Gå til innhold

GBS

solshinn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det har jeg. FIkk påvist det for et år siden ved en tilfeldighet. Vet ikke hva konsentresjonen er nå, men følger opp selv med PH-testing og melkesyrekapsler. Har heldigvis ikke hatt noen komplikasjoner ifbm. dette så langt... men bekymrer meg en del for dette. Har jo hørt de skumleste historier..

Hva gjorde at du fant ut at du hadde GBS?

jeg hadde det i forrige svangerskap, denne gangen har jeg stappa oppi melkesyrekapsler regelmessig.....var negativ i uke 30...nå er jeg i 38 og skal ta ny test i morra....

det er ikke så dramatisk som det ofte høres ut....jeg fikk litt feber under forrige fødsel.....men barnet hadde ikke noe på dyrkning eller crp....

men det er lite info å få...spennede at noen får tips om å sjekke ph og bruke melkesyrekapsler....har ikke fått noe info om dette av lege/gyn....etc..... men leste at det var forebyggende beh i tyskland....så jeg starta med det selv.....men jeg tror jammen det hjelper.....

hei

Jeg var til samtaletime med jormor på sykehuset, hadde hatt veldig mye kynnere så hun ville at legen skulle se på meg i tilfelle det var begynt å åpne seg. Tok UL utvendig og innvendig, hadde ikke noe åpning, var i uke 27 da. Men legen tok en bakterieprøve fra skjeden siden jeg hadde litt kløe... Og på neste kontroll, en uke etter så sa JM at prøven viste at jeg hadde streptokokker....jeg skjønte ingenting, hadde aldri hørt om det før. Har lest alt jeg finner om dette nå, og har begynt å måle ph, og ta melkesyrekapsler... Skal på neste sv.kontroll om 9 dager, da skal jeg til gynekolog også, så da får jeg spør om hvilke rutiner de har med gbs....

Har et barn fra før som var veldig syk e.han var født uten at de kunne si helt hva det var, men han ble behandlet medforskjellig typer antibiotika med tanke på at han kanskje hadde blodforgiftning...og det er jo et av mulige symptomer på gbs...Så jeg føler at jeg endelig har fått svar på hvorfor han ble syk,,,og der er en god følelse, men samtidig så er vi jo bekymret for det nye barnet da....

Høres ut som du får bra oppfølging, da! Jeg kan ikke si det samme... Legen min vet ikke helt hva han skal gjøre med dette og planen var at oppfølging skulle skje i samråd med sykehuset. Når jeg for to uker siden hadde symptomer på noe jeg mente var uvi, ble jeg sendt til sykehuset. De var mest opptatt av å finne ut om jeg hadde celleforandringer. Da jeg spurte om de kunne ta en bakterieprøve og sende denne til dyrkning, ble jeg blankt avvist. Veldig merkelig, synes jeg. Der lå jeg i gyn stol, hvor mye ekstra jobb er det å ta en bakterieprøve?? Jeg gikk derfra med beskjed om at det ikke var noe galt med meg. Plagene mine tiltok og jeg gikk til legen igjen. Urivprøve tilsa uvi og jeg fikk antibiotika. Men hvilke bakterier som førte til uvi er det jo ingen som vet.... Jeg er nervøs og spent på hva de har tenkt til å gjøre i forhold til dette når jeg skal føde.... Må si at jeg fikk nesten på følelsen av at helse-norge har gått sammen og bestemt at dette skal man ikke ta hensyn til...

Annonse

det viktigste med tanke på gbs er mengden rundt fødsel.....og ja det er sant at i norge taes ikke dette spesielt hensyn til rutinemessig....

men det varierer fra sykehus til sykehus.

men det sies at de som har hatt sykt barn pga gbs bør følges opp veldig nøye.....ellers er det noe med tidlig vannavgang.....dersom det tar mer enn 24 timer settes man på rutinemessig antibiotika beh...noen sykehus setter igang beh på barnet også....mens andre observerer....dyrkning fra blod, slimhinner og hud,+ crp....

på sykehuset i dag fikk jeg beskjed om at dem ikke tok noen test på meg pga jeg ikke hadde hatt gbs i urinen,...dette var visst et av kriteriene for beh i norge.....alle andre land praktiserer gbs vaginalt som faremoment....

men alt dette er bare masse rot og rør....og et sammensurium av ulike meninger om denne tilstanden....faktisk umulig å skjønne en dritt av....

men et godt råd.....melkesyrekapsler.....de holder bekteriefloraen sunn i skjedennnnså det er uansett bra for å holde sopp og andre ting borte...gbs får også dårligere oppvekstvillkår dersom flora er sunn...

lykke til.....ved forrige fødsel var jeg gjennom et hysteri av over og feil behandlig på frisk barn,....som ble syk av behandlingen.....men jeg skjønner også at det kan gå morsatt vei......at man får for lite eller ineg beh på sykt barn med like dårlig eller verre erfaringer enn jeg gjorde meg.....

Jeg bruker ph-strips og melkesyrekapsler jeg og. Men hvis pH blir for høy er det jo ingen som vil ta bakterieprøve av meg, så det blir mest forebyggende.

Enig at feilbehandling av friskt barn er veldig uheldig. Hvis man hadde hatt klare retningslinjer og litt mer åpenhet og info om dette, kunne man kanskje unngått både dette + fange opp de som virkelig trenger behandling.

Lykke til til oss, ikke sant?!

jepp...masse lykke til....

hørte et program om dette på radio i fjor sommer...da var det opp til debatt igjen.....masse diskusjon med tanke på det samfunnsmedisinske.....siden mellom 20 og 40 % har denne bakterien i skjeden er det relativt liten sjanse for oppbluss/komplikasjoner....selv om svangerskap disponerer for alt som ligger latent.....konklusjonen var iallefall at i norge skulle det ikke rutinetestes for dette.....selv om de fleste andre land gjør dette...i følge legen min som er fra iran er det der vanligere med keisersnitt pga gbs enn det det er her....jeg forespurte gynekolog om jeg kunne få ks....men nei var ikke medisinsk grunnlag for det.....men det som er så latterlig er at samfunnsmedisinsk koster det sikkert mye mere å holde en mor og et barn på sepsisbeh 1 uke,....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...