Gå til innhold

MR - 4 mnd gammel baby

Anbefalte innlegg

Gutten min tok MR da han var 5 uker gammel uten narkose. Da var han liten og ble surret fast som en mummie på en plank. Han sov gjennom hele undersøkelsen, men var nokså neddopet på medisiner.

Han skal ta en ny MR om noen uker, men legen har glemt å si fra at han skal ta den i full narkose. Siden det er sommer så må det planlegges/koordineres med anestesileger. Dersom vi vil ha narkose så må vi vente til september. Dersom vi velger å ta uten får sønnen vår den som avtalt i juli.

jeg føler meg rimelig sikker på at han kommer til å våkne dersom han ikke får narkose. Synes det er utrolig sløvt at sykehuset.

Noen med erfaring med MR til så små uten narkose??hvordan gikk det? Det er ganke viktig at han får undersøkelsen så fort som mulig!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9701682-mr-4-mnd-gammel-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også bare erfaring fra MR med narkose på småbarn, men tror egentlig at dere trygt kan forsøke å ta en ny MR uten narkose denne gangen også. Det gikk bra sist skriver du, og dersom det skulle vise seg at det likevel ikke går denne gangen, kan dere sikkert få en ny time. Legen deres bør jo kunne vurdere om undersøkelsen må tas nå, eller om den kan vente.

skulle virkelig ønske at legen vår kunne ta den avgjørelsen. Desverre har vi ingen lege, men et hav av ulike leger! Ingen fast, ingen fast oppfølging. Bare mye surr og tull egentlig. Idag fikk jeg ikke snakke med en lege, bare en kontordame. Uff, for et opplegg. Har erfart at det er STOR forskjell fra sykehus til sykehus egentlig..

tviler på han klarer ligge stille. Litt lei nå..

Gutten min skulle få en sonde ned i spiserøret gjennom nesen (PH-måling) og fikk først en nesespray som gjorde ham rimelig sløv og slapp, såpass at han måtte trilles i rullestol ut i bilen etterpå. Dette gjorde at han ikke kjempet mot, ikke fikk noen negativ opplevelse av det hele og heller ikke husket stort etterpå - anbefales!

Jeg tviler sterkt på at min sønn hadde klart MR uten narkose på den tiden. Men kan du ikke bare prøve å se om det fungerer med kun noe beroligende itillegg. Kanskje dere har flaks denne ene gangen og han sovner...hmmmm.. ;)

Blir jo dumt for dere å vente så lenge som september HVIS det funker uten narkose.

Annonse

HEi - nå er det avklart. Minsten får ikke time med narkose før oktober. Derfor gir vi det et forsøk i juli uten narkose. KRyss fingrene for oss da! PÅ papirene står det at han skal være i ammerus. Lett for en lege å legge inn en slik bestilling. Særlig siden sønnen vår har hatt brystvegring siden midten av mai, og jeg kun kan amme når han sover...

Tvi tvi til oss selv:)

Vesla tar regelmessige MR, siste uten narkose var da hun var 7 mnd. Ga henne godt med mat, og lot henne sovne i vogna si med et stort ullpledd rundt seg. Så da det var tid for undersøkelsen var det bare å løfte henne med pleddet over på benken. Sov som en stein, enda hun var (er) veldig var på lyder.

Så det går an å prøve iallfall. Fikk satt henne opp som nr 1 på skjema den morgenen, og hadde avtale med legen om at hvis undersøkelsen ikke gikk uten narkose, skulle hun faste, og ta MR senere på dagen.

Lykke til! =)

• 2 uker senere...

Oi!!!

Allerede torsdagen-dagen etter-ringte legen med svar paa bildene,selv om avtalen var at jeg skulle ringe fredagen. Gjett hva?? alle blodproppene var borte, ingen spor etter de omfattende blødningene,det saa ut som det var tilnærmet normal hjernefungering! utrolig, ikke til aa tro!! enten saa har de sett paa feil bilder, eller saa har det skjedd et mirakel.som troende velger jeg aa tro det siste!!

Annonse

ja, hva betyr det? det er ivertfall utrolig bra, har ikke turd å håpe på så fine bilder. Skjønt, han har jo hatt en VELDIG fin utvikling den siste tiden, og er per i dag helt på nivå med andre 5 mnd gamle babyer.

I tiden etter hjerneblødningene sa legene at det ikke så veldig bra ut, men de sa jo samtidig at så små hjerner har en utrolig evne til å lege seg selv. At andre deler av hjernen tar over funksjoner de skadede delene har etc.

Gutten vår var ikke så bra i starten, noe apatisk i blikket, masse epileptiske anfall, stiv på den ene siden. Litt etter litt har han komt seg, og nå merker jeg ingenting unormalt. Jeg er så glad, så glad for de gode resultatene etter mr - men skjønner det ikke helt. Er bare VELDIG takknemlig for at det ser ut som den tøffe starten på livet ser ut til å gå mye bedre enn forventet. Så vil tiden vise hva som skjer, men jeg er ivertfall veldig optimistisk.

må jo bare legge til at hjemme der vi bor er det flere hundre som har bedt for gutten vår, og at jeg ser på det som har skjedd som et stort under. Bare det at han overlevde lungebetennelse, hjernehinnebet, blodforgiftining, blodpropp / blødninger og rs - virus på en gang, bare 4 uker gammel! miraklenes tid er IKKE forbi:)

Etter noen tøffe måneder med en veldig uvisshet begynner jeg endelig å slappe av. Har lært mye av dette, livet er jammen meg ikke svart / hvitt. Har også sett at det finnes mange fantastiske mennesker der ute som er utrolige omsorgspersoner for barna sine. Stå på dere som har et barn med en eller annen diagnose. jeg beundrer dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...