Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert kjempe teit, men jeg forbindre ofte navn med folk jeg kjenner og om hvilken hårfarge personen har. Vi har tenkt lenge på om ikke lille gutt skal hete Theodor men jeg kommer ikke over at det passer bare om han er lyslugget. Selv er jeg ganske mørk, og far er lys men til tider litt rødhåret. Jeg har begynt å tenke på andre navn tilfelle han er mørk. Samboer er ganske sta med navn da, og gidder ikke være med på noen diskusjon så den må tas på sykehuset i så fall.

Har dere sånne hårfarge assosiasjoner? I så fall hvilke navn er lys, mørk eller rød-farget?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9699974-teller-h%C3%A5rfarge-for-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke samme assosiasjoner som deg, men vil bare si at det kan bli komplisert for deg å velge navn basert på hårfarge. Min eldste hadde masse kullsvart hår da han ble født, da babyhåret forsvant ble han lys blond, nå er han i puberteten og er nesten mørkhåret igjen. Noen barn er også født uten et hårstrå...

Jeg forbinder også navn med hårfarge og generelt utseende ellers. Jeg har blandings-baby i magen. Regner med at han/hun vil ha mørkebrunt hår brune øyne og sambos gylne hud. Vil nok ikke arve noe særlig av mine blå øyne og mørkeblonde hår. Men vil nok bli ganske høy, siden både han og jeg er og har familie som er høye.

Men jeg klarer ikke å se for meg sånne typiske norske navn på h*n. Ola eller Kari passer ikke for å si det sånn...Vanskelig å finne navn... Det skal liksom passe, men ikke bare når babyen er nyfødt heller..

Dette har jeg ærlig talt ikke tenkt på før du brakte det på bane... Men vet ikke helt hvordan mine barn blir, jeg er mørk og faren blond. De var begge mørke ved fødselen, men jenta er nå lys, men kan nok bli mørk senere...

Så, som nevnt over, litt vanskelig å si hvordan hårfargen blir ut i fra nyfødte...

Annonse

Ja, jeg tenkte litt sånn sist. Både faren og jeg er relativt lyse, og tenkte at Ida ville være fint på ei lys jente som lignet på oss. Denne gangen har vi funnet et navn som er mer nøytralt i forhold til hårfarge, men synes Ida definitivt er ei lys jente... Men for all del - hun kan bli mørkere med årene for alt vi vet... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...