Gå til innhold

nattevakter


-Diddelidu- med spire!!

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det å gå en del nattevakter påvirker fosteret på noen måte? eller er det helst sent i svangerskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det har en del å si senere i sv.skapet, men alt avhenger jo av mors form. Er du kvalm og får problemer med søvnen bør du flyttes til andre vakter som dag og kveld. Det er arb.giver ansvar å tilrettelegge for deg slik at du kan være lenge i jobb.

Det har nok mest å si for mors helse; du gjennomgår store kroppslige forandringer og har nok behov for roligere dager. For dere som er morgenkvalme i 1.tri er jo kanskje nattevakter helt ok..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok så det har egentlig ingen innvirkning på fosteret i seg selv, det er helst formen min selv det kommer an på? Men da fikk jeg svar på det jeg ville ha svar på. takk for det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattevakter kan være usunt for fosteret!!!

Der jeg jobber får vi ikke lov til å gå nattevakter når vi er gravide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Håper jeg ikke skremmer altfor mange nå, men jeg synes du bør vite dette når du spør..

En venninne aborterte når hun var 3 mnd på veg, og fikk beskjed av legen ETTERPÅ at det var større risiko for abort når hun jobbet nattevakt. De sa det hadde noe å gjøre med noen stoffer som kroppen produserte når man ikke har en normal døgnrytme, som kan være skadelig for barnet.

Vet ikke hvor mye større risiko det er, men jeg tror jeg ville byttet til dag hvis du har mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet en del nattevakter, helt frem til nå.. Etter pålegg fra legen er jeg blitt overført til dag/kveldsvakter på jobben. Bestill deg legetime og få med et pålegg fra legen så de kan sette deg på andre vakter, for det er ikke helt sundt å jobbe natt når man er gravid. Det er en stor påkjenning for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg jobbet nattevakter i mitt første svangerskap. Fikk blødninger etter 2 av 3 netter. Ble sykemeldt. Det gikk bra, men det er påvist at nattevakter ikke er bra for gravide. Det er igrunn ikke bra for noen! Jobben min synes ikke gravide skal sykemelde seg, men babyen kommer først! Et annet lite tips. Sykemeld deg nettene, ikke gjør dem om til dag og kveld. Det blir forferdelig mange timer, (Iallefall for meg), og det er slitsomt å være gravid!! Det lille knøtte som vokser inni oss tar endel energi:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og an annen liten ting. Jobber som sykepleier selv. Vet ikke hva dere jobber med, MEN tenk hvor mange netter vi har jobbet, og hvor mange netter vi kommer til å jobbe i fremtiden. Vi er gravide en bitteliten periode av livet, kan vi ikke få slippe nettene da? Kose oss med den lille spiren vår og ta det litt mer med ro:) Jeg er helt sikker på at alle her har tatt i et tak for andre mange ganger. Nå får andre ta i et lite tak for oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt med avdelingens politikk og hvordan du selv opplever det å gå nattevakter. Som sagt før, har rolige vakter hvor du ikke springer rundt/løfter tungt osv- kan man klare å gå nattevakter som gravid. Det er jo også et spørsmål om hvor mange nattevakter pr uke, og om du får nok søvn. Det er jo en påkjenning å gå nattevakter for alle, men noen mennesker trives bedre på natt enn dag. En slitsom dagvakt/kveldsvakt med løping/løft, kan jo være mye verre for en gravid enn å gå en rolig tilrettelagt nattevakt dersom arb.giver tar hensyn.(gammel sykesøster jeg òg og jeg trives ikke med nattevakter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er 6+4 i dag og sitter og gruer til tre laaaaange nattevakter i helga.

Lurer på hvordan jeg skal klare å holde meg våken?

I tillegg er det ferietid og mange vikarer.... og det kan virkelig være mye uro og arbeid på natta. Er to stk på 20 pas.

 

På den forrige arbeidsplassen min jobbet ikke gravide natt, men dette praktiseres ikke der jeg jobber nå. Har kun 3 nattevakter på 2 mnd, så jeg regner ikke med det skal utgjøre noen fare for spiren.

Om det overhodet ikke går, får jeg bruke egenmld eller gå på legevakta å be om sykemld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er 7+6 i dag. Var hos legen i dag og fikk sykemld for min egentlige kommende nattevakts-helg. Legen min sa at de anbefaler ikke gravide å jobbe natt. Jeg har nattevakts-helg hver 4.helg i min turnus. Forrige nattevakts-helg klarte jeg å jobbe de 2 første, men måtte ta egenmld på den siste. Da var jeg så dårlig form, det kjentes ut som om jeg holdt på å få influensa. Kvalm og uvel var jeg også. Må legge til at jeg har det kjempe-fint på natt til vanlig, en svært stille og rolig avd. uten tunge løft osv.

 

Tror det er lurt som flere har skrevet her, å ta det med ro. Nattearbeid er jo i utg.pkt en påkjenning for en frisk kropp. Man er gravid i en kort periode av sin arbeids-karriere, så hvorfor ikke tillate seg å lytte til kroppens signaler, og være litt snill med seg selv?

 

Skulle man være så uheldig å miste den lille spiren, tror jeg man sitter der med mange unødvendige tunge tanker om hvis at, om at osv pga at man presset kroppen sin, og fortsatte med nattearbeidet f.eks.

 

Dette var noen tanker fra meg en av "nattens dronninger" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på det samme, jobber selv 50 % natt, dvs. syv netter i måneden. Tenkte jeg skulle høre med legen når jeg skal på første kontroll. Har svært rolige netter, men har i dag vært skikkelig dårlig og kastet opp for første gang etter å ha vært på nattevakt så det kan jo være at det tar litt ekstra på nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også turnus med 4 nattevakter i måneden. Jeg er helt enig i at nattevakter sikkert ikke er så lurt når man går gravid, men jeg synes det blir litt feil å tenkte at man da bare kan gå og sykmelde seg.

De fleste av oss er jo ikke syke, og da tenker jeg det vil være mest riktig for alle parter at vi heller krever å få omgjort nattevaktene våre til dag og kveldsvakter...

Det er mulig jeg er litt "streng", men føler at sykemeldinger bør komme kun i de situasjoner hvor det er helt helsemessig nødvendig, og ikke bare for å "få slappet av litt" og slippe å gå på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder det å holde seg våken om nettene, er det vel nå bevist at det skjer hormonelle forandringer. Over tid vil nattevaktsarbeid medføre økt risiko bl.a. for brystkreft, så noe skjer det jo med kroppen.

På den annen side er det her snakk om nattarbeid (forstår det slik at man jobber kun natt) over mange år.

 

Tror neppe at to-tre nattevakter i mnd har noen stor betydning i seg selv. Men for din form, med økt behov for søvn, er det vel neppe noen tvil om det beste er å unngå dette, dersom du sliter med disse vaktene.

Man blir jo rådet til å leve sunt og regelmessig når man er gravid, herunder mat, mosjon og rikelig med søvn. Både av hensyn til barnet og for å være i best mulig form selv.

Derfor tror jeg det er viktig å lytte til kroppen. Hvis du føler at nattevaktene er en belastning for deg, har arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge slik at du slipper disse, med eller uten legeerklæring.

 

For min egen del opplevde jeg forrige svangerskap at det var bedre å gå rolige netter, enn stressende dag og kveldsvakter...pest eller kolera...hva er verst?

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også at du kan kreve å slippe nattarbeid som gravid (og ikke bare mot slutten av graviditeten som noen leger tror). Dersom arbeidsstedet ikke kan tilrettelegge med dag- og kveldsvakter får man fri med "svangerskapspenger" (dette tar ikke av sykemeldings- eller permisjonstiden).

Har selv lest at nattarbeid kan øke risikoen for spontanabort med opptil 50%. (søk på: "nattarbeid spontanabort" på nettet hvis du vil ha forskning på dette.)

Har selv mistet i uke 9 og uke 5 (begge gangene rett etter 5 netter selv om jeg har rolige netter og trivdes med dette selv). Vet selvsagt ikke om det skyldes nettene men siden det har skjedd 2 ganger har jeg sluttet å gå netter nå som jeg prøver å bli gravid igjen.

 

Beklager hvis jeg uroet deg. De fleste er jo ikke så uheldig som jeg var.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjefen min va på kurs om dette og der sa de at nattevakter ikkje var bra for de gravide på sikt. veit du kan finne et skriv om dette på nett og.

 

eg e omplassert pga utagering og nattearbeid

 

så jobber resten av svangerskapet på¨dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, ville jo ikke ha jobbet kun natt da.. men nå har jeg akkurat begynt i ny jobb, og jobber nå i et sommervikariat, helst dag og kveld, så det er ikke så mange nattevakter heldigvis. tror jeg har 6 stk i hele sommer, så det går jeg ut i fra at går bra. Så lenge jeg kjenner på meg selv at det går bra. Dersom jeg kjenner meg uvel sier jeg jo i fra.. Men så vet ikke sjefen at jeg er gravid heller, og nå har hun tatt ferie.. Og ikke får jeg betalt sykemelding enda heller pga jeg må ha vært ansatt i 4 uker eller noe. Og syter liksom litt med å sette krav nå med en gang jeg er begynt i jobben liksom.. synes ting hadde vært litt lettere hadde jeg ha jobbet der lenge fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte legeerklæring på at jeg må få omgjort turnusen: Så nå blir det bare dag og kveldsvakter - skal bli deilig. Beholder selvfølgelig turnustillegget for natt! Heldigvis ingen sure miner her på jobb.

 

Skulle selvfølgelig helst bare fjernet nattevaktene, men syns det er fælt å sykemelde seg når jeg ikke er syk - bare lat/sliten/trøtt/kvalm. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

)

å jobbe natta er unaturlig for alle, både gravide og ikke gravide. nyere forskning viser det at det er større sjans for abortere. men det kommer jo an på hva slags arbeid du har om natta også da?

På min jobb er det vask av fellesen også følge med på brukerne. Lite stressende med andre ord.. men likevel, er jo våken da jeg burde ha sovet.

jeg jobber 6-10 nattevaker i løpet av en måned, i tillegg til vanlige vakter , 100%studier, 2 barn og mann. fra oktober er det slutt på de faste nattevaktene mine, så da kommer kun de jeg eventuelt jobber ekstra.(har termin i januar)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...