Gå til innhold

Noen med hund som stikker av?! HJELP!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei gordon setter tispe på litt over 1 år. Hun har vært kjempelydig og snill hele tiden, men nå de siste dagene har hun begynt å stikke av. Hun løper fritt ute, og det har aldri vært noe problem.

Kan hende hun skal "tøffe" seg litt fordi vi har besøk av en hund en uke, men denne hunden står jo igjen på gården selv om vår stikker.

Noen som har erfaring med dette, som kan gi meg noen gode tips?? Begynner å bli rimelig forbannet nå.. Og vi tar henne skikkelig, men hun logrer og er like blid etterpå. Og stikker på ny med en gang hun får litt tid for seg selv.

Litt utenfor gravid-tema, men irriterer meg litt over gjennomsnittet her;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

begynn å sett henne ibånd etter kjeften,så kanskje hun forstår etter hvert

Skrevet

Kan jo være at hun tester grensene deres, eller har løpertid, da forandrer de gjerne lynne.

Skrevet

Aldri kjeft når hun kommer tilbake! Da er det hei og huj - lek og moro, omsorg og glede. - Braaa! - Så fint at du kommer til meg/oss.- Flink jente!

Positiv forsterkning er alltid sterkere enn negativ. Særlig hos en motivert, glad og fornøyd hund (du skriver jo at "hun logrer og er like blid").

Ta henne gjerne "skikkelig" i det dere fersker henne på vei UT porten. Her kan en av dere gjerne gjemme dere før en potensiell "stikke av"-situasjon. Og dermed får hun straff for det hun GJØR. Ikke det hun har gjort (og ikke har fokus på i det hun kommer hjem).

Har dere løpetid?

Da er det, for det første: vanskelig å drive målrettet trening. For det andre: lurest å ha henne i bånd/løpestreng, slik at hun ikke skal havne i "uløkka". :)

Skrevet

kansje hun har fått løpetid?

tispa vår har å brukt å gå løs hele tiden utfor huset o.l men nå merker vi at løpetiden er like rundt hjørnet og hun er titt og ofte ute på sprading i nabolaget!

veldig frustrerende men er ikke annet å gjøre enn å lokke henne tilbake å få henne satt fast i band=)

Skrevet

Hun hadde løpetid i april, så det er nok ikke det. Og hun skjønner veldig godt at hun gjør noe galt, men det glir liksom ikke inn. Har hat tnoen små perioder før, hvor hun tydeligvis har testet grenser. Men det har gitt seg fort.

Nå er hun nesten helt besatt på å stikke! Men mulig hun bare tester mine hormoner!!;)

Jeg må bare gå unna, og la sambo finne henne.. For jeg blir så sint;)

Skrevet

glemte å si at det er ikke noe vits i å kjefte på henne når hun kommer tilbake, da føler hun at hun blir staffet for å komme tilbake!

vi bruker å lokke vår tilbake med godt som hun får når hun er kommet hjem igjen og har kommet seg på plassen sin!=)

det har funka bedre enn kjeft å irettesettelse=)

Skrevet

Vi tar henne bare når vi må ut for å finne henne, og idet hun går utenfor porten/gjerde. Kommer hun tilbake så får hun bare masse ros og kos! Har prøvd å gjemme oss for å ta henne, men hun skjønner nok lunta, og går ALLTID en annen vei!! Lukter og søker veldig bra, og er slett ikke dum.. Så det har vært vanskelig å få det til på den måten.

Ikke lett dette.. Hun har jo alltid vært så til å stole på, kan det ha noe med hunden på besøk, tro?!

Skrevet

vi har titt å ofte besøk av "hunde vennene" til tispa vår å når dem er dratt bryr hun seg ikke så veldig, alt går som normalt.

men her om dagen kom det en fremmed hund inn i hagen hos oss, en som tydeligvis hadde stukket av han å=)

å når tispa vår da skulle ut senere på dagen oppdagen hun fort at hun hadde had inntrengere i hagen å ble helt tullerusk å fulgte "løypa" den fremmede hunden hadde hatt rundt på gården her, å hun var nok veldig fristet til å springe avgårde der han hadde fortsatt flukten sin, men vi klarte å stoppe hende med å begynne å kaste ball til henne=)

Skrevet

Hun har ikke reagert sånn på andre hunder heller, og vi har ofte hunder på besøk. Men noe er helt annerledes denne gangen.. Hun er liksom så tøff i leken og alt når den andre er ute, men når vi er ute aleine med henne er hun dressert og snill. Da får vi ikke lurt henne til å gå ut porten engang, hun setter seg ned og venter. Så da er hun seg selv igjen. For hun har vært kjempeflink med hvor grensene går!

Så derfor blir vi litt frustrerte når hun plutselig snur på flisa.. Og hun stikker ikke før de er alene. Kanskje det gir seg i løpet av ett par dager. Så lenge får hun ikke mye fritid ute alene gitt, her må det passes på;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...