil gjerne ha litt tips.

Hvor lenge etter dåpen skal selskapet begynne? Må man sende ut invitasjoner? Skal man ha velkomstdrikk?

Er det vanlig å ha sanger, i så fall hvilke?

Lurer også på om noen har tips til bordkort og evt. bilder/beskrivelse av borddekking som kan være pent.

Håper dere kan hjelpe.

Fortsetter under...

Send ut innbydelsene ca en måned i forveien.

Ha selskapet rett etter kirken, kanskje folk vil ha kaffe før de setter seg til bords. Det vil gi tid til åordne feridg maten.

Vi hadde ingen sanger og bare jeg holdt tale i da mine barn ble døpt, men en dåp er så enkelt eller komplisert som du vil.

Med barnedåp nr 1 stresset jeg vettet av meg for å gjøre klart alt, den siste gangen hadde jeg bestilt snitter, fått andre til å bake kaker og det bestse leide et lokale å ha den i. Det var enkelt og greit..

vi hadde selskapet ett kvarters tid unna kirka, og alle kjørte direkte dit. selve matserveringa begynte vel i underkant av en time etter at vi var ferdige i kirka.

Vi hadde 2 langbord, ett til gjester ett til mat(koldtbord). Hadde hvite duker med en ang gjennomsiktig blå løper. lysestaker og vaser i glass, pluss pynteperler langs hele bordet. hvite lys og blomster, med blå sløyfer og pyntestener. serviettene var bretta i blått og hvitt sammen.

Sanger, velkomstdrikk og bordkort er individuelt. vi hadde ikke invitasjoner, rett og slett fordi jeg glemte av det midt oppi alt(inn og ut av sjukehus og masse stress), men va mange som spurte etter det, og kommer garantert til sende ut til neste evt dåp:)

og be familie om hjelp! jeg var sur og stresset hele uken før dåpen. sambo var så lettet når alt var overstått, og først da innrømte han at han var redd for å tråkke meg på tærne før dåpen fordi jeg var så lettantennelig...hehe....

Du kan ha selskapet rett etter dåpen, eller på ettermiddagen f.eks. Vi hadde på ettermiddagen.

Jeg sendte ut invitasjoner, men ikke til nærmeste familie.

Hadde ikke velkomstdrikk, aldri hørt om det i dåp.

Hadde ikke sanger.

Borddekking kan jo være så mangt. Jeg hadde hvite duker, rosa tøyroser, rosa telys i slike høye telysglass med stett, fylte disse med lyserosa krystallstein (sånn pyntegreier) og hadde lyset oppi. Disse ble som en oppsats med roser rundt. Hadde også noen kubbelys på speilplater her og der. Hadde ikke bordkort. Er ikke så formell av meg.

Vi sendte også ut invitasjoner, en måneds tid i forveien er greit. Sett svarfrist, så vet du når tid du kan forvente å få vite hvor mange som kommer.

Vi hadde middag ca halvannen time etter at dåpen i kirka var ferdig. Gudstjenesten tok ca halvanne time pga mange som skulle døpes, og vi syntes det var greit å ha litt tid til å komme oss til lokalet og få maten levert og ordnet.

Vi hadde ikke velkomstdrikk. Serverte vann, brus og farris til maten. kaffe til kakene.

Vi hadde ikke sanger, men vi ønsket ikke det heller.

Fant en dåpsside dku.no, hvor jeg fant tips til bordkort. Laget både dem og invitasjonene for hånd. Fikk bestilt en borddekorasjon på blomsterbutikken som vi satte midt på bordet (hadde langbord), og så hadde vi lys på begge sider (blå kubbelys med perlepynt). Strødde lyseblå pynteglassteiner mellom lysene og blomstene. Det holdt egentlig med pynt på bordet, ellers ble det rotete. Hadde også noen små vaser med blomster og noen lysestaker på bordet med mat og gavebordet pluss i vinduene.

Annonse

Innbydelse minst en mnd. i forveien, mer om det er gjester langsveisfra. (Så fort du har fått fastsatt dåpsdato i forhold til Kirken).

Selskapet kan begynne så fort gjestene har kommet seg til dere eller selskapslokalet. Hvis dere skal ha langbord med servering, holder det at gjestene kommer og etterhvert tar plass (vi hadde bordkort, for vi hadde endel mange gjester, noen med barn etc/greit å sitte praktisk fordelt da). Vi hadde gaveåpning mellom 'middagen' og desserten/kakene.

Sanger...ta hva dere føler for passer. Da kan du plukke ut et par, og evt. kopiere opp teksten/legge under tallerkene.

Kjøpte bordkort på bokhandel, kjøpte ørten meter rosa stoff på Ikea som ble brukt til bordduk på langbord. Pyntet med levende lys og enkle blomster i tynne lysestaker nedover.

Lykke til! Og ikke stress unødig. Det viktigste er å være sammen og kose på denne dagen.

Vi sendte invitasjoner, men husker ikke hvor lenge før. Kanskje en måndes tid...?

Vi dro rett hjem til oss etter gudstjenesten var slutt.

Hadde ikke bordkort. Veldig uformelt.

Et bord til mat og to til gjester (har vinkelstue, så det ble vanskelig med et langbord)

Hadde ikke velkomstdrikk, sanger eller taler.

Vet noen synger lykkeliten i dåp, andre tar med dåpssalmen fra kirken e.l

Jeg har to jenter, men er ikke så veldig "rosa", så vi har ikke hatt rosa bord. Hun eldste ble døpt i slutten av juli, da hadde vi solsikker og gule lys og servietter. Hun yngste ble døpt i påsken og da hadde vi servietter som hadde mønster i lysegrønt, gult og rosa og blomster og lys som passet til.Hvite damaskduker på alle bordene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...