Gå til innhold

Nedtrapping av progestan?

wify

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt progestan ved dette fryseforsøket mitt, og jeg er nå i uke 8. Jeg har tatt progestan 2stk x3 pr.dag og skal gjøre det t.o.m i morgen.

Men jeg er litt forvirret, for når jeg har lest her inne på siden, så virker det som om man skal trappe forsiktig ned når man går på progestan, og ikke slutte brått av? Og i sånne graviditetsbøker har jeg lest at fall i progesteronverdier kan føre til abort? Jeg ringte til fertilitetsklinikken i Haugesund (der jeg hører til) og de sier det er trygt å slutte tvert av. Men det er som om jeg ikke kan stole på det.

Er det noen av dere som leser dette som vet noe om dette eller har noen tanker om hvordan det fungerer?

Fortsetter under...

Vet du, jeg har gått og lurt på det damme som deg..

Men jeg gjør det nok slik at jeg tar til det er tomt, for det skader ikke å ta progesteron lengre.

Vet om flere som har tatt litt ekstra, sånn for sikkerhets skyld.

Men jeg skal ta Progestan til uke 10 jeg...!

Skal du kutte ned på Progynova i morgen også da eller?

Litt godt å vite at det er flere som lurer på det samme som meg!

Lurer på om det er tilfeldig at du skal gå på progestanen til uke 10 og jeg t.o.m uke 8, eller om de har vurdert det vitenskapelig at det er akkurat lenge nok for akkurat oss?

Når det gjelder progynovaen så tror jeg at det holder med å ta den imorgen, og så slutte med den, for jeg kaster alltid opp ikke så lenge etter jeg har tatt den så jeg tror ikke det er noe vits i. Det er egentlig progestanen jeg er mest opphengt i fordi det er progesteron. Men så er det det de sier om at man ikke bør ta det ene uten å ta det andre, p.g.a balansen. Så jeg er usikker.

I skrivet fra St.Olavs, der jeg holder til, står det:

"Dersom du er gravid fortsetter du med begge preparatene til uke 10.

Progynovadosen skal halveres i uke 9."

Jeg synes det er så uklart dette, menes det TIL uke 10, eller FULLGÅTT uke 10...? Jeg ringte sykehuset også, men fikk ikke noe klart svar.

Har lest litt rundt omkring på nettet, og vet av de som har tatt begge prep. til og med uke 10, så da gjør jeg det for sikkerhets skyld.

Alle på St.Olavs går like lenge på disse prep, så det er ikke individuelt.

Jeg har også et annet lite dilemma, for egentlig er jeg 8+3 i dag, men på Ul ble jeg flyttet fram to dager, slik at jeg er 8+5.

Har ikke peiling på hva jeg skal følge....

Hvor langt er du i dag?

Nei det skal ikke være lett:-)

Hei hei ,

i Porsgrunn fikk jeg beskjed om å ta progestan tom uke 12, samme med progynovaen. Der sa de også at progynovaen var superviktig at jeg tok , ellers kunne det gå galt.....merkelig at det er såå store forskjeller. Vet at kroppen sånn ca uke 10 produserer stoffene selv, men ville heller tatt det litt for lenge enn litt for kort altså....det var på fryseforsøk jeg tok dette....er nå i uke 30 :)

Annonse

Jeg er akkurat i uke ni i dag ifølge ultralyden, og så er jeg 9+4 ifølge sånn som de sier på sykehuset. Vet ikke helt hvorfor de blir forskjellig når de regner det?

Etter å ha lest det dere har skrevet jenter, tror jeg også at jeg vil ta progestanen til det er tomt. Men det er ganske snart tomt! Det er tomt på torsdag dersom jeg tar fulle doser. Men jeg tror jeg halverer dosen sånn at jeg bare putter inn en hver gang, så varer de litt lengre. Og etter det som har blitt skrevet her tror jeg kanskje at jeg fortsetter med progynovaen også, til jeg er ferdig med progestanen.

Blir dere veldig trette av progestanen? Jeg vet at det er graviditeten og kvalme og sånne ting som gjør at en blir sliten, men jeg legger litt av skylda over på medisinene også. Jeg tror de gjør meg kjempesliten, og ser derfor på en måte også fram til å kvitte meg med dem. Men skal ikke gjøre det før det er tomt. Er enig i det at det ikke er vits i å ta noen sjanser. Vet dere om noen som aborterte rett etter at de sluttet med medisinene? Lurer på hvor vanlig det er? Jeg håper at det blir ført en eller annen slags statistikk på det, sånn at sykehusene kan finne ut hva som fungerer best.

Godt å tenke på at vi er flere jenter enn bare lille meg som holder på med disse medisingreiene. Det føles så ensomt, men så er vi egentlig en hel gjeng:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...