Gå til innhold

Noen som har erfaring med høyt stoffskifte og graviditet?

3 fantastiske

Anbefalte innlegg

Vil så gjerne høre andres erfaringer om dette med høyt stoffskifte/Graves sykdom og graviditet. Vi hadde egentlig tenkt å begynne å prøve, men pga stoffskifte problemer må vi vente. Har brukt Neo Mercazole tabletter i 1/2 år og nå ble jeg satt på Propyltiouracil isteden ettersom jeg har et sterkt barneønske.. Selv om legen sier at det ofte går helt fint med disse tablettene, blir jeg redd når jeg leser på internett om dette tema. Jeg bruker også Levaxin for å holde stoffskiftet mer stabilt. Men det betyr jo at jeg står på en nokså høy dose med Propyltiouracil. Mange blir vist nesten friske i et svangerskap fordi kroppen sitt eget immunforsvar er roligere. Men hva om det blir vanskelig å regulere i svangerskapet... Tenker mye om dagen. Har så lyst til å kjenne livlige spark i magen snart...

Noen med erfaringer?

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

hei. jeg fikk påvist altfor altfor høyt stoffskifte ca ett år etter min første graviditet. Har trolig hatt dette under graviditeten også selv om det ikke ble oppdaget. Da det ble oppdaget var det gått så langt at jeg mistet følelsen i ben og armer og hadde en puls på over tredobbelt det normale pluss at hjertet var under så mye press at det ofte hoppet over slag, heter visst arytmi, enda da ble jeg testet for for lavt stoffskifte bare fordi jeg selv insisterte og jeg hadde jo selvsagt ikke det. En dag ble jeg så dårlig at sykebil måtte til og sykehusopphold fulgte, uten resultater på noen prøver, siste dagen jeg var innlagt insisterte jeg atter en gang på å bli testet også for høyt stoffskifte, og legene sa endelig at det ikke kunne skade. Har nå gjennomført ett år på neo-mercazole og stoffskifte var atter stabilisert, sluttet før jul på medisin, og ble nå plutselig gravid! alt går fint nå, jeg har lenge kjent at stoffskiftet er på tur opp igjen, og jeg føler meg elendig, MEN, jeg er gravid. skal nå begynne på medisin, men vet ikke hvilken, håper jeg ikke blir dårlig av den, noen som har prøvd dette? jeg er nå 12 +2, og har all mulig tro på at dette går bra, har jo en liten velskapt jente på 2 og ett halvt som ikke har noen som helst mèn av at mamma hadde stoffskiftesykdom under hennes opphold i magen.

Hei og takk for svar:-)

Jeg synes det er helt utrolig at ikke legene vet mere om dette! Det er ikke uvanlig med stoffskifteproblemer og enda tenker de ikke i de baner når en pasient er dårlig. Å gå med alt for høyt stoffskifte kan i værste fall føre til hjerte infarkt fordi hjertet blir overarbeidet. Dette er alvorlig! Jeg hadde også en puls som var himmelhøy når jeg ble syk i januar. Heldigvis kom jeg til en "oppegående" kardiolog som testet for stoffskiftet med en gang. Jeg hadde så mange symptomer, men tenkte aldri i de baner selv. Dette var 2 år etter barnefødsel og legene mener jeg har gått med det kanskje siden etter det.

Ettersom du skal begynne på medisin mens du er gravid vil jeg tro du skal begynne på det samme som jeg har byttet til Propyltiouracil. Dette passerer ikke morkaken så mye som NeoMercazole gjør. De virker på samme måte. Har fått beskjed at dersom jeg blir gravid så må jeg ta stoffskifte blodprøver hver 4. uke for tett oppfølging.

Hold meg gjerne oppdattert:-) Føler meg litt alene om dette... Liksom ingen som vet noe særllig om høyt stoffskifte og graviditet. Godt å høre det gikk bra forrige gang for deg :-)

Lykke til videre.

• 2 uker senere...

her igjen :) fikk påvist høyt stoffskifte i denne graviditeten, og ventet på å få komme til lege...lang ventetid her...i mellomtiden har jeg vært hos jordmor, som ble bekymret for dette. dagen etter snakket hun med legen og ringte meg, da viste det seg at stoffskiftet var stabilisert, og hun lurte på om det var bare jeg som innbildte meg symptomene...jeg synes det virker litt rart at et stoffskifte i stor fart oppover nå er stabilt plutselig. akkurat som de velger den løsningen for å slippe behandling og komplikasjoner. jeg skal begynne å be om utskrift fra prøvesvarene. ellers så kan jeg fortelle at der er INGEN sjangse for at jeg er aldri så lite hypokonder eller redd for å være syk, har hatt div sykdommer siden jeg var ni, alvorlige, og har alltid helst sett at jeg kunne slippe behandling. kan ikke fordra medisiner. men ville bare føle meg bedre ettersom jeg er så fryktelig dårlig nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...