Anonym bruker Skrevet 28. juni 2007 #1 Skrevet 28. juni 2007 Noen som ikke bruker engangsbind/ kjøpebind?
Lumsk Skrevet 28. juni 2007 #2 Skrevet 28. juni 2007 Jeg bruker aldri engangsbind. Jeg har tidligere bare brukt tamponger og nå bruker jeg et mensbeger som til og med er mere behagelig enn tamponger. Tøybind skal handles inn til neste renselse (for det var en lidelse med all plasten) og jeg er veldig fristet til å kjøpe før det også.
Gjest Skrevet 29. juni 2007 #3 Skrevet 29. juni 2007 Eg har brukt tøybind til renselsen - orka ikkje tanken på plast mot eit sårt underliv. Og eg måtte sy ein del, trur det har vore bra for stinga å få litt "luft" i staden for å vere pakka inn i eingangsbind. Kjøpte ein pakke ImseVimse-bind (dei er litt klumpete, men funka bra for renselsen) og nokre WAHMarama AIOs frå www.cottontailbaby.com (dei er skikkelig kule, og mjuke/gode) Vaska dei saman med bleier og handdukar annakvar dag.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 29. juni 2007 #4 Skrevet 29. juni 2007 Jeg bruker tøybind - hjemmesydde. Og mooncup. Engangsbind bare innimellom, men det er IKKE godt i forhold, altså!
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 29. juni 2007 #5 Skrevet 29. juni 2007 Jeg har kjoept inn toeybind (noen Mother of Eden--de som lager Fuzzi Bunz og noen Lunapads) og har planer om aa bruke dem til renselsen og senere naar mensen kommer tilbake. Har vel forsaavidt planer om aa bruke engangsbind paa sykehuset og heller begynne med toeybind naar vi kommer hjem. De har dessverre bare engangsbleier til babyen paa Baerum Sykehus, der hvor jeg skal foede..saa da blir det vel engangs paa baade meg og lillegutt de foerste dagene. Jeg har heller ikke toeybind i "super" stoerrelsen--bare de vanlige, saa de foerste par dagene er det kanskje like greit aa bruke engangs. Men naar vi kommer hjem blir det toeybind paa meg og toeybleier paa lillegutt...
Ranveig R Skrevet 3. juli 2007 #6 Skrevet 3. juli 2007 Har kjøpt meg tøybind, orka ikkje tanken på å ha "utstyret" pakka inn i plast i vekesvis etter fødselen. Fekk brukt dei i ca 1 1/2 år før eg blei gravid igjen, og gleder meg faktisk til å ta dei i bruk igjen etter neste fødsel. Har nokre plastbind liggande i reserve, men kjem aldri til å gå tilbake til dei på heiltid nei....!
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2007 #8 Skrevet 5. juli 2007 Urk.... Nei, fyttigrisen - mensbindene mine ser jeg det som en fordel at jeg kan kaste...
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2007 #9 Skrevet 6. juli 2007 Hjelp!! Kom jeg tilbake til 1800- tallet nå??
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #10 Skrevet 15. juli 2007 Ja, det er jo supert at vi nå kan pakke våre avfallstoffer inn i plast og bevare dem til evig tid! Tøybind er supert. Har brukt hormonspiral siden sist fødsel og har nesten ikke hatt noe menstruasjon, så et par-tre tøybind som så gikk i tøybleiebøtta til junior har holdt. Nå må jeg passe på å ha de klare til renselsen. Libresse og annen plast i trusa får jeg helt klaus av. Tøybind blir det her i gården så lenge jeg har tøybleiebarn, hvertfall.
teso6 Skrevet 17. august 2007 #11 Skrevet 17. august 2007 Hmmm, komme nok til å bruke vanlige bind. Synst det høyrest ekkelt ut å drive å dille med"bindet"...vaske osv... Nei, få det ut av trusa, og vekk med det!
tigergutt<3 Skrevet 19. august 2007 #12 Skrevet 19. august 2007 hvordan behandler dere tøybind etter bruk? Synes det høres litt uhygenisk ut jeg, men har aldri satt meg inn i hvordan det fungerer. Litt nysgjerrig siden det virker som om alle som bruket de sier at det er mer behagelig.
Lumsk Skrevet 20. august 2007 #13 Skrevet 20. august 2007 Man kan oppbevare bindene på forskjellig vis. Enten "tørr oppbevaring" i et vaskenett, en liten bøtte e.l. Eller, man kan skylle dem (helst i kaldt vann) etter bruk før man legger dem i en bøtte eller et vaskenett. Jeg fikk mine første bind rett før helga og gleder meg til å prøve. (Første gang jeg har gledet meg til mensen tror jeg...) Det høres kanskje litt uhgienisk ut, men de vaskes på 60 grader. Vi bruker tøybleier her hjemme og jeg ser jo hvordan de verste basjebleier blir rene etter vask så da blir nok bindene det også.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #14 Skrevet 20. august 2007 Vaske ved 60 grader??? Nei, fysj, dere må nå i alle fall kokvaske bindene, da... Usj og fysj.....
loppe Skrevet 22. august 2007 #15 Skrevet 22. august 2007 Ikke ved mensen, da går det i tamponger. Men etter å ha født tidligere vet jeg at man lett får soppinfeksjon rett etter fødselen.Det er sårt nok fra før, så det bør man unngå. Da har jeg brukt tøy når jeg er alene fordi alt annet er sårt. Selfølgelig kokvasker jeg hvit bomull. Men hvis jeg skal ut noen steder så blir det vanlige. men de må være myke altså, og noe som er mykt og stort nok til renselsen, er vanskelig å finne. Libresse føles som en spikermatte mot sting.. Miljøaspektet syns jeg også er viktig. Halve verdensbefolkningen kan jo ikke fortsette å bruke så mye plast. Men så lenge det bare er oss på detn rike halvkule... Er det ikke noe med at du skal leve på en slik måte at du tror at verden ville hatt det godt hvis alle andre også levde slik..?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #16 Skrevet 29. august 2007 Synes tøybind høres noe tungvint ut i det daglige, men etter to barnefødsler og to KJIPE soppinfeksjoner i forbindelse med renselsen blir det tøybind på meg ved neste barnefødsel. Men burde man ikke koke de, 60 grader holder ikke...
Madamina Skrevet 1. september 2007 #17 Skrevet 1. september 2007 60 grader er nok til å drepe bakteriene.
Linaria Skrevet 11. september 2007 #18 Skrevet 11. september 2007 Jeg har sydd mine egne. Angrer ikke på det. Jeg bytter bind like ofte som før, men har aldri opplevd lekasje. Etter at jeg gikk over fra papir og plast, til bomullsflanell, har jeg dessuten ikke vært plaget med sopp, slik jeg ofte var før. (Det er bare å innse det, bomull puster langt bedre!) Jeg har en liten bøtte med lokk i skapet under vasken på badet, som jeg legger brukte bind i (med kaldt vann), bytter vann 1 gang til dagen, og når mensen er over vaskes bindene på 60^. (Det er ikke spesielt mye arbeid!) Fordi jeg vet hvor mye mer behagelig jeg selv synes tøybind er, kommer jeg til å bruke tøybleier også. At det er rimeligere i lengden og sparer miljøet er bare en ekstra bonus. Hvis noen vurderer å prøve tøybind, vil jeg på det sterkeste anbefale det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå