Gå til innhold

Jordmor og gynekolog


Fikk en gutt 5 feb 08 :)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var på min første legetime for ikke så lenge siden. Legen min anbefalte å ikke ha egen gynekolog. Han undersøkte meg nedentil, og sa alt var som det skulle. Er det flere sånne undersøkelser i løpet av et svangerskap, eller er det normalt at man kun har den ene? Legen min sa ikke noe om dette, men jeg håper på at det er den siste. Liker ikke at folk ser meg nedentil... :(

Syns dere at jeg burde få meg en egen gynekolog? Har dere selv en egen gynekolog?

 

Jordmor; når kommer hun inn i bildet? Aner ikke hvem som er min jordmor, vet legen det??? Og når får jeg isåfall vite det? Er det sånn at jeg får velge eller får man den som er "ledig"?

 

Det hadde vært kjempefint om noen hadde tid til å svare på mine spørsmål. Skal til legen om 2 uker, så hadde vært greit å kunne ha litt å komme med da...

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen min tok ikke engang gyn undersøkelse på første kontroll. Hun sa at de ikke pleide å gjøre det lenger. Og jeg er like glad... :-)

 

Men du slipper trolig å sitte i den stolen flere ganger så lenge alt er som det skal. De måler og kjenner utenpå magen i stedetfor. Det er altså ikke nødvendig med gynekolog hvis du og barnet er friskt.

 

Jordmor kan du f.eks få kontakt med på helsestasjonen. Du velger selv om du vil gå mest til lege, mest til jordmor, bare det ene, eller like mye til begge.

 

Noen steder er det forøvrig venteliste hos jordmor, men har hørt at de prioriterer førstegangsfødende.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg vet bare at å ha egen gynekolog ikke er nødvendig men kan være godt å ha hvis du ikke liker at legen din skal få et sååå personlig forhold til deg! Ellers er det ikke så vanlig med gyn undersøkelse lenger, når man er gravid, men hvis du ikke har tatt celleprøve de siste 3 årene så anbefales det.

Jordmor er veldig betryggende å ha! De tar seg god tid til deg, og er mye mer behjelpelig enn en lege. Leger har ofte det travelt, og har liten tid til pasientene sine, dessverre...

Ellers er det greit å ha litt kontakt med legen igjennom svangerskapet, i tillfelle du skulle bli syk, og må ha sykemelding osv.

Bare søk opp på internett om det er noen i nærheten av deg, og ta en tlf!

Lykke til, og håper det hjalp litt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt veldig på dette. Hvordan vet man hvilken helsestasjon man skal ha da? Er det den samme man skal gå til når babyen er født eller hva?? Har ikke spesielt lyst å gå til legen min for å si det sånn. Han er grei altså, men jeg har et veldig anstrengt forhold til menn og kunnne godt tenkt meg en dame å prate med.. Hvis man ringer, hva skal man si? Bare: "hei, jeg er gravid og ønsker meg jordmor?" føler meg alltid så dum når jeg ringer sånne steder... Er det bare meg eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke føle deg dum!! Tenk at det mest sannsynlig ringer flere som deg hver dag:) Og ja, ta en tlf og si "hei! Jeg er gravid! Jeg vil gjerne ha en time! :=)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å gå til fastlegen din. Jeg ringte til helsesenteret i bydelen min og sa noe sånt: "Hei, jeg er visst blitt gravid og trenger en legetime." Da spurte de om navn, fødselsnummer, første dag av siste mens, sa hvilken dato jeg fikk (skulle være en gang i uke 8-10) og de ba meg ta med urinprøve.

 

Hos legen ble det tatt blodprøver, jeg ble veid, men siden det var så kort siden jeg var gravid sist, så trengte jeg ikke ta noe gynekologisk undersøkelse nå. Sist tok jeg det for da var det over 3 år siden det ble tatt celleprøve. Like greit å gjøre det når man er gravid, syns jeg, så slipper man å betale for det også. :)

 

Neste gang kan jeg velge om jeg vil til legen igjen eller om jeg vil til jordmor. Vil jeg til jordmor, så ringer jeg i stedet til helsestasjonen (som er det samme stedet man går og veier, måler, vaksinerer babyen m.m. etter at h*n er født). Der får man den jordmoren som er tilgjengelig, evt. kan du ha ønsker hvis du kjenner til de som jobber der.

 

Det er nok ikke bare du som føler deg dum når du ringer. Jeg gruet meg veldig første gangen jeg også, men det går så bra så. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jordmor jobber på helsestasjonen. Du får tildelt en jordmor hvis du ringer dit og bestiller time til svangerskapskontroll. Du kan nemlig velge om du vil gå til lege eller jordmor eller begge deler under svangerskapet. Jeg gikk annenhver gang første gangen jeg var gravid og bare til jordmor andre gangen. Synes begge mine tar seg like mye tid, men synes det er koseligere lokaler på helsestasjonen.

Gynekologisk undersøkelse er det ikke vanlig å ha under svangerskapet lenger. Før var det vanlig på første kontroll, så noen leger gjør det allikevel.

Jeg har aldri hatt en egen gynekolog. Allmenlegen min har tatt de celleprøvene som trengs. Har kvinnelig lege, forresten.

 

Det er den samme helsestasjonen du skal gå til under svangerskapet som du går til med babyen på kontroll etter fødselen og de neste årene.

 

Nå har du fått svar på de samme tingene mange ganger, men det skader vel ikke....hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...