Gå til innhold

Noen spørsmål fra en fersking


Miraluca

Anbefalte innlegg

Hei! skrev her i går at eg trodde eg var gravid, og etter 3 dag med positiv test, tror eg på det sjøl, testlinja har jo bare blitt sterkere dag for dag. Er litt i sjokk, har gått på pergotime og alt mulig rart og vert så dårlig av det og nesten vurdert å gi det opp siden "eg ble jo ikkje gravid uansett", men nå skjedde det noe :)

 

Plutselig fant eg ut at eg vet jo ingenting om å være gravid, til nå har eg bare konsentrert meg om koss bli gravid, lest om alt mulig rundt det fra kosthold til sexstillinger osv.. Men hva nå?

 

Står i svangerskapkalenderen at en skal ta folinsyre de første ukene...lurer på hvorfor ikke legekontoret sa det når eg ringte å sa eg var gravid og at eg aldri hadde vert det før....skader vel ikke å ta det uansett for sikkerhetsskyld, men de burde kanskje opplyst om det? Er jo ikke alle som melder seg inn i gullsmokken før de en gang er gravid! :P

 

Hva med jordmor, skal en bestille time der òg, i tillegg til fastlege, eller er det istedetfor? ev henviser legen meg videre eller er det noe eg må gjøre sjøl? Har ikkje time hos legen før 23.august, pga ferieavvikling på legekontoret, da er eg jo alt i 13 uke fra mens/11 uke fra eg tror eg hadde eggløsning (jammen ikkje helt sikker ka av ukene de rekner fra lengre) - står i svangerskapkalender at en skal ha en time innen 8.uke?

 

Er litt redd for å miste òg...siden eg har pcos har eg visst økt sjanse for å miste, men min mor har aldri mistet, så håper det er arvelig...

 

Lurer på hvordan det er med trening/jogging nå i starten..Kan det øke sjansene for å miste? Prøver å holde meg litt i form mens eg kan sånn at svangerskapet skal bli enklere siden (håper eg)...

 

Eg vet jo ikkje en gang alle spørsmålene eg vil stille en lege/jordmor, dukker opp nye ting hele tiden.

 

Hvor tidlig må en velge fødested, og ikke minst: metode! Er nok litt redd smerte og hjemmefødsel er ingen alternativ for meg....

 

Min mann syns eg snakker altfor mye om dette...men ka kan han forvente, har jo akkurat funnet ut at eg har blitt gravid etter et års prøving...tør såvidt å være glad!

 

Siste spørsmålet mitt for denne gang er, kor tidlig trenger eg mammatøy? har ikke så veldig mye penger til sånt akkurat nå, pga oppussing og sånt,...håper det er en stund til ennå...

 

håper noen orka lese hele rotete posten min, hodet mitt er litt fullt idag :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer!!! Det var hyggelig med et gla innlegg:-)

 

- Du regner ukene fra siste mens.

- Man har som regel første lege time i uke 8. Ring legekontoret og hør med de.

- Hvis man har spesielle ønsker om fødested tror jeg man må søke TIDLIG, ihvertfall i Oslo.

- Det er vanskelig å vite hvor raskt man får mage, men nå i sommer er det jo greit å bruke diverse omslagsskjørt man kanskje har fra før av..?

 

Det var ihvertfall svar på noen av spørsmålene;-)

 

Nok en gang gratulerer sååå mye!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og GRATULERER!! Velkommen inn hit :) Jeg er også temmelig fersk - er 9+2 med min første (ja, vi regner fra første dag i siste mens ;))

 

Men kanskje jeg kan gi noen svar?

 

Folinsyre/ Folat: Ja, ta dette! Anbefalt dosering er 400 mg pr dag. Noen mulitivitaminer inneholder også folat, så du må sjekke at du ikke tar dobbelt opp. (selv om det ikke er farlig, men 400 mg er altså anbefalt) Skal tas ut 1. tri.

 

Å holde seg i aktivitet er sunt, men ikke tren for hardt. Tror det holder å bruke litt skjønn på hva som er hardt og ikke :) Det er jo ut ifra form og alt...

 

Jeg har time hos lege når jeg er 10+2. Det er vanlig å ha time mellom 8-12 uke. Så 13. er jo ikke krise, men kanskje kjedelig å vente så lenge. Jeg blir videre henvist til jordmor av legen min. Har derfor ikke bestilt noen annen time enn legetimen. Jeg kommer til å be legen bestille fødested, men mange sier at det er vanskelig å få plass på riksen/ ullevål om du bor i oslo. Da kan det være en tanke å sende en søknad dit du ønsker deg.

 

Jeg trenger ikke mammatøy enda, så det kan jeg ikke svare på ;)

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og grattis!

De sier at man skal begynne å ta fol-syre før man blir gravid, men mange vet jo ikke om at de blir det før mensen uteblir (eller noe sånt), så begynn nå du. Ingen fare. Ta en tur på apoteket og hør hva de har, det finnes flere typer vitamin- og mineral-tabletter spes for gravide.

 

Når det gjelder kontrollene, kan du velge om du vil gå til lege eller jordmor. Regner nesten med at ettersom du har pcos kan du få flere kontroller enn ellers, uten at jeg vet det helt sikkert. Jeg hadde ringt legen og fått dem til å søke deg inn på et sykehus der du bor allerede nå, dersom det er sånn at du skal følges litt bedre opp. Da må jo legen ta det på alvor, og ikke vente til du er 11-12-13 uker. Du kan jo ringe sykehuset selv og forklare situasjonen din, og si at du gjerne vil komme igang med kontroller. Helsestasjonen i kommunen din har også oversikt over jordmødre der, som du kan bli henvist til. STÅ PÅ KRAVA DINE.

 

Et tips er å skrive ned alle spørsmål som dukker opp i hodet ditt. Uansett hvor godt du forbereder deg til legetime, kan en stressa situasjon på et legekontor blåse det meste ut av hodet ditt. Skriv opp og ta med til legen! Ikke noe er for dumt å spørre om! Legen vil også sende søknad til fødestedet ditt om fødeplass. Legene har oversikt over fødeplass og smertelindrings-tilbud på de forskjellige plassene.

 

Og ikke bry deg om at mannen din ikke føler seg like mye inne i situasjonen som deg... Han er sikkert like glad for det, men han kjenner det ikke på kroppen sin, og det synes ikke på deg enda... Gi ham litt tid, foreløpig er det sikkert du som merker mest til det!

 

Klær er en annen ting... og helt umulig å si. Magen blir gjerne litt oppblåst i begynnelsen, men riktig mage er det jo umulig å si når du får. Noen får nesten ingen ting, mens jeg har i alle mine svangerskap blitt stor fort. Jeg har begynt med elastiske bukser og mammabukser (pluss skjørt m strikk osv) fra uke 10-12. Denne gangen må jeg kanskje begynne snart... (uke 8). Men det er sikkert fordi jeg har hatt flere små nurk der inne og eser fort ut. Du får ta fanasien i bruk. Nå er det jo sommer og skjørt og tunika er jo in, bruk "jogge-bukser" og tights dersom du har det og føler at du vokser mye.

 

Ønsker deg masse lykke til, håper du fikk noe ut av svaret mitt!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også velge å gå annenhver gang til lege/jordmor. Det gjorde jeg med mitt første barn. Denne gangen kommer jeg til å gå kun til legen min, for hun er så flink;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi! tusen takk for svar, dere er jammen kjappe å svare!

Prøvde å ringe helsestasjonen her for å høre om det var mulig å prate med en jordmor litt tidligere enn legetimen min. Først kom eg til sentralbordet... de har telefontid fra 13-14, svarte stemmen. Greit nok tenkte eg, og ringte tilbake en halv time etterpå, da var kl 13:05. Helsestasjonen satt meg over til en jordmor, tenkte at dette gikk da greit? men neida, kom til sentralbordet igjen eg, og får vite at jordmoren har telefontid 12:15-13:00 bare, og var slettes ikke der lengre kl 13:05..... skal jammen ikke være enkelt å få tak i de folka.....

menmen, får prøve igjen senere i uka eller noe. Bare syns det er så forferdelig lenge å vente til slutten av august....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei du

Jeg har også pcos og er nå gravid med nr 2. Og ja vi har større sjanse for å miste. Dessverre. Jeg har, bank i bordet, ikke mistet. Jeg er nå i min 10. uke.

Min erfaring er: tren (hvis du trente før du ble gravid vel og merke), men ikke joggeturer... det er ikke noe vits å utfordre sjebnen med tyngdekraften. Jeg har gått litt på lett spinning og sånn gåmaskin på treningsstudio. Sykling og svømming er bra. Og så har jeg personlig trener en gang pr uke. Jeg er overvektig og forsøker å bremse vektoppgangen... :-). Og så være ekstra forsiktig med sukker når man har pco, men det vet du sikkert..

 

Jeg var på ultralyd i går og da hadde nesten alle pcos-cystene mine trukket seg sammen. Legen forklarte at det er ofte kroppen rydder litt opp selv når man blir gravid.. Det er vanlig å få en til to ekstra ultralyder når man har pcos. Tror det er pga fare for stort barn. Jeg fødte en på 4,6 kilo forrige gang.

 

Lykke til - kos deg med svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er pcos?

 

jeg er ute og reiser med jobben nå, siden jeg skulle være borte i fire uker kjøpte jeg en del elastiske klær før jeg dro, men har ikke hatt bruk for det. Var ganske oppblåst en periode, men nå er jeg faktisk tynnere enn på lenge, det er ingen mat som smaker godt her lenger, i dag gjorde jeg "fy-tingen" og spiste middag på McDonalds, men selv det gjorde at jeg omtrent kastet opp. Fant et fransk bakeri i går med kjempegode sjokolade croisanter, så med et par sånne om dagen trenger jeg nok store klær snart, ikke gravide-klær, men "små-fet"-klær ;o)

 

Står i en bok jeg har fått (du får den når du kommer til legen første gang) at livmoren vokser ut av bekkenet fra uke 13. Jeg er i slutten av uke 11 nå, og graviditeten vises ikke utenpå, den bare føles ved at jeg er trøtt og i dårlig form.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pcos = poly cystisk ovarie syndrom. Cyster på eggstokkene som skyldes hormonubalanse. Resultatet er at eggene ikke like lett popper ut av foliklene sine.. Påvirkes negativ ved inntak av mye sukker pga sammenheng med insulinet.

 

Sånn kort fortalt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, da har jeg lært noe nytt i dag også. Krysser fingrene for at det går bra med dere. :-) Det gjør sikkert det, det er viktig å tenke positive tanker :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer fler svar :)

 

Kopierer innlegget ditt med svar under.

 

 

Noen spørsmål fra en fersking NYTT 12:30 27.06.2007

Hei! skrev her i går at eg trodde eg var gravid, og etter 3 dag med positiv test, tror eg på det sjøl, testlinja har jo bare blitt sterkere dag for dag. Er litt i sjokk, har gått på pergotime og alt mulig rart og vert så dårlig av det og nesten vurdert å gi det opp siden "eg ble jo ikkje gravid uansett", men nå skjedde det noe :)

 

Plutselig fant eg ut at eg vet jo ingenting om å være gravid, til nå har eg bare konsentrert meg om koss bli gravid, lest om alt mulig rundt det fra kosthold til sexstillinger osv.. Men hva nå?

 

Står i svangerskapkalenderen at en skal ta folinsyre de første ukene...lurer på hvorfor ikke legekontoret sa det når eg ringte å sa eg var gravid og at eg aldri hadde vert det før....skader vel ikke å ta det uansett for sikkerhetsskyld, men de burde kanskje opplyst om det? Er jo ikke alle som melder seg inn i gullsmokken før de en gang er gravid! :P

 

- Folinsyre kan du begynne med nå,bedre sent enn aldri. Som de andre svarte deg. Du har fått gode svar så skjønner ikke hvorfor jeg svarer *ler*

 

Hva med jordmor, skal en bestille time der òg, i tillegg til fastlege, eller er det istedetfor? ev henviser legen meg videre eller er det noe eg må gjøre sjøl? Har ikkje time hos legen før 23.august, pga ferieavvikling på legekontoret, da er eg jo alt i 13 uke fra mens/11 uke fra eg tror eg hadde eggløsning (jammen ikkje helt sikker ka av ukene de rekner fra lengre) - står i svangerskapkalender at en skal ha en time innen 8.uke?

 

- Som de andre sa, mellom 8-12 ukemen som hun ene og sa..uke 13 er ikke for sent. Første Ultralyd er normalt i uke 16,mulig å se kjønn da :D

 

Er litt redd for å miste òg...siden eg har pcos har eg visst økt sjanse for å miste, men min mor har aldri mistet, så håper det er arvelig...

 

- Alle kan miste og ingen vet eksakt hvorfor det skjer. Uke 12 er den magiske uken hvor faren for Spontanabort synker drastisk. Ta det med ro, det kan komme blødninger men det betyr ikke bestandig at man mister.

 

Lurer på hvordan det er med trening/jogging nå i starten..Kan det øke sjansene for å miste? Prøver å holde meg litt i form mens eg kan sånn at svangerskapet skal bli enklere siden (håper eg)...

 

- der fikk du godt svar lenger opp :)

 

Eg vet jo ikkje en gang alle spørsmålene eg vil stille en lege/jordmor, dukker opp nye ting hele tiden.

 

- Spørmsålene kommer underveis i Svangerskapet. Du vil få 1 eller 2 bøker ved første kontroll. Eller sså har du jo denne siden.. :D Ta noe her inne med en klype salt, da det er fare for store hormonbomber!

 

Hvor tidlig må en velge fødested, og ikke minst: metode! Er nok litt redd smerte og hjemmefødsel er ingen alternativ for meg....

 

- Fødested bør velges innen uke 30 fikk jeg beskjed om,men forskjellig fra hvor du bor i landet. Metodene kan du lese om i boken/bøkene du får. Det erviktig at du velger det smo passer deg, men ikke planlegg for mye.. Første fødsel er ikke lett å planlegge da man ikke helt vet hva man går til. Men les gjerne om forskjellig smertelindring osv. Jeg fødte i "fosterstilling" , liggende på siden.. da følte jeg eg ikke fullt så blottet.Smak og behag!

 

Min mann syns eg snakker altfor mye om dette...men ka kan han forvente, har jo akkurat funnet ut at eg har blitt gravid etter et års prøving...tør såvidt å være glad!

 

- Dette kommer til å være samtaleemnet i 9 mnd så bare snakk,det er din fulle rett!! Det vil stå mye om dette i bøkene hos legen,hvordan menn kan være mens du går gravid. Du vil kjenne det første sparket osv, alt er i din kropp og det er der det skjer. Han blir mer som en tilskuer. Menn er fra Mars og Kvinner fra Venus.. glem ikke det ;)

 

Siste spørsmålet mitt for denne gang er, kor tidlig trenger eg mammatøy? har ikke så veldig mye penger til sånt akkurat nå, pga oppussing og sånt,...håper det er en stund til ennå...

 

- Uke 16 vil duhan en søt bul på magen din. Mulig bukser begynner å bli trange. Men det er helt forskjellig fra dame til dame hvordan vi blir,hvor store vi blir osv. Alt til sin tid :)

 

håper noen orka lese hele rotete posten min, hodet mitt er litt fullt idag :)

 

- GRATULERER!!!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så snille dere er!!! Er alle gravide her inne ekstra snille eller? jammen glad eg fant dette forumet her, ellers hadde eg nok mast hull i hodet på stakkars mannen min :P

 

gleder meg til magen begynner å vokse egentlig, men må ennå lære litt tolmodighet :)

 

takk for mange gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!!! :)

Gratulerer først og fremst!! :)

 

Har selv akkurat funnet ut at jeg er Gravid med nr to, har hatt mistanke ganske lenge, men fikk bekreftet det for ikke lenge siden.

 

Tenkte jeg skulle svare på det med mammatøy, da jeg skulle ha min første så trengte jeg ikke mammaklær før jeg var over 4 mnd på vei, men til min stoooore fortvilelse trenger jeg det allerede nå, er 11 uker på vei og magen strutter i vei.... Er veldig morro da, gleder meg. Samboer går allerede å koser med magen og mobber meg litt.... :)

 

Lykke til, du har masse å glede deg til!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...