Gå til innhold

dere som har fått tvillinger?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei..

Er 35 uker på vei med toeggede tvillinger og har i min familie ingen som verken har eller er tvilling. På tvillingforeldreforeningen.no kan du finne informasjon til hvorfor noen får tvillinger o.l. Det at din samboers mor er enegget tvilling har ingenting å si for deg. Ikke fordi dere ikke er i familie men kun fordi det kun er toeggede tvillinger som kan være arvelig. Eneggde tvillinger oppstår kun ved at det samme egget blir befruktet av to sædceller og har derfor ingenting med genetikk å gjøre, men mer med tilfeldigheter og/eller ren flaks..

Men er det toeggede tvillinger i familien din, kan det være at du kan være arvelig belastet og med det mener jeg at selv om det kan virke skremmende med tvillinger så er det også mange fordeler og gleder å se frem til!

Må bare kommentere at eneggede tvillinger IKKE oppstår fordi et egg blir befruktet av to sædceller, men ved at et vanlig befruktet egg deler seg og blir til to embryo. Tvillingene har dermed nøyaktig samme genetiske sammensetning.

Toeggete tvillinger oppstår når mor slipper to egg i samme syklus. Disse blir befruktet var hver sin sædcelle. Disse tvillingene er like forskjellige som vanlige søsken, genetisk sett, men deler livmor i 9 måneder.

Toeggete tvillinger er arvelig på mors side. Hvis din mor, mormor eller farmor har født tvillinger, kan du også få det.

Hans side av famillien påvirker ikke deg, men kan påvirke felles datters mulighet for å få tvillinger.

Eneggete tvillinger er ikke koblet til arv.

Vi har tvillinger i øst og vest, men ingen konsekvens... Moren til mannen min er enegget tvilling, har ett tvillingsøskenbarn på min morsside, og på min farsside er det noen toeggede tvillingpar med generasjoner i mellom hverandre... det det forteller meg er at det virker som om det er mest tilfeldigheter som spiller inn, for nesten ingen av disse folkene er i slekt, og de eneste jeg kjenner til på morssiden er de søskenbarna mine - tror ikke det var noe særlig med tvillinger i det leddet i alle fall på tre generasjoner. For min del tror jeg bare det er tilfeldig. Men så kan det jo hende vi får eneggede, da. Vet ikke kjønn, så det kan jo hende, men de har hver sin morkake, så sjansen er størst for toeggete. Uansett får jo de fleste eneggede, selv når det er tvillinger i familien.

Du får smøre deg med tålmodighet og vente på UL! :) Men det er jo ingen ting å grue seg for uansett, jeg tar i mot de barna jeg kan få, jeg!

Annonse

Hele slekta mi er full av tvillinger.

Besteforeldre var tvillinger, oldeforeldre, ingen i mine foreldres genrasjon, jeg har fått tvillinger, og det har også 2 kusiner gjort pluss en 3 menning. ( jeg har 2 søstre som bare har fått enlinger)

Alt er togegget.

Vi er en typisk familie som er arvelig belastet med tvillinger.

Er det så nøye egentlig????? syns folk skal slutte å henge seg opp i hvorvidt de kan få tvillinger eller ikke... Man skal vel være glad man får friske barn, samme om det er en, to eller tre... MAnge som syns det er så stas å få tvillinger og jeg kan til dels forstå hvorfor, men selv om det er dobbel glede og alt det der, så er det faktisk også dobbel jobb.. Javel, så har du folk i familien din som er eller har tvillinger, men du må jo bare ta det du får i tilfelle.. vær fornøyd om du i det hele tatt kan få barn.. Skjønner at det å skulle få tvillinger virker skremmende, men er det noe å tenke på før det er en realitet? Mye verre ting å bekymre seg for, spør du meg.. Er litt lei av denne spekuleringen om hvorvidt man kan få tvillinger eller ikke. Får man det, så får man det.. :) Jeg ble gravid meg tvillinger på p-piller! Slå den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...