lotta72 har fått Anders Skrevet 24. juni 2007 #1 Skrevet 24. juni 2007 Fikk beskjed om at jeg har feritin på 52 og at dette var veldig høyt. Jeg skulle overhode IKKE ta jern. Noen som vet hva som er normalt? Tips på jernholdige ting som jeg kan prøve å unngå? Er det farlig for svangerskapet? Vet at pappa alltid hadde for høyt feritin nivå. Han ble jenvnlig tappet for blod pga dette, og utviklet leukemi, og døde nå i mars kun 61 år gammel.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2007 #2 Skrevet 24. juni 2007 Høres rart ut at de mener det var høyt. Ferritin skal ligge på mellom 10-110 mikrogram/Liter for kvinner, det betyr at du ligger i mellomsjiktet av normalverdier. Men tenker sikkert at det ivhertfall ikke er behov for jerntilskudd da.
Bohema77 Skrevet 25. juni 2007 #3 Skrevet 25. juni 2007 Det ser ut til at du ligger normalt. Jeg ligger på 33 og fikk beskjed om å kjenne etter om jeg følte meg slapp og svimmel, og da kunne jeg ta jern. Men det nye nå er vist at ferritinnivået ikke er så nøye, det er Hemoglobinen(blodprosenten) som er viktig å sjekke etterhvert i svangerskapet. Faller den og du føler deg slapp, er jernpreparater viktig å ta. Alltid greit å ha sjekka ferritin likevel, slik at en vet hva lageret er i starten av et svangerskap. Hb synker naturlig i svangerskapet etter 7 mnd.
lotta72 har fått Anders Skrevet 25. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. juni 2007 Takker for svar. Etter erfaring med pappa skvatt jeg av beskjeden jeg fikk. HB var 15, og det er vel greit.
Bohema77 Skrevet 25. juni 2007 #5 Skrevet 25. juni 2007 Fin Hb du har. Du føler deg sikker i ok form også? Min Hb var 12,6. Men jeg er halveis vegetarianer, så jeg spiser ikke rødt kjøtt og har da en risk for å få for lite jern. Men jeg spiser masse fugl og fisk og grønnsaker...!
lotta72 har fått Anders Skrevet 25. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 25. juni 2007 Spiser så å si ikke rødt kjøtt jeg heller. Er som deg. Glad i fugl fisk og grønnsaker. Formen er fin, men fortsatt mye trøtt. Regner med at det skal gi seg etterhvert. Er 9+6. Spiste ikke jern i mine to forrige svangerskap heller. (første svangerskapet fikk jeg tvillinger) Ikke etter fødselen heller. I fjor sommer var jeg høyt oppe i Andesfjellene i Sør Amerika. Sprang rundt på 4665 moh og merket ikke noe til høyden. Samboeren min ble høydesyk, og guiden vår var helt oppgitt over meg, så noe pussig er det med meg.
Bohema77 Skrevet 25. juni 2007 #7 Skrevet 25. juni 2007 Så sprek du er! Du har nok genetisk høye jernlager, fordel i høyden! Er du urolig ang dette med arv iforhold til din far bør du ta det opp med legen din. Men du har jo gjennomgått 2 svangerskap før uten vansker. Det er jo ofte med alderen at høyt jerninnhold blir et problem, og du er jo frisk og sprek og spiser sunt- trolig ingen bekymring...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå