Gå til innhold

sliten av amming...!?

Anbefalte innlegg

jeg har verdens skjønneste jente, hun er snart tre måneder og jeg fullammer. Ammingen gikk greit fra dag 1 og jeg er blant de heldige som var i topp form like etter fødselen og som hadde mye energi de første ukene. Derfor ble de første ukene fantastiske og jeg gikk rundt i en slags lykkerus. Det var godt og også heldig siden jeg er mye alene med jenta mi, mannen min pendler.

Men nå de siste ukene har jeg blitt veldig sliten. Jeg ammer fortsatt ca 3 ganger per natt og føler meg konstant trøtt. Tipper mange kjenner seg igjen i den følelsen. Men det jeg merker mest er at jeg blir så utrolig sliten av ammingen. Det føles på en måte som om kraften (bokstavelig talt..:) suges ut av meg og noen ganger begynner jeg nesten å gråte mens hun suger. Det er ikke vondt og jeg har nok melk, men jenta mi drikker ikke så mye hver gang og må derfor ha mat ofte. Nå er jeg så sliten at mannen min vil jeg skal trappe ned eller helst slutte med hele ammingen. Jeg tror han er bekymret for om jeg skal bli ennå mer sliten. Tror nok han også lengter etter at kroppen min skal bli "hans" igjen (han hinter nemlig om det innimellom).

Spørsmålene mine er derfor om flere kjenner seg igjen i denne slitenheten av ammingen?, ...og hva dere synes om å begynne å trappe ned/slutte? Er det egoistisk å slutte?

man får jo hele tiden høre hvor fantastisk det er for barnet å amme og at man skal holde på til det er minst et år... hva synes dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9695765-sliten-av-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri ammet mine barn pga medsinske årsaker bortsett fra de 2 første ukene da sånn at de fikk de første gyldne dråpene, men mine barn har hatt det godt alikevel på mme, så du svikter ikke fordi om du slutter å amme(men vil si jeg syns d virker fryktelig praktisk med puppen da:) Men hva me å gi f eks flaske på kvelden da med mme sånn at hun kanskje våkner sjeldnere på natta å du får mere søvn.De blir jo ofte mettre av mme.

Lillegutten min på 3 mnd spiser bare 1 gang pr natt og det er deilig å få sove litt lengre etapper.

Men uansett amme eller ikke amme det får være opp til hver enkelt ,men man blir ikke noen dårligere mor fordi man velger flasa:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9695765-sliten-av-amming/#findComment-9708865
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Merker det på kroppen nå ja. Min er 3mnd nå, og jeg raser ned i vekt. Han sover heldigvis på nettene, er oppe ca en gang bare. det hjelper på. Anbefaler deg å prøve en flaske med mme på kvelden jeg og, det kan muligens redde nattesøvnen din! Og snart er det på tide med fast føde? Jeg fullammer enda til tross for mye migrene, men planlegger å slutte ved ca 6mnd. Velger du å slutte nå må du ikke ha dårlig samvittighet! Det er fullt og helt ditt valg og du må tenke på deg selv også... Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9695765-sliten-av-amming/#findComment-10034183
Del på andre sider

• 2 år senere...

Vet ikke om du allerede har sluttet eller om det har ordnet seg, men jeg føler også at jeg blir sliten av ammingen. Jeg har vært sliten etter fødselen, men føles som det blir værre når jeg ammer. Snakket med legen min og han sier at man fornyer energien når man ammer. Og at man heller måtte få i seg mere næring osv og at det ikke hjalp å slutte. Nå spiser jeg kanskje dobbelt så mye som jeg pleier(spiste veldig lite før) og tar i tillegg kosttilskudd for ammende som man får kjøpt på apoteket.

Det er veldig bra for barnet og få morsmelk og det er utrolig praktisk (er så glad jeg fortsatt ammer selvom jeg til tider har vurdert å slutte pga såre brystvorter osv), men om du ikke vil/orker og er veldig sliten så er det ikke vits å amme. Må jo være bedre at du er opplagt. Du har jo en liten å passe på og det er MYE jobb.. Synes jeg da.

Jeg merker veldig ammepress fra mor, leger og helsesøstre, nå er jeg glad for det, men hadde det blitt noe værre hadde jeg sluttet. Morsmelkerstatninga er lagd for de som ikke klarer/orker....

• 4 måneder senere...

hei!

man blir ofte trøtt når man ammer, og det blir ofte barnet også. under ammingen skiller man ut hormoner som gir denne "effekten". Men er man trøtt hele tiden kan man godt oppsøke lege, det kan jo skyldes lav blodprosent... (typiske symptomer er trøtthet og man kan være bleik.) mange tar jerntbl både før og etter fødsel. :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...