2snupper Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Hei, har ei på nærmere 5 måneder. Hun var stor da hun ble født (drøye 4 kg), men har lagt på seg relativt lite uke for uke, kanskje gjennomsnittlig 80 gr per uke (totalt 1,3 kg siden fødsel). Hun strekker seg relativt mer (tror jeg) 12 cm siden fødsel. Så hun er nok litt lang og tynn på en måte. Jeg opplever at jeg har mye melk, og har hatt det hele tiden. Jeg har også hatt behov for å pumpe meg i tillegg til å amme henne. Hun er veldig blid og fornøyd, og jeg tror ikke akkurat hun lider noen nød - ikke er jeg veldig bekymret for vektoppgangen heller. Det er mer det at jeg er litt fascinert over at det går an, jeg synes hun spiser så mye... både ofte og lange måltider. Og så merkes det så lite på vekt... Hun har kun blitt ammet - vil ikke ha flaske... Og jeg lurer på om det er noen andre som har tilsvarende erfaring eller har noen teori om hvorfor det er sånn...?
?!:) Skrevet 28. juni 2007 #2 Skrevet 28. juni 2007 hei hei:) kjente meg godt igjen her.har en liten tass på 5 mnd,som heller ikke har den store vektøkning,men som du skriver blid og fornøyd.han har siste ukene fått prøve litt frukt pure,middagsglass og grøt(4mnd trinn),er fornøyd med det men spiser også meget godt med melk,drikker er kanskje mere riktig heeh..jeg ammer og pumper,melk er det masse av:)jeg tror at så lenge hun sover godt,smiler og er fornøyd så er det ingen fare,sånn tenker jeg hvertfall.min teori er at det er ikke masse overflødig fett i melka mi og at han har høy forbrenning,babyer kan da også ha det mener jeg:)slik at han får den næringen han skal ha og han ligger jo aldri i ro så får vel ikke tid til å legge på seg:) skulle ønske jeg hadde det sånn:).. spørre deg om en ting siden jeg nå først er inne på vekt og amming,jeg vet det høres teit ut men jeg har hørt at man gikk fortere ned i vekt når man amma,men hvorfor skjer det ingenting her da!!! jeg har en sønn fra før som jeg ikke ammet mer enn fire uker,han her har jeg nå ammet i 5 mnd i tillegg til at jeg pumper flere ganger i uka,men går ikke mere ned..blir litt deppa jeg,for hadde gledet meg litt til å få den bonusen..har du noe peil??
2snupper Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. juni 2007 Takk for svar - det er alltid godt med bekreftelse fra andre :-) Jeg har også tenkt på dette med forbrenning, men har vært usikker på hvordan dette fungerer for disse babyene, men det er vel forskjell på deres forbrenning akkurat som oss. Jeg har hørt noen si at de barna som legger på seg mye har mødre som fort tar av seg etter fødsel, mens de barna som ikke legger på seg så mye har mødre som ikke tar av seg så fort etter fødsel. Det stemmer dessverre for meg....
Expat Skrevet 29. juni 2007 #4 Skrevet 29. juni 2007 Kan du fortelle hvordan bleiene hennes er? Gule? Groenne?
2snupper Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 29. juni 2007 Jeg tror bleiene er som de skal, flere tissebleier hver dag og bæsje-bleier innimellom, kanskje hver 3-4 dag og de er gule.
?!:) Skrevet 30. juni 2007 #6 Skrevet 30. juni 2007 det med vektnedgang på mor har jeg aldri hørt men støtter teorien din,stemmer bra her å det.gikk ned 12 kg så bare stoppetet det helt opp:(så nå sitter jeg her da,ammer og går turer men vekta er der...kanskje litt for glad i sjokolade men ikke så ille at jeg ikke skulle gått ned.sånn var det med første mann å,12 kg kjapt resten tok evigheter.kjedelig de sakene der,men vi får trøste oss med at vi har nydelige sjarmtroll:)
Expat Skrevet 30. juni 2007 #7 Skrevet 30. juni 2007 Det er bra! Hmm, om du vil kan jeg spoerre "mine" om dette...
2snupper Skrevet 30. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 30. juni 2007 Ja, spør gjerne "dine". Kan liksom ikke helt skjønne at hun går så lite opp når jeg føler hun spiser så mye. Vet du noe om hvordan det er med forbrenning for disse små? Er de like forskjellige på det som vi er...
2snupper Skrevet 30. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 30. juni 2007 Nydelige småtroll er klart det viktigste :-)
RajaPia Skrevet 30. juni 2007 #10 Skrevet 30. juni 2007 Mi la også på seg lite , men ikke lite nok til at helsestasjonen syntes hun skulle få flaske. Så vi ammet,og ammet, og ammet.... Begynte med grøt da hun var ca 4mnsd etter anbefaling fra h.s. Nå er hun 21 mnd , og jeg har fortsatt melk. Snuppa elsker å kose puppen før sengetid og om morgenen før vi står opp... Vil ha pupp sier hun med sine store blå øyne rettet mot meg. Er vi håpløse som fortsatt ammer ....?
Expat Skrevet 1. juli 2007 #11 Skrevet 1. juli 2007 Har du ammet paa helsestasjonen eller ved en god vekt noen gang? Da tar du ungen med klaer og alt paa vekta, og saa ammer, og saa paa vekta med samme klaerne paa. Da ser du om sugetaket er problemet. Hvor mange maaltider faar hun i doegnet? Og du sier flere vaate bleier, akkurat hvor mange, og stoerrelsen paa de bleiene?
2snupper Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 1. juli 2007 Nei, jeg har ikke ammet og veid. Men jeg tror ikke det er noe med sugetaket, hun spiser bra. Jeg merker utdrivinga og hører hun "klokker" når hun svelger. Har også ofte gode melkebarter når hun er ferdig... Pumper greit ut 150-180 ml. Hun har vel ca. 6-8 måltider i døgnet, siste ca kl. 20 og første ca. kl. 06-07. Bleia er selvfølgelig fullest om morgene, et godt klask når den går i gulvet... Får vel ca. 4 bleier i løpet av en dag, de resterende er ikke så tunge som morgen-bleie. Hvordan skal jeg forklare størrelsen.... de er kanskje 1/2 til 3/4 fulle sammenlignet med morgenbleie.
Expat Skrevet 1. juli 2007 #13 Skrevet 1. juli 2007 Snakket med ei av de "store" her, som mente at kanskje hadde hun høy forbrenning, da... Som din teori!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå