Gå til innhold

Ang hårfarging


Gjest Lenchen J98, J08

Anbefalte innlegg

Gjest Lenchen

Jeg spurte tidligere her inne om farging av hår var skadelig for fosteret, og jeg fikk slengt tilbake at det var det teiteste spørsmålet noen hadde hørt. Men i dag snakket jeg med jordmor om det og hun mente at det kan være skadelig, særlig i første trimester, pga de sterke kjemikalene som er i fargen. Tenkte bare å nevne det, så vet dere det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel,jeg jobber som frisør og står oppi det daglig. Jeg har snakket med kollegaer samt kjemikere som driver å lager fargen. Akkurat når det gjelder hår og hårfarge regner jeg med at jeg har bedre kjennskap enn en jordmor. Det er ikke deres felt. Men greit,det er valgfritt om du vil tro meg eller ei. Jeg er selv gravid,med termin 7.februar. Jeg kan selvsagt ikke slutte i jobben fordi noen kanskje tror det kan være skadelig.

Det finnes ingen forskning eller lignende som tilsier at farge er skadelig under svangerskapet. Så det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok prøvd å unngå det. Men jeg spiser økologisk mat også, det sier jo litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg lest mange plasser at man bør unngå! Og tror nok at jordmødre vet bedre enn frisører hva som er best for en gravid kvinne:) Så jeg hadde iallfall hørt på jordmoren min:) Trodde det var slikt som alle gravide visste om at man skal unngå hårfarging! Jeg har nå iallfall lest det veldig mange plasser!! Så vi får heller få litt ettervekst enn å skade babyen med kjemiske stoffer for forfengelighetens skyld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også skeptisk med hårfarging og ikke minst bleking. Velger å være dønn kjedelig på håret i sommer... Litt kjipt siden jeg skal i flere bryllup, men vil ikke gjøre noe nå som jeg er i 1 tri... Holder med deg Lenchen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg forstår at dere er redde for barnet inne i magen. Jeg er gravid for andre gang nå. Jeg bleket håret mitt i forrige svangerskap og det gikk helt fint. :0) Jeg kan være enig med frisøren, de får info og kunnskap om hva som er i produktene. Uten at jeg skal være påstålig, det gikk iallefall fint med jenta mi, hun er en frisk og rask 2 åring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hysteriske mødre fra dag en!!

jeg jobber som frisør selv.må litt le når dere er så hysteriske. folk har farget håret sitt i en evighet. og det blir bare mer og mer pleiestoffer i fargene. men hvis man velger å ikke farege håret så respekterer jeg det for all del. men det finnes jo alternativer. for eksepel til henne som skal i bryllup. du kan jo stripe håret ditt. da kommer ikke fargen i kontakt med hodebunne. (det er jo ikke slik at hårstrået tar med seg farge inn i hodebunnen) man trenger jo ikke "forfalle" bare fordi man er blitt gravid. det er jo da man skal stråle og kanskje pynte litt ekstra på seg selv fordi man har det så godt og er lykkelig.(og i perioder føler man seg kanskje litt stor og "fæl") og da er det veldig godt å ordne seg litt.

 

ikke for å povosere, bare sånn at man kan få et annet synspunkt

ha en flott solskinnsdag!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tror det er veldig mye som henger igjen fra "gamledager" men som har forandret seg med tiden når det gjelder dette temaet.

Har hatt samme diskusjon med min mor. Da hun var gravid var det helt tabu å bleke håret (mener det bare gjaldt bleking).

Men det var fordi blekemiddelet på den tiden inneholdt helt andre stoffer enn nå. Husker ikke hva det het, men det var spesiellt ett stoff som var skadelig, som ikke lenger finnes i hårbleking.

Kanskje jordmødrene ikke helt er oppdatert på hårfronten??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter! Husk at dette er et forum for meninger, det er ikke en forum for å fatte beslutninger. Vi avgjør selv hva vi ønsker å gjøre og vi påvirker hverandre i våre avgjørelser. En mening trenger ikke å være gal eller hysterisk, selv om ikke du selv er enig i den. Litt lei av alle som ønsker å være eksperter her inne. Det er jo hva andre tenker vi vil vite, ingen vits i å krangle om hvem som har rett av frisøren eller jordmora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også blant jordmødre er det delte meninger. Jordmor Siri som driver dette forumet, skriver følgende:

"Hår og graviditet

Av Jordmor Siri von Krogh

Det skjer mye med håret også når man er gravid. Noen får de krøllene som de alltid har ønsket seg og noen får hår som blir helt rett. De fleste av oss blir litt mørkere i håret for hver graviditet.

 

Det er mange som har lyst til å farge håret eller ta permanent selv om man er gravid. Det er faktisk helt greit med begge deler. Det er en gammel myte at man ikke skal farge håret da.

 

Vi har behov for litt egenomsorg også når kroppen endrer seg drastisk og man kanskje føler seg litt uopplagt. En tur til frisøren kan absolutt være å anbefale!

 

Du skal imidlertid ta med i beregningen at håret ditt kan reagere litt annerledes på behandling, som farging eller permanent fordi graviditets hormonene også påvirker håret.

 

Når ammingen er i gang etter fødselen er det også mange som opplever å miste hår i relativt store mengder. Dette vokser tilbake igjen når du har blitt ferdig med ammingen og kroppen igjen har bygget opp lagrene med vitaminer og mineraler som er viktige for hårveksten. Heldigvis er vi ikke slik laget som mennene, at det forsvinner ganske permanent når det først forsvinner."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det hadde vært skadelig hadde ikke frisører blitt sykemeldt sporenstreks når de ble gravide da?

en annen ting er at fargen kan 'oppføre' seg litt rart hos gravide; den kan rett og slett bli annerledes ennd en skal være ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...