Gå til innhold

Hva bør en gravid ikke spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

akkurat funnet ut eg er gravid, og er litt redd for å gjøre noe galt, har aldri vert gravid før! Vet blandt annet jordbær skal visst ikkje være så bra å spise når en er gravid...er det fler ting eg bør unngå? Ev er det noe en virkelig bør spise mer av når en er gravid?

Har ikke time hos lege før august, så får spurt om alle sånne ting ennå, håpte dere kunne hjelp meg med litt tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normal kost med protein, frukt og grønt. Kaffe max 1-2 kopper pr dag eller 3-4 kopper te. Cola i begrenset mengde. Unngå store ferskvannsfisker og store havfisker, som abbor og røye over 25 cm, kveite og tunfisk. Tunfisk på boks går greit i moderate mengder. Unngå blåmuggost og andre ikke-pasteuriserte oster. Obs at kjøtt og fisk er gjennomstekt/godt. Obs på holdbarhetsdato på maten generelt.

Jordbær og reker er helt ok..:)

Skrevet

Se på www.matportalen.no. Der står det en link for gravide.

Skrevet

Ja som skrevet over. Senere i svangerskapet skal du være obs på jordbær og kål (fårikålen kan du bare glemme), dette vil / kan gi magevondt for den lille.

Skrevet

Tror nok man trygt kan spise både jordbær og kål i svangerskapet. Når man ammer er det visse ting man skal være forsiktig med som feks jordbær, kål osv. Uansett så må man prøve seg frem.

Skrevet

Jada,men for de som vil være forsiktig styrer man unna det jeg nevnte. Det man selv spiser i svangerskapet går til babyen også, gammelt kjerring råd med jordbær og kål.

Skrevet

Men, det står ingenting om dette i matportalen, så syns det blir litt feil å fraråde gravide å spise kål og jordbær. Jordbærene som er så gode nå også.

Skrevet

Blander nok litt med amming. Da bør en være forsiktig med kål og jordbær, da det går over i melken og kan gi mageondt. Men har aldri hørt om det i svangerskapet. Så tror det må være et veldig veldig gammelt kjerringråd. :)

Skrevet

Ja meget mulig det :) Husker bare mora mi nektet meg fårikal da jeg gikk gravid, og året etter da jeg ammet :D

Skrevet

Flott innlegg er så enig så..ville bare si at det er mange som er redde for reker og jordbær men til alle som engster seg for det er det når en ammer en skal holde seg borte fra dette, så alle sommergravide KOS DERE MED REKER OG JORDBÆR I SOMMER!!

Skrevet

åååååå, nå fikk jeg så forferdelig lyst på fårikål....må lære meg å holde meg unna innlegg som handler om mat...

Skrevet

Bare en liten digresjon da, men kål er farlig for kaniner. De får oppblåst tarm og tarmslyng og kan dø av det. Kanskje greit å følge kjerringrådet om å ikke spise kål?

Skrevet

Spis normalt. Bare pass på upastoriserte melkeprodukter og kjøtt som ikke er gjennomstekt.Er du veldig glad i rød biff, pass på at kjøttet har vært fryst først, da går det helt fint :0) Bakterien vi er redde for dør hvis du gjennomsteker maten eller hvis maten har vært fryst. Og skyll frukt og grønnsaker godt.

Kos dere med jordebær og farikål..... MMMM....

Skrevet

Hehe, påstår du virkelig at man kan DØ av å spise kål i svangerskapet! Skjønner ikke at jeg blir overrasket over slike uttalelser, men vet dere hva?? Jeg har spist mye kål i svangerskapet og overraskende nok overlevde både babyen og meg!!!!

Ikke si sånne dumme ting, ærlig talt. Det er så fort gjort å skremme uvitende førstegangsfødende som ikke har antenner og heller ikke vet bedre.

Og hvor kommer sammenligningen mellom oss og kaniner fra?

Vi gravide burde kanskje ikke stå opp om morgenen, farlig det!

Ble litt provosert her, mange uttalelser som er så grusomt bunnløse. Og noen som blander med amming, og der er vel også det aller aller meste helt greit å spise/drikke. Man må jo prøve seg frem. T.o.m med kål, kanskje barnet ditt sitt tarmsystem faktisk tåler det :-)

Du dreper ikke ungen av å prøve!

Skrevet

Hei på dere,

Det er Listeriabakterien dere skal passe dere for i svangerskapet. Listeriabakterien finnes i mange forskjellige råvarer, b.la i fisk, grønnsaker, bær, og upasteurisert melk. Listeria finnes også i alt vann. Men det skal relativt store mengder av bakterien til for at man skal bli smittet av infeksjon. Likevel bør man være forsiktig med inntaket av f.eks røkt fisk (som ikke er varmebehandlet), uvaskede grønnsaker og bær, myke oster som f.eks Brie og Camembert. Dette gjelder ikke smelteoster som bla er på tube, eller skinke/reke/baconost. Smelteostene er laget av norsk hvitost som igjen stammer fra pasteurisert melk. Listeriabakterien dør ved varmebehandlig, MEN IKKE VED FRYSING. Derfor skal man være forsiktig med f.eks røkt eller gravet fisk, og andre råvarer som kun har vært fryst eller speket, og ikke varmebehandlet.

Hvis man likvel får trang til rakfisk, gravlaks eller røykelaks... Spis dette så ferskt som mulig, og ikke mot slutten på holdbarhetsdatoen. Bakterien vokser i lave temperaturer, så mat som har ligget og godgjort seg i kjøleskapet en stund, og som ikke skal varmebehandles, bør ikke spises.

Med andre ord....

Spis det øyet begjærer med god samvittighet, men spis så ferskt som mulig ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...