Gå til innhold

alt for mye melk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

trenger litt hjelp her.. Jeg har _alt_ for mye melk. Når jeg spør hs om råd bare ler hun og sier det er et "luksus"problem. Kan godt være det, men for meg er det like fullt et problem. Jenten min er 6 uker gammel på fredag, og spiser svært godt. Er den ungen i barselgruppen med desidert størst vektøkning, så er ikke hennes feil ;) Hun får ikke mat oftere enn hver 3. time. Jeg har enda ikke opplevd å bli tømt.. Går det mer enn 3 1/2 time mellom måltidene får jeg så mye spreng at hun ikke får tak, og jeg må melke ut så det blir mykt nok for henne. Jeg prøver å bruke pumpen minst mulig, og når jeg må ty til den, pumper jeg så mye jeg orker. Dette må jeg gjøre ca annehver dag, da har jeg så spreng, er så hard og rødflammete at jeg bare må tømme ut litt. Pumper da lett over 200ml fra ene brystet. Er da ikke melkemengden som stopper meg, men vonde brystvorter. Jeg bytter innleggene til hvert måltid, og de er da så fulle at de drypper... Hva skal jeg gjøre? Har vært slik siden 2. dagen. Hadde håpt det skulle stabilisere seg snart, men ser ikke slik ut.. er LEI av å ha vondt hele tiden, ikke klare å sove på magen etc...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe morsomt nei. Men det er en mager trøst at det kommer til å stabilisere seg. Det gjør det, helt sant. Har hatt samme problemet selv, men det stabiliserte seg etterhvert. Du kan eventuelt vurdere å bli morsmelkgiver. Det ble jeg, og har nå levert maaange liter melk til sykehuset. Det er ike noe du tjener på nei. Du får litt betalt for melka, men det tgjør veldig lite i forhold til hvor sinnsykt mye styr det er. MEN! Den følelsen det gir å donnere melk til de små som du vet trenger det så sårt. Den følelsen gjør at det er verdt det.

Ellers kan jeg ikke gjøre annet enn å trøste litt. Det gir seg etterhvert. Bare pass på å ikke ta ut mer enn du må, samtidig som du ikke må gå rundt med spreng. Håndmelking er mye bedre enn pumping. Du trenger ikke ta ut så mye, bare nok til at sprengen slipper taket.

Skrevet

takk for svar. Har tenkt på å bli morsmelkgiver, men 1. fikk snuppa trøske, så fikk jeg brystbetennelse. Men, når dette er over er det absolutt et alternativ. Vet du hvor jeg kan henvende meg for å få det i orden? Bor i bergen :)

På natten sover jenta mi 6-7 timer, når hun da våkner og vil ha mat renner det så mye at jeg nesten er redd hun skal drukne. hehe.

Hvor lang tid tok det før det stabiliserte seg hos deg?

Skrevet

Tja. Hun var vel 4-5 mnd. Hehe. Men det var fordi jeg fortsatte å pumpe da. Dermed ble det ikke noe problem. Er du villig til å ta på deg arbeidet blir nok melkebanken glad.

Du kan henvende deg til Haukeland Sykehus på tlf 55975000.

Spør etter melkebanken.

Skrevet

melken er jo der, så enten går den i vasken, ellers går den til noen som trenger den ;) Igjen, takk for svar. Nå får jeg logge av og pumpe ut litt så eg for sove behagelig til småen våkner og vil ha mat igjen.

Skrevet

Da har jeg ringt sykehuset. Skal inn på mandag for å ta blodprøver og få tildelt utstyr :) Hvor mye melk er det vanlig å levere i uken?

Skrevet

Det varierer veldig. Jeg pumpet bare morgen og kveld. Det er ikke spesielt gøy dersom du nettopp har pumpet og din nyfødte vil ha mat. Selv om de nettopp har spist så kan det godt være de vil ha litt mat igjen. Noen ganger pumpet jeg den ene puppen rett etter at hun hadde spist. Da hadde jeg den andre i reserve dersom hun ville ha mer. Babyen først liksom.

Du leverer det du kan. Jeg leverer ca 6-7 bokser i uka (hver boks er 300 ml). Men jeg vet noen som leverer mer, og noen som leverer mindre. Sykehuset blir nok glade uansett.

Skrevet

å skulle ønske at eg hadde like mykje melk=) selv om eg kan skjønne at det er eit problem for deg ja. Jenta mi spiser så mykje. 2dl kvar 3-4 time. Eg pumper meg annenkver time og då kjem det ut 70-90ml til sammen frå begge puppene. Då går det selvfølgelig i minus i forhold til hennes behov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...