Gå til innhold

Tenker du på fødselen?

Bjelle

Anbefalte innlegg

Jeg er nysgjerrig på hvordan dere "takler" tanker rundt den forestående fødselen. Jeg er nå 24 uker på vei og må bare innrømme at jeg nesten ikke har tenkt på fødselen, utover at det er noe man pent må igjennom, da... Som førstegangsfødende er det selvsagt veldig skummelt med dette totalt ukjente som venter meg og min teori er at det er best å vente med å tenke på fødselen til jeg blir høygravid og bare vil bli ferdig med hele graviditeten. Så jeg gruer meg egentlig ikke.

Sambo og jeg har såvidt snakket om det og brakt på det rene at han gruer seg til å se meg ha det vondt, mens jeg bekymrer meg for hva han får se (av kroppsvæsker, gørr, sinne, smerte, hysteri, osv). Vi tror begge at vi kommer til å være aller mest opptatt av resultatet, da. :-)

En annen ting er at jeg holder meg helt unna historiene om de verste/vondeste fødslene. Ja, egentlig holder jeg meg nesten helt unna fødselshistorier, punktum. Det er ingenting de som har født allerede er så flinke til som å skremme vannet av oss førstegangerne ;-)

Hvordan forholder du deg til den kommende fødselen? Tenker du mye på den eller unngår du den helt? Gleder du deg? "Tåler" du å høre om andres veldig vonde eller ganske vonde fødselsopplevelser?

Fortsetter under...

Heisann :o)

Tåler å høre om andres vanskelige fødsler. Har hatt en selv men du verden hvor fantastisk det var da gutten først kom. Det var kjærlighet ved første blikk. Har mange venninner som det har gått VELDIG lett for. Så for de fleste virker det som det går helt greit.

Jeg gruet meg jo litt da til fødselen. Men jeg hadde en fantastisk svigermor som hadde født 6 barn. Hun kom med råd osv. Og det beste hun sa var som du sier at når du er fullbåren er du så mett på å gå gravid at du bare GLEDER deg til å få veer. Og det stemte. Jeg var virkelig klar for å føde og da veene kom ble jeg ordentlig glad. Tenkte ikke på verken smerter, at jeg skulle gjøre på meg under fødselen, at noen skulle se underlivet mitt. Alt forsvant og det var den naturligste ting i verden å ligge der.

Lykke til :o)

Jeg tenker bestandig mye på fødselen, men ofte ikke før det begynner å bli 6-8 uker igjen. Tror det er en del av det å forbrede seg følelsesmessig. Jeg skal føde alene, så jeg trenger ikke å prate med noen andre om det. Men akkurat nå skulle jeg likt å lufte litt tanker med noen andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...