Gå til innhold

Er brystpumpa i boks?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjøpte avent sin forrige gang jeg var gravid. Er lenge siden, men antar den duger like bra nå. Den var behagelig å bruke, og jeg fikk ut mye melk raskt. Mye fint ekstrautstyr til den, som feks poser til å fryse ned melka i (gikk an å pumpe rett i posen)

Anbefaler iallefall en sånn handpumpe, ikke elektrisk, slik at man kan styre styrke / tempo selv. Godt dersom brystvortene er såre

Hmm, kan ikke si meg spesielt enig i dette innlegget. Vil absolutt anbefale elektrisk, i alle fall hvis man tror man kommer til å pumpe endel. Ellers blir man rimelig sliten i hånda... Og det er ikke noe problem å regulere styrken på dem heller. Jeg har en Medela swing, og er veldig fornøyd.

Selv pumper jeg bare til mine tvillinger (men nå har ingen av mine tre vært noe særlig til å suge, så det er grunnen). Men uansett om jeg hadde fått til amming, ville jeg nok pumpet endel med tvillinger for å la pappaen hjelpe til om natten.

Når det gjelder ekstrautstyr, som fryseposer, så finnes det det til de fleste pumper, og fryseposene kan brukes på tvers av merker.

Jeg anbefaler også å kjøpe elektrisk brystpumpe. Selv har jeg en Medela Pump in style som jeg er kjempe fornøyd med. Det er flere reguleringer på hvor hardt den pumper så den fungerer fint selv med såre brystvorter og er utrolig mye mere effektiv enn en håndpumpe.

Jeg fullammer mine jenter, men pumper 1-2 ganger i løpet av døgnet sånn at pappaen kan gi morsmelk på flaske når det trengs. Samtidig gir vi dem alltid et flaskemåltid etter kveldsammingen for da sover de lenger. Dermed pumper jeg 150-250 ml per dag og det er unnagjort på 10-15 minutter.

Her kommer et helt sikkert teit spørsmål, men - er det vondt å pumpe? Jeg får helt angst bare ved tanken, men så har jeg en "greie" med brystene mine. Er temmelig sensitiv (ikke fysisk - er ikke sår eller noe sånt, men har et utrolig privat forhold til dem!)

Skulle ønske man ammet gjennom andre kroppsdeler - fingrene hadde vært helt greit!

Skal selvsagt gjøre alt jeg kan for å amme, det er jo naturlig og sunt og den rasjonelle delen av meg sier at det er det aller beste. To babyer skulle jeg få til, de er jo barna mine... Men den derre pumpa - får helt angst ved tanken på å ha en "maskin" festet til puppene!! ÅÅÅÅ...

Kan noen berolige meg...

Hilsen nevrotiske Emlyn

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...