Gå til innhold

Fortjener jeg virkelig dette??? samme som ks-debatten (laaaangt)

Anbefalte innlegg

Var oppe på KK igjen idag for en ny samtale for å prøve å få innvilget ett planlagt keisersnitt, vi møtte opp i "litt" god tro da legen hadde sagt at hun ville snakke med oss på nytt, å ante ett ørlite håp og kanskje en beklagelse fra sist samtale... men nei da....

Vi møtte opp og var der til rett tid og fikk høre etter hvert at legen vi skulle til var på føden og d kunne ta litt tid, så vi kunne velge om vi ville vente eller komme tilbake etter lunsj...så vi valgte at vi kunne vente... Vi fikk oppdateringer om at nå var d ikke lenge til hun kom osv... overlegen hadde nemmelig vakt på føden idag og måtte være tilgjengelig. Da hun omsider kom, da hadde vi ventet i nærmere 3 timer tilsammen og jeg hadde så vondt i bekkenet og var så stiv som jeg ikke hadde vært på mangen uker, legen hadde heller ikke skiftet klær og kom med ltt blodsprut på klærne...

Vi kom inn på samtalerommet og hun startet samtalen med at d hadde skjedd en del siden sist, da mente hun artikkelen i dagbladet osv... jaja ferdig med den biten!!!! Hun lurte på om jeg hadde tenkt en del og om jeg hadde fått skrevet det brevet ang. fødselen og mine tanker om hvorfor jeg ville ha KS osv.. Jeg sa som sant var at jeg hadde gjort det og hadde med en del annet som hun å skulle lese (attestasjoner fra lege, psykolog osv.) Hun leste det jeg hadde med og så på meg som ett spørsmålstegn på en måte... jeg ser at du har skrevet hvordan du vil ha ett KS sa hun, ja sa jeg...!!! Er du så låst på det at det ikke er noen mulighet for deg å se for deg en vaginalfødsel der du bestemmer forløp og legger opp til hvordan du vil ha det med tanke på igangsetting osv.. Nei sa jeg, jeg føler ikke jeg er istand til å gjennomgå nok en fødsel i frykt for at kroppen skal jobbe mot meg slik som de siste 2 gangene og dermed ende i et akutt KS, slik at jeg skal føle meg mislykket nok en gang...

Jeg prøvde x-antall ganger å forklare henne hvor vondt dette var for meg, å snakke om. Og at jeg føler at jeg har følt meg nok mislykket i løpet av de siste 12 årene om jeg ikke skal "prøve" å føde nok en gang og mislykkes igjen... hun som kvinne kunne ikke forstå hvordan det var og hvordan d føles å sitte der som en overgreps-utsatt, en må vel ha opplevd det selv sa hun... Jeg spurte henne om det var så vanskelig å forstå at jeg ønsket det slik, hun sa at jo d synes hun at d var litt vanskelig... Jeg prøvde å forklare så mange ganger at jeg til slutt knakk sammen, sammen med oss 3 var avd.jordmor med så hun hørte samtalen.

Jeg følte ikke at jeg ble tatt på alvor og hun nesten "tvang" meg inn på tanken på å føde, hun avbrøyt på nesten lik linje som sist og jeg følte ingen respekt eller forståelse fra denne legen...jeg sa til henne at jeg synes de øynene jeg snakker til er ISKALDE og ser ingen empti i deg... hun avføyde det og snakket videre...

Etter at vi hadde sittet å pratet i max 10-15 minutter så ringte de fra føden, og hun måtte komme ned... ja da har vi 10 minutter på oss da, til å prate ferdig... Vel etter 10 minutter så sa hun at vi kommer ingen vei med dette og det var langt igjen til målet, som igjen da var hintet til VAGINAL FØDSEL. Hun sa at jeg kunne komme tilbake på slutten av denne uken for å prate mer, så jeg kunne tenkt mer på det om å føde normalt.. Da sa jeg at det kom ikke på tale, når jeg ikke blir verken sett eller hørt ser jeg ingen vits i å komme tilbake for å få nok en trøkk i trynet. da søker jeg meg heller til Voss der jeg kanskje kan bli møtt med forståelse og respekt, da fikk jeg at det er opp til deg og det er fritt sykehusvalg... Det hun å kom med da var at jeg kunne komme til en annen lege og få noen annens vurdering på det enn hennes...

Så vi kom absolutt ingen vei med denne samtalen heller, følte det som ett overgrep/overtramp av min kropp og mine valg, jeg sa at jeg ville bare ha muligheten til å få en rolig og kontrollert fødsel. Der jeg vet hva som skjer, jeg sa at jeg føler jeg fortjener en rolig fødsel der ting er planlagt.

Da kom hun med SKREMSELSPROPAGANDAEN, du blødde 1,5 liter blod under siste KS, hva om du blød like mye...eller om du blør inntil 4-5 liter... da sa jeg, ja da gjør jeg d...så egositisk er jeg... enn om vi ender opp med å måtte fjerne hele livmora da, ja da får dere gjøre d da... jeg skal ikke ha flere barn og hadde det vært opp til meg kunne dere bare gjort det, jeg skal likevel sterilisere meg og dere kommer ikke til å ha mere utlegg meg likevel dere om jeg så kan få dette keisersnittet... da ble hun litt stille...og viste vel ikke helt hva hun skulle si...Enn å sitte å være slik!!!!!

før vi skulle gå, så skulle avd.jordmora prøve å få time til denne uken til en annen lege, men d lot seg ikke gjøre da han hadde hendene fulle og vel så det. så hun skulle formidle saken og tok kopier av papirene mine å skulle snakke saken for oss... så skulle vi få en telefoniskt svar ja eller nei... men fra den kvinnelige overlegen var det ett blankt nei.

FORTJENER JEG VIRKELIG Å BLI BEHANDLET SLIK, må en virkelig bruke den siste tiden som en egentlig skal spare opp krefter til å bruke masse energi på dette??????????

Klem fra frustrert og en veldig langt nede og sliten..

.

Fortsetter under...

Høres ille ut spør du meg! Jeg tør nesten ikke spørre om ks jeg nå. Men jeg har hatt to fødsler - ett haste ks og en TRANG fødsel med tang og vakuum. Det ble aldri nok åpning og de slet uten ut av meg. Jeg orker ikke en slik fødsel til. Det blir bare ikke aktuelt med tanke på både meg og barnet.

Hvis jeg skal slite slik som deg blir det jo håpløst. De har nok ENDA mer tro på at jeg kan føde igjen siden det gikk med tang og vakuum sist!!! Men det er 18 år siden så det ønsker jeg ikke å prøve igjen.

Bytt sykehus!! Fort som fy!

Huff a meg for trist lesing!

Dette synes jeg virkelig var ett kjempe overtramp. Men jeg vil jo si du virkelig er flink til å prate for deg. Jeg hadde blitt satt ut og ikke klart å si noe..FLINK JENTE!!!

Jeg håper virkelig du bytter sykehus/lege. Dette kan du ikke finne deg i! Ønsker deg lykke til og jeg vil gjerne høre hvordan det går med deg:)

Og du...bare si i fra så kommer jeg å banker legen din;)

Gjest Odyssey&Mikrovampyren

Ingen fortjener den drittbehandligen KK Haukeland har gitt deg. Klag de inn til pasientombudet, mange av grunnene dine til ks er gyldige grunner som skal respekteres. Søk deg inn til voss og glem ekle, fæle Haukeland og deres uempatiske drittpersonale.

Hei!

Er i sjokk over hvordan du har blitt møtt på KK!!

Skjønner veldig godt frustrasjonen og fortvillelsen din.

Når har du termin?

Skal selv ha et planlagt ks på KK om kort tid,men har ikke engasjert meg i noen debatt her inne ang. temaet tidligere.

Fikk avklart planlagt ks, dog etter et visst press, i 18.uke og har siden vært så avslappet til dette at svangerskapet har vært en dans på roser. Var veldig bevisst på å ta kampen mot "øvrigheta" tidligst mulig for å få et mest mulig avslappet svangerskap.

Vannskelig å råde andre, men personlig ville jeg aldri gitt meg. Ring daglig,minst, og be om å få en annen lege å forholde deg til. Svar med samme mynt. Du fortjener som et voksent oppegående menneske å bli møtt med respekt og bli hørt.Dette er ikke noe du gjør fordi det er lettvint. Du har med deg en bagasje og psyke som følge av tidligere erfaringer og bare du kan vite hvor dypt dette sitter hos deg. La KK få vite det og at intet annet enn et planlagt ks er aktuelt.

Ville samtidig tatt kontakt med Voss og prøvd paralellt å komme i dialog med et fornuftig menneske der.

Som du sier, utrolig slitsomt å skulle måtte bruke energi på dette i denne tiden.. Men prøv å få litt positiv energi av tanken på at du jobber for noe som er verdt det, og at det vil gå godt. For det vil det.

Lykke til!!!

Jeg var inne til ny samtale idag til en ny lege og hadde forberedt meg på ett nei og hadde skrevet mange argumentasjoner for og imot så han forstod at jeg visste hva jeg gikk til og prøvde å begrunne så godt jeg kunne, hvorfor jeg ønsket/trengte dette keisersnittet...

Jeg møtte for det første verdens hyggeligste og mest avbalanserte lege, som hadde en rolig tone og fasade hele veien gjennom... Han kom ikke med store skrekkhistorier og skremselspropaganda, men var realistisk.... HAN SÅG MEG OG HØRTE MEG OG IKKE MINST, HAN FORSTOD MEG OG ANGSTEN MIN!!!!!!!

<3<3<3 JEG FIKK INNVILGET KEISERSNITT 13.AUGUST <3<3<3

Tusen tusen takk for all den vanvittige gode støtten dere alle sammen har gitt meg, setter veldig stor pris på dere alle sammen.

Nå kan jeg omsider senke skuldrene og jobbe videre med pasientombudet om behandlingen den første legen gav oss, den er vi ikke ferdige med enda...

Stor lykke klem fra

• 1 måned senere...

Annonse

Helt ærlig trodde jeg at man kunne kreve KS hvis man er redd for å føde, og etter å ha lest historien din så burde hun der overleget åpne øynene og rense ørene sine. Du har attester fra lege og psykolog og hvis ikke hun vil så kan du nok alltids få legen din til å ta en telefon til henne.

Hvis du har fødselsangst kan hun ikke fortelle deg at du skal føde på hennes måte, det er du som skal føde ikke hun og...årh blir så irritert nå!

• 1 måned senere...

Sykehusene i vest er mer strixe på ks enn på østlandet. i haugesund får man heller ikke ks pga fødselsangst. Kun hvis det skjer komplikasjoner som gjør at baby må fort ut eller mor ikke fysisk får den ut. Sykehuset skryter av å ha minst ks i landet. Snakket med ei på jobben om dette og hun var livredd for fødsel nr 2 pga dårlig opplevelse med nr 1. Ikke søren om hun fikk ks!Men hun fikk planlagt fødsel istedet der hun ble satt til modning og fikk epidural underveis 3 uker før termin . Hun sa dette var en veldig fin fødsel hvor alt skjedde i konrtolerte former i forhold til med nr1.

Litt synd at de bare avfeier ks ønsker pga foreferdelig opplevelser tidligere....

håper det løser seg for deg.

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...