Gå til innhold

Er det håp om at jeg kan fullamme igjen?

Anbefalte innlegg

Da jenta mi var 4 uker måtte jeg begynne å gi 50 ml mme i tillegg hver kveld pga lite tilfredsstillende vektøkning og misfornøyd baby (til tross for at hun hang ved puppen konstant hele døgnet..). Nå er hun 6 uker og jeg fikk beskjed på helsestasjonen om å gi 50 ml mme i tillegg etter hver eneste amming døgnet rundt. Dette føles som et nederlag da jeg så veldig gjerne har lyst å fullamme, men heller det ennå sulte ungen min ihjel.

Har kjøpt amme-te, og prøver å stresse ned. Men det er ikke lett å tenke på noe annet enn ammeproblemer og at jeg har for lite melk..Kan jeg bare glemme drømmen om å fullamme?

Fortsetter under...

Nei du trenger ikke gi opp. Jenta di er jo så liten enda. Hvis HS råder deg til å gi tilskudd av mme etter ammingene så er det nok en årsak til det. Hvor ofte ammer du nå? Spiser hun helt tom bebbe brystene til alle måltidene, også på dagtid? Hvor ofte ammer du om natten? Får du nok søvn?

Det lureste er å la barnet styre dette selv. Det høres ut som ganske sjelden og kort amming for en så liten baby synes jeg... Hva om du legger babyen til hver eneste gang du mistenker at hun er sulten og lar henne suge så lenge hun gidder? Døgnet rundt? Det kommer til å bli et slitsomt døgn eller to til produksjonen tar seg opp (skikkelig økeperiode), men det er liksom meningen... Og så må du sørge for nok hvile og søvn mens det står på!

Før jeg startet med mme så ammet jeg døgnet rundt, fikk ikke stelt meg om dagene, knapt nok gått på do. Hun hylte og skrek straks hun ikke fikk pupp. Så de 4 første ukene var det amming nonstop, og allikevel dårlig vektøkning. Så jeg er redd for at dersom jeg nå slutter med mme og prøver økedøgn, så vil hun i verste fall gå ned i vekt..

Annonse

Hva om du ammer lenge og ofte så langt du kan. Når hun blir for urolig og er sulten fremdeles så gir du henne litt mme. Men ikke så mye at hun blir stappmett og ikke vil ha mat igjen på 3-4 timer. Bare nok til at hun klarer seg da, og så legg henne til en time etter ca.

Fortsett altså som du gjør nå, men ikke gi mme til alle måltidene. La henne suge litt lenger og oftere. Nå er hun eldre og flinkere så det kan hend det går bedre å prøve økedøgn nå enn det gjorde forrige gang du prøver.

Nå må jeg pressisere at jeg IKKe ønsker at du skal trosse helsesøster. Hun har kontroll på barnets vekt og vekst, og du bør ikke endre noe uten å ha klarert det med henne først. Det du derimot kan gjøre er å ta med deg denne informasjonen til henne og spørre henne hva du syns. Forklar henne at du har lest dette:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=25

på Ammehjelpen.no og fått råd av en annehjelper (Svarene fra Fjumsi).

Snakk med henne og hør hva hun sier. De aller aller fleste som ønsker det kan fullamme barnet sitt. Les inn på linken jeg la ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...