Gå til innhold

Irriterende med barnehagepersonale som klager over for lite tøy, men ikke gidder å se i sekken til ungen...!

Anbefalte innlegg

Må si jeg blir irritert. Vet at man skal ha ekstra skift i barnehagen og har alltid sørget for det. Men da blir det ekstra irriterende når man blir møtt med halvkvedete viser om at ungen har for lite klær, eller at de klager over at ungen har blitt kaldt, - bare for å oppdage at personale ikke engang har giddet å kikke etter om ungen har ekstra klær lagret i sekken sin (eller i skapet sitt for den saks skyld). Eller slik som sist gang. Da hentet far ham, og han fikk litt spisst høre at gutten vår hadde frosset og hatt for lite klær den dagen. Likevel hadde de ikke engang tatt på ham overtrekksdressen eller annet ekstra tøy han hadde. Neida, de hadde tatt av ham t-skjorta, for så å ta på han en langermet genser!!! Forstå det den som kan. For det første: Hvis de mente han frøs (han er 5 år), så er det høl i huet å ta av ham et av klesplaggene før de tar på ham langermet. Flere lag isolerer bedre enn ett. For det andre kunne de ha kikket i skapet hans og funnet mer klær. For det tredje kunne de også ha tatt på ham overtrekksdressen. Men neida, det er bedre å skylde på foreldrene først, og la være å bruke øynene selv, ser det ut til.....

Fortsetter under...

Skjønner godt at du er irritert. Særlig hvis dere hadde klær i skapet hans og i tillegg overtrekksdress! Men, hos oss er det slik at det foreldrenes ansvar å legge skiftetøy i en kurv på badet. Jeg husker selv at vi irriterte oss litt over noen som aldri gjorde det, men konsekvent hadde en fullstappet sekk som vi måtte endevende for så å legge ting tilbake der. Og når jeg ser hva du skriver om personalets oppførsel her så ville jeg helt klart gjort hva jeg kunne for å gjøre det så enkelt for dem som mulig. Er du i tvil spør hvordan de vil ha det slik at dere unngår slike situasjoner i fremtiden.

vi må legge klærne på hylla hennes i barnehagen, men skjønner at du blir irritert... Jeg irriterte meg litt ovver at de ikke tok fra sekken hvis hun ble våt/skitten osv, men fant ut etter veldig lenge (egentlig bare tilfeldig) at de ikke skal se i sekkene til ungene... Ingen hadde sagt det til oss, så vi trodde det var greit. Men de hadde visst ikke lov å se i sekkene. greit nok, men det bør foreldrene få beskjed om.

Legg de ekstra klærne du tror har trenger lett tilgjengelig på plassen hans, og hvis de fortsatt ikke kler han riktig må du snakke med de.

Vi ber foreldrene legge skifteklærne i kurven der de skal ligge, og det er faktisk ganske viktig at dette blir fulgt opp. Ikke fordi vi ikke gidder å se i sekken, men det tar faktisk mye tid om vi skal lete etter klærne til 20 barn. Noen legger klær i sekken, noen i kurven under vogna, andre i kurv i gangen. Da kan man jo selv tenke seg at dette tar tid en regnværsdag når alle er våte og kalde, og helst skulle vært byttet med det samme. Jeg mener faktisk det må være mulig å ha orden i klær og utstyr til ett barn, når det samtidig forventes at vi skal greie det for 20. Når det er sagt leter vi selvfølgelig frem klær, men minner stadig dem det gjelder om hvordan det skal være:-)

var det de sa ja....Ikke noe problem. Var bare så dumt at ingen hadde sagt det til oss. Nå legger vi klærne på hylla hennes, eller i kurven over plassen hennes.

Annonse

Er jeg som startet tråden. Var jo litt interessant dette her med egen skiftetøy-kurv. Det var jeg ikke engang klar over at barnehagene praktiserte. Er kanskje jeg som er litt fjern, men dette har jeg overhode ikke fått med meg, og sønnen min har gått i to forskjellige barnehager. Burde sikkert ha oppsøkt info selv, men sitter likevel med en liten følelse av at alt ikke burde være min skyld....? Syns vel kanskje det barnehagepersonale burde ha kunnet ha en egen påminnelseslapp på beskjed-tavla eller noe sånt, der det står HVOR tøyet skal legges også, og ikke bare påminnelseslapp om at foreldre må huske å ta med nok skiftetøy...? Det ville jo spart både foreldre og personale for en del misforståelser, skulle jeg tro. Særlig fordi det er sædeles ubehagelig å få slike spisse halvkvedede viser som vi har fått noen ganger, og vi har følt oss irettesatt uten grunn, fordi vi har trodd at vi har gjort alt "riktig" ang. skiftetøy.

Hvis personale hadde alltid hatt en slik beskjed på beskjedtavla, så ville jo alle foreldre iallfall ha mulighet til å få med seg denne opplysningen. For det er vel hos oss, som hos mange andre, vi bytter på å hente/bringe gutten i barnehage, men likevel er det av praktiske årsaker vært faren som har gjort dette mest. Kanskje har de sagt dette til far en gang, for alt det jeg vet, men det er jo jeg som liksom alltid har hatt hovedoversikten og ansvaret for all organisering m.m. i vår familie, da. Så faren har like godt kunne glemt å gitt meg en slik beskjed, eller glemt at han har fått en slik beskjed også. Men med en stor påminnelseslapp om slike viktige rutiner om hvor skiftetøy skal henges, så hadde jo også den som ikke henter/bringer så ofte, kunne fått denne beskjeden, uavhengig av personer og info fått for ørten måneder siden. Dessuten kan det jo være besteforeldre eller andre også som av og til bringer og kan trenge å vite sånt (er ikke sikkert alle foreldre husker å si slike ting i travelheten dersom besteforeldre skal følge ungen en gang i barnehagen.

Kan jo hende at deres barnehage ikke har en egen plass skifteklær skal ligge, i så fall kan du jo foreslå dette. Av praktiske grunner er dette selvfølgelig det enkleste for alle:-).

Det med skifte tøy i barnehage tror jeg alltid kommer til å være et problem, enten på den ene eller den andre måten.

Jeg jobber selv i barnehage og sjekker alltid hylla til barnet først.

Og jeg har sagt ifra til alle foreldre hvor skiftetøy skal være.

Det å minne på med lapp kan være en god ide.

Eller minne på muntlig engang imellom, det kan jo være på en positiv måte, som at så fint at sokkene hans lå på hylla idag, for han har lekt masse med vann, og vi måtte skifte. Og alt lå jo der, og da gikk skifting så fort, og han kunne kaste seg ut i leken igjen.

Beskjeder som henger for lenge på ei tavle viser seg at ofte blir usynlig.

Og jeg synes at personalet må si ifra til besteforeldre og andre som er inneom om hvordan det skal være.

Jeg sjekker som sagt først hylla, så skuffen og til slutt sekken. Hvis det ikke er skiftetøy noen steder, får barnet en lapp på plassen, for at jeg skal huske å si ifra om tøy.

Selvfølgelig hender det at jeg kan ha oversett et par sokker eller mindre plagg...da beklager jeg jo dette. Det hender også at vikarer har oversett tøy,eller stolt på at barnet sier det ikke har med. Da beklager jeg dette til foreldre. Barna får alltid låne noe tøy hvis det mangler.

kurven i vår barnehage har en liten lapp hvor det står hva skal være der til en hver tid (minst). På hylla legges det ekstra vi tror hun trenger i løpet av dagen (utenom det i kurven).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...