Gå til innhold

Tror jeg har møtt veggen....NÅR går dette over?

Anbefalte innlegg

Vi har kost oss sånn med ammingen i 5 mnd nå, hun har spist hver 2. time døgnet rundt, og alltid ELSKET pupp.

Nå derimot har det snudd seg helt. Det begynte med tette melkeganger, (betennelse eller hva det nå er..) som bare ikke går bort, og hun NEKTER nå å spise på høyrepuppen på dagtid. Faktisk vil hun egentlig ikke spise i det store og hele på dagtid. Legger jeg henne i tvillingstilling, eller STÅR og ammer henne mens hun ligger på stellebordet får jeg i henne litt. På natten derimot henger hun i puppen konstant. Spiser hver time.

Virker som hun har snudd om på døgnet. Har forsøkt å drøye nattmåltidene men da blir hun helt hysterisk. Roer seg kun ved puppen. Det er ikke bare kos heller, hun spiser GODT. Bleien hennes veier sikkert bortimot en kg på morgenkvisten.

Skal jeg la henne holde på slik? Snur det seg av seg selv, eller må jeg bare tvinge henne til å hoppe over måltid på natten slik at hun blir sulten på dagen?

Hun får ikke noe annen mat, litt vann av og til bare.

Fortsetter under...

Uff da. Her må du være forsiktig så du ikke går på hodet inn i en brystvegring. Anngående hva du gjør med betennelsen og hva du sier til legen i morgen og behandling osv har jeg sendt deg svar på PM før jeg så dette innlegget.

Så til dette med at hun ikke vil die på dagtid. Mulig startet dette med den melkeblemma di. Melken kan få litt bismak av det, slik at hun ikke vil drikke den. Det er veldig viktig at du IKKE tvinger henne. Da blir det bare værre. Men prøv så godt du kan å få henne til å spise på dagtid også. Sørg for at det er rolig rundt dere. Gjerne litt dempet belysning, eventuelt litt rolig musikk. Gå litt rundt med henne og få henne så rolig som mulig før du forsiktig legger henne til. Dersom utdrivningen er treg så kan du rulle brystknoppen lett med rene fingre for å starte utdrivningen før du legger henne til. Prøv eventuelt å amme liggende. Noen liker det godt. Ellers får du prøve å amme henne når hun er i halvsovne etter å ha sovet/legg henne til mens hun sover. Det er viktig at du slapper av selv.

Det at hun spiser godt på natten er kjempeflott i forhold til det vonde brystet ditt. La henne tømme det skikkelig godt mens du masserer lett på kulene/det ømme partiet. Da vil brystet etterhvert bli bedre.

huff, håper ikke dette ender opp i brystvegring da..Melken spruter, så er ikke noe i veien med utdrivningen, hun vil bare ikke ha. Hyler og skriker når jeg legger henne til, blir kjempesinna. Men, da skal jeg altså ikke presse henne.

Får bare holde meg innendørs så lenge da, siden eneste plassen jeg får i henne mat er i senga med lyset av.

Vi skal ut å fly neste uke, det kan jo bli moro..

Men, vil hun ikke bare snu om på døgnet permanent om jeg fortsetter å gi henne så mye på natten?

Hvis dette fortsetter noen netter til synes jeg du må gjøre noe for å snu det. Det måtte vi...vi ventet også lenge på at det skulle snu av seg selv, men det gjorde det ikke. Til slutt ble det så ille at hun ikke spiste noe som helst på dagtid, men derimot HELE natten.

Vi begynte med å drøye måltidene med en halvtime i gangen..neste natt 1 t og så 1.5 t også videre....tok oss ca 5-6 netter og få snudd dette. Snuppa hadde også brystvegring og det var nok dette som var årsaken til at hun bare spiste på natten.

Som Ellie sier kan det være fint å finne en rolig, mørk plass(gjerne den samme plassen hver gang) når du skal amme. Også funket det noen ganger å amme (funket ikke når det var på sitt værste) rett før hun skulle sove eller nettopp hadde våknet.

Men du MÅ passe på deg selv oppi alt dette...brystvegring er kjempetøfft for mammaen !!! Jeg holdt på å gå ut av mitt gode skinn...,og var vel til slutt nærmest ei tynn nervefille..., men med gode råd og oppmuntring fra mange her inne er det utrolig hva man klarer ;-) , så bare spør og si ifra hvis det er noe vi kan hjelpe til med !

Lykke til !

Takk*:)

Man blir litt på tuppa når den lille sliter med maten, hun slet med dårlig vektoppgang i begynnelsen, så henger litt igjen derfra hos meg. Kjenner jeg blir helt panisk med en gang hun får i seg litt lite mat.

Jeg får forsøke å fore henne i senga på dagtid også, siden det funker der på natten og så gradvis la det gå lengere tid mellom måltidene på natten.

Det med å flytte døgnet tilbake er nok en god ide, men jeg vil IKKE anbefale å gjøre det før du er helt over denne vonde puppen din. La henne suge og spise massemasse på den når hun bare måtte ville. Natt eller ikke. Du trenger ikke være bekymret for vektoppgangen hennes nå, hun spiser jo veldig godt på natten. Du klarer det noen dager??

Når puppen er helt fin igjen kan du fritt snu døgnet tilbake.

MEN, når det er sagt. Vær veldig forsiktig slik at det ikke blir til at du går med spreng på dagtid. Da må du pumpe (spør uansett om sprayen i morgen) eller håndmelke. Å gå rundt med spreng er kjempeskummelt i forbindelse med tette melkekanaler/brystbetennelse.

Annonse

Kan fint amme henne hele natten i noen uker om det er det som skal til. Neste uke drar vi til mamma, så da får jeg avlastning på dagen så jeg kan ta igjen søvn uansett.

Blir bare litt usikker i forhold til våte bleier og slikt, skal jeg begynne å skifte på henne om natten nå som hun jo på en måte har dag om natten? Bleien har jo nesten gått i oppløsning når vi våkner, mens om dagen er bleiene helt tørre.

Burde jeg gi henne vann på dagen, eller er dette bare dumt? Tenker at hun burde få i seg NOE flytende..

Blir bleien sprekkeferdig full så kan du jo vurdere å bytte. Om antall tissebleier går litt ned er ikke det krise. Det er mengden urin totalt som teller, og med kilosbleie på morgenen så går det helt fint.

Du trenger ikke gi henne vann. Prøv heller å gi henne litt utpumpet/melket mm på flaske dersom hun spiser veldig lite. Du prøver selvsagt å få henne til å spise så ofte som mulig på dagtid (f.eks i senga), det er ikke det jeg mener med at jeg ikke syns du bør snu spisedøgnet hennes enda. Jeg mener at du ikke bør nekte henne mat selv om det er på natten. Flott at du reiser og får litt hjelp av W. Sørg for å nyt det godt, og hvil deg mye. Hils henne fra meg da. :-)

Hun er litt vanskelig og vil ikke drikke av flaske. Når jeg gir vann fra glass derimot drikker hun, kan jo forsøke mm da, men blir vel litt mye gris tenker jeg.

Skal hilse, og guuud som jeg skal sove. Aldri gledet meg slik til å dra til den (unnskyld at jeg sier det) møkkaplassen! *;)

Lykke til! Du har fått så supre råd allerede at det ikke er noe å legge til! Og det med natta - det kommer til å endre seg tilbakt til normalen etterhvert. Hvor lang tid det tar uten "press" vet ingen, men sannsynligvis ikke så alt for lenge. Jeg har vært der selv - og det gikk over av seg selv! Det samme gjelder mange andre jeg kjenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...