Gå til innhold

kattunge eller voksen katt når man har barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har tentk på å gå til anskaffelse av et kjæledyr. og vurderer nå katt.

og jeg har bestemt meg for at skal jeg ha katt så må jeg og ha råd til kattepass ved evt ferie. så det er greit.

men så fikk jeg høre at jeg ikke kan ha en kattunge når jeg har ei lita på 20 mnd?? men at jeg burde få en voksen katt fordi kattungen kan blir redd og nervøs av å være med så små barn..

noen som kan opplyse meg litt??

takk!

Fortsetter under...

Skrevet

jeg ville uansett satset på en voksen katt som er rolig og renslig. Kattunger krafser opp tapet og er ganske kravstore:) Dersom vi skal ha en ny katt en gang, så er det en voksen omplasseringskatt vi satser på...

Skrevet

Det tror jeg ikke noe på...vi fikk oss en kattunge i fjor...med 3 sma under 4 år går det så greit atte...katten får ikke være alene med minste mann og de andre vet hva de kan og ikke kan gjøre...

A. var og bare 20 mnd da vi fikk pusi...og hun dro han jo noen ganger i halen men ok...det går sikkert bra...

voksne katter tror jeg har vanskeligere for å knytte seg til familien...vet ikke men føler det...

Skrevet

......du altså!!!

Skrevet

det er sånn jeg føler det og sjaman. og jeg har jo ikke noen stor leilighet, så jeg har jo til en hver tid oversikt. dessuten er jo aldri jenta alene her. har nemlig fått tilbud om en katt som ikke har noe hjem, den er snart 8 uker. og jenta mi var å besøkte den i går med mormor og hun elsket jo den lille kattepusen :))

hm. synes det er koslig med husdyr, er selv oppvokst med hunder, men vi bor i blokk så er lettere med katt, for vi bor laaangt utenfor byen så den kan fint være ute hele dagen her.. hm. fikk litt å tenke på nå ja :)

Skrevet

hehe croft elsket jo den katteungen, ville ikke reise fra den :)

Annonse

Skrevet

...etter den kommentaren vil jeg si at voksne katter kan jo være litt små sære,så en liten pus hadde nok passet familen Croft fint;))) Så kan Luke og mamma`n til Luke være barnevakt hvis dere trenger det;)))

Ååååå gleder meg allerede jeg;))))

Skrevet

så hyggelig :))))) tror jammen det blir kattepus på oss om noen uker nå altså :)

Skrevet

Fint;))

Mye jobb,men verdt det vil jeg tro!!

Hadde pus i mange år,men den ble så nervøs etterhvert (vi var ikke snille med den da vi var små:(((((( så mamma ga den bort til noen som bodde på landet,vil tro den hadde mange flotte år der ute før den falt bort;))))

Skrevet

vi skal få kattunge om noen uker, mini har netopp fylt 2 år men jeg tror dette skal gå bra jeg :)

Skrevet

Jeg ville aboslutt heller tatt en kattunge i og med at du kan "lære den opp" selv, og den vil bli vant med ungene helt fra starten av. Med en voksen katt kjenner du ikke lunene dens heller. Vi hadde katt fra før vi fikk snuppa, og den katten fikk kattunger da snupp var ca 3mnd. Storepus ble sjalu og ikke helt venner med Matilde, mens kattungene hadde masse tålmodighet med henne. Enda bedre å få en kattunge fra et hus hvor de også har unger :o)

Skrevet

ja det er unger der kattungene er nå. så jeg tror virkelig ikke det skal bli ett problem. men det var en vennine som sa motsatt.. jeg og mener nemlig at det er lettere for en kattungen å bli vant til barn enn en voksen som har sine vaner og adferds mønstre..

må vel starte å tenke på navn nå da :))

Skrevet

Ikke lenge siden vi skaffet oss... ikke 1 men 2 kattunger :)

Mine 3 barn (yngste snart 3 år) har hatt respekt for kattungene fra Dag 1. Men så var jeg veldig ivrig å vise dem de første dagene hva de kunne og ikke kunne gjøre. Går så fint at :)

Jeg tror det vil gå helt fint med en kattunge (til tross for at de kan være ganske lekne, og må lære litt av hvert) :)

Anbefaler et klorebrett, det kan skåne møblene litt :)

Annonse

Skrevet

Vi skal kjøpe oss en devon rex kattepus. Og vi skal kjøpe kattunge etter mye besøk hit og dit og titting og lesing her og der. Gutten vår er 1 år og det kommer til å gå kjempebra. Men jeg vil anbefale hankatt, de er mer tilpassningsdyktige. Hokattene blir fort sære, og er ikke like glade i kos og lek som hankatter. Sterilisering anbefales, da får du en snill og kostet katt! :)

Dra på besøk til dem dere skal få eller kjøpe kattunge fra, da vil du se fort hva som går over ens med barnet ditt, og om barnet ditt er snill med dyr.

Men hannkatt som du steriliserer og få den som kattunge ville jeg sagt!

Skrevet

En kattunge.. da vokser de oppe sammen og blir trygge på hverandre fra starten ;)

Skrevet

det er hipp som happ så lenge den voksne katten er trygg med barn. en tanke som er verdt å ta med seg er at det er ofte de voksne kattene som trenger et nytt hjem mest ettersom så få vil ha dem (er vel ikke søte nok).

vi har hatt både voksne og unger som er kommet til oss mens moa var lita og begge delene har gått helt fint.

Skrevet

takker for mange innspill. har en venn av familien som har 4 kattunger som de ikke har noe hjem til, så derfor jeg vurderer kattunge nå. og også fordi jeg gjerne vil ha ett kjæledyr da. men hadde nok vurdert omplasserings katt om disse ikke hadde trengt ett hjem også :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...