Gå til innhold

Kan noen motivere meg litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pumper jo mm til min lille.. Og nå ser det ut som at jeg har lite melk + at det er et STYR med all denne pumpinga. Får jo ikke gjort noe annet enn å pumpe døgnet rundt. Blir ekstremt lite søvn nå, og jeg merker at jeg begynner å bli små stressa.. I tillegg så er jeg multiallergiker og nyser, klør og fungerer relativt dårlig om dagene pga all pollen, og legen min sier at man ikke kan ta noen allergipiller når man "ammer". Kortisonsprøyten hjalp meg ikke en dritt.

Kan noen være så snille å fortelle meg fordeler med morsmelk? Har mer og mer lyst til å gå over på kun mme nå, men med min lille som ble født litt for tidlig + at han har store sjanser til å utvikle allergi så føler jeg at han MÅ ha mm..

Gir jeg han et utrolig dårlig utgangspunkt ved å gi han mme? For denne pumpinga og allergien tar knekken på meg...... men jeg vil han sitt beste, så må han ha, så må han ha...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres slitsomt ut!

Så klart er mm den beste ernæringa, men mme er også bra! Den viktigste forskjellen er antistoffene. Og innholdet av antistoffer er stort sett det samme enten man produserer mye eller lite melk - det blir mer konsentrert jo mindre melk det er. Jeg regner med at du har prøvd å amme? Så det ikke er noe alternativ? Har du fått hjelp av en ammehjelper? For da ville det jo bli lettere av seg selv, amming er mindre jobb enn pumping.

Mitt forslag: Reduser pumpinga. Du trenger ikke produsere ALL melka selv, det er supert om du kan gi NOE. Pump. f. eks. nok til et måltid eller to om dagen, og gi resten som mme. Da vil du få det mye lettere! Og poden får de flotte antistoffene likevel!

Skrevet

Og forresten tror jeg ganske sikkert at det finnes allergimedisiner man kan ta ved amming. Be legen din om å ta kontakt med Norsk Kompetansesenter for Amming på Rikshospitalet - der vet de om alt mulig slikt!

Skrevet

Jeg har gått på allergitabletter jeg - etter forrige svangerskap fikk jeg et merke som er forenlig med amming (er ikke i stand til å komme på hva de heter, dessverre), så her hadde jeg presset legen min til å sjekke litt bedre.

Vet hva du går gjennom når det gjelder fullpumping - jeg fullpumpet i 7 mndr. da datteren vår var nyfødt for snart 4 år siden. Hun var født prematur (uke 27) og fikk aldri til å ta puppen. I tillegg syns nok jeg som mor at det var veldig trygt å kunne se hvor mye mat hun til enhver tid fikk i seg - hun var ekstremt liten da hun ble født, og var finspist og vanskelig å få til å gå opp i vekt.

Har nå en sønn som også ble født prematur (uke 31), og denne gangen forbannet jeg meg på at jeg ikke skulle gi opp ammingen så lett - jeg vil ikke ha tilbake "pumpe-helvetet" igjen.

Vi ammer foreløpig med brystskjold, og det går ganske greit, selv om han henger i puppen i en evighet når han spiser. Pumper 1 - 2 ganger i døgnet slik at han får flaske på natten. Han spiser flaske på 1/4 av tiden han bruker på å bli mett på puppen.

Håper og regner med at dette blir bedre etter hvert som han blir større.

Om du er sikker på at alt håp for amming er ute, så ville jeg kombinert pumping og mme. Gi mm på dagtid, og mme på kvelden (den metter bedre og gir deg kanskje noen timer sammenhengende søvn på natten). Vet ikke hvor ofte du pumper i dag, men du kan jo prøve å begrense det til 2 - 4 ganger i døgnet. Synes du at mengden blir mindre, så prøv et par dager med hyppigere pumping og full tømming, du kan også evt. prøve ammete - har lest flere steder her at Helios ammete gir økt produksjon.

Om du også får allergimedisin som igjen kan få deg til å føle deg bedre, så burde du være på rett vei.

Lykke til!

Skrevet

Ja, amming er desverre utelukket.. Jeg har så ufattelig sensetive brystvorter at jeg ikke klarer å sove uten BH engang.. :( Prøvde å amme en del ganger på barsel, jordmor sa at han hadde riktig tak og greier, men jeg grååååt meg gjennom de få minuttene. Han "henger" ikke i puppen eller noenting, men jeg er unormalt sensetiv - til og med vondt å dusje....... Har også prøvd brystskjold, men det hjalp meg heller ikke stort..

Jeg fikk streng beskjed fra legen om at INGEN medisiner kunne taes, jeg spurte enda en gang, men det hjalp ikke. Hun stod fast på sitt.. Jeg får utslett overalt pga allergien og kløen holder meg våken hele natta.. Lite søvn = lite tålmodighet = stressa mamma.. Men ja, jeg ser fordelene med mm og kanskje jeg skal prøve å gi han enda litt flere måltider med mme. (Han får jo allerede et par måltider med det om dagen siden jeg har lite melk)...

Uansett, tusen takk for svaret ditt :)

Skrevet

Takk for svar, men fra min lege nytter det ikke å få noen tabletter.. jeg prøvde å mase, men til liten nytte..

Skrevet

Gå inn på legemiddelhandboka.no. Legen din kan også kontakte Nasjonalt Kompetansesenter for amming på Rikshospitalet eller Relis.no. Det de folka ikke kan om amming og medisiner er ikke verdt å vite!

Skrevet

Nå prøvde jeg å ringe legen min for å mase på henne igjen.. Men jeg fikk samme svar, om at det ikke er noe som kan brukes, og om det var så ille så fikk jeg begynne å ta Zyrtec. Jeg sa at det står på pakken at man ikke skal bruke de under amming, men da sa hun at det ikke er farlig......?

Skrevet

Gå inn og les på legemiddelhandboka.no

Og be legen din kontakte relis.no for ordentlig svar!

Gjest MariRari
Skrevet

Hei

Mulig jeg er helt ute, men alle snakker om amme-te, men ingen nevner vann? Ved å drikke masse masse vann så strømmer jo melken på. Ellers så leste jeg det du skrev om sensitive brystvorter. Jeg kunne ikke sove uten bh hele tiden mens jeg ammet (9 mnd). Vann rett på puppene i dusjen var uaktuelt, alt akkurat som du beskriver. Jeg tenkte at det var sånn det var jeg. Det jeg mener er at du på en måte blir vant til det, i alle fall ble jeg det. Og pumping er mye, mye vondere enn amming når alt kommer til alt. Selv om dusjing og bh er vondt, så er det ikke så ille å ammet etterhvert. Jeg tror rett og slett jeg ville prøvd litt jeg, hvis barnet vil ta puppen. Det gjør det utrolig mye enklere for deg.

Skrevet

Jeg drikker allerede masse vann.. Men ja.. hmm.. For meg er det faktisk uaktuelt å prøve enda mer med ammingen.. desverre.. vet det er *utroolig* egoistiskt av meg, men det får bare være. prøvde en del ganger, og jeg går heller igjennom 20 fødsler til enn å amme en eneste gang til.

Men ja, selvfølgelig.. det hadde løst mye av problemet, men ikke det at jeg uansett ikke har nok melk da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...