mmm pannekaker er godt :) Skrevet 24. juni 2007 #1 Skrevet 24. juni 2007 Vi har en bilstol, men er det sånn at babyen må ligge i bag i bilen?
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 24. juni 2007 #2 Skrevet 24. juni 2007 Nei, må da ikke det...det kan du vel velge selv, men tror det var tryggere med bilstol.. Eneste med bilstol er vel det at hvis du har veldig lang kjøretur hjem, så burde man ta en liten pause pga. ryggen til den lille;)
Raych Skrevet 24. juni 2007 #3 Skrevet 24. juni 2007 Vi har nesten 3 timer kjøretur hjem, så her blir det bag i alle fall til å begynne med:) Låner sikkerhetsnett etc på en barneutstyrsbutikk her vi bor. Har kjøpt bilstol som kommer til å bli brukt etter et par mnd. Kan godt hende vi bruker nett og stol om hverandre også, kommer an på hvor langt vi skal kjøre:)
En Prins + Prinsesse Skrevet 24. juni 2007 #4 Skrevet 24. juni 2007 vi bruker bag nå i begynnelsen... han blei født 2 juni, å vi kommer nok til å bruke det de 2 første mnd eller no!
Gutt nr.2 på vei:) *fødeklar Skrevet 24. juni 2007 #5 Skrevet 24. juni 2007 Vi kommer også til å bruke bag i begynnelsen. Har både bag og stol, så vi kan bytte litt på ettersom hvor lang bilturen er:)
Caelyn Skrevet 24. juni 2007 #6 Skrevet 24. juni 2007 Synes bag virker livsfarlig, så hadde aldri i verden turt å brukt det. I tilfelle kollisjon så kommer babyen mye bedre ut av det i en bilstol. Vi bruker bilstol og tar heller ekstra pause innimellom hvor vi tar ut babyen. Nå bor vi 15 min unna sykehuset da, så er ikke den lengste turen.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2007 #7 Skrevet 24. juni 2007 Bilstol. Det er overhodet ikke trygt nok med bag. Trygg trafikk fraråder faktisk bruk av bag med nett.
Gjest Skrevet 24. juni 2007 #8 Skrevet 24. juni 2007 Tatt fra trygg trafikk: Hvorfor anbefaler Trygg Trafikk bakovervendt babystol fremfor bagnett til de nyfødte? I en babystol blir barnet fanget opp direkte ved en ulykke. Barnet sitter med rygg, nakke og bakhode mot stolens rygg, som bremser barnets kropp med en gang. I en bag med nett kastes barnet fremover mot bagens sidevegg før kroppen bremses. Bagnett gir også stor risiko for skader ved sidekollisjoner. Får ikke små barn ryggskader av å sitte i en babystol? Det er ikke påvist noen ryggskader på barn fordi de har ”liggesittet” i bakovervendt babystol, det skal derfor ikke være nødvendig å skaffe bag med nett i tillegg selv om man skal på langtur. Det er selvsagt en fordel å stoppe og ta en pause der babyen får bevege kroppen litt på en annen måte ca annenhver time, men det er ikke nødvendig å vekke et sovende barn. Overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus bekrefter at spedbarn ikke tar skade av å sitte i en babystol selv over litt lengre tid. http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2183
Guttemamma x 3 Skrevet 24. juni 2007 #9 Skrevet 24. juni 2007 Hvis vi får premturbarn blir det boxette denne gangen også. Hvis Lillemann blir født til termin går vi direkte på bakovervendt bilstol. Her er info om de forskjellige alternativene: http://www.dinside.no/php/art.php?id=314926
Pregnosaurus 22/8/07 Skrevet 24. juni 2007 #10 Skrevet 24. juni 2007 http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2261 Fant en link til dere jeg ;-)
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 24. juni 2007 #11 Skrevet 24. juni 2007 Vi skal ta gullet hjem i bilstol...... men så bor vi bare 5 min fra sykehuset....
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 24. juni 2007 #12 Skrevet 24. juni 2007 Vi skal bruke bilstol...bl.a. pga d Trygg Trafikk skriver... Men til alle dere som skal bruke bag: Husk for all del å ha hodet til den lille inn mot midten av bilen og ikke mot døren!!!!!
*RutIetutt* Skrevet 24. juni 2007 #13 Skrevet 24. juni 2007 Det er tryggest i bilsete - så det skal vi ha. Hadde det sist også - ikke vurdert noe annet engang. Har dere lang reise hjem fra klinikken er det viktig å ta pauser sånn at babyen får hvile ryggen sin.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2007 #14 Skrevet 24. juni 2007 Vi har kjøpt bilsete som vi kommer til å bruke på alle bilturer. Vurderte dette sete hvor ungen settes fast med seler liggende for vi har en del familie som bor langt unna. (Ut ifra hva trygg trafikk sier har netting aldri vært en option) Vi har bestemt at dersom vi skal reise til familien langt unna i starten får vi reise med fly eller tog. Jeg ville heller hatt mitt nyfødte barn 3 timer i en bilstol på denne ene turen hjem fra sykehuset. En gang på en sånn tur kan jeg ikke tro vil ta skade. Men dette er jo selvfølgelig noe hver og en forelder må vurdere hva som er viktigst.
~Mirabell&Knerten~ Skrevet 24. juni 2007 #15 Skrevet 24. juni 2007 her blir det kun bilstol da jeg ikke stoler på bagene og sikkerheten der
~emin~ og Lillingen april-10 Skrevet 24. juni 2007 #16 Skrevet 24. juni 2007 For oss er det uaktuelt med noe annet enn bilstol. Kunne ikke ramlet meg inn i måneskinn å bruke bag.
Sessa med prinsesse og spire:) Skrevet 24. juni 2007 #17 Skrevet 24. juni 2007 Angående sitting og babyer, så er poenget at vi som voksne endrer stilling i ryggen hele tiden uten å være klar over det. Før barn er store nok til å sitte selvstendig, vil de ikke kunne gjøre disse endringene, bare evt. vippe til den ene eller den andre siden tilfeldig. Dette betyr at om de har en uheldig stilling, kan de bli sittende så lenge i den som vi lar dem sitte i sete, vippestol eller lignende. Og uten muskulatur i mage rygg, siger de gjerne sammen i en lite hensiktsmessig stilling. Men det er jo ikke sånn at en sånn hendelse vil kunne ødelegge ryggen. På den annen side er det gjort lite forskning på sitting i spedbarnsalder og senere ryggplager, man bare antar at dette ikke er heldig.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2007 #18 Skrevet 24. juni 2007 Jeg tror en litt lang kjøretur i bilsete skader barnet mindre enn ett krasj med bag. Hadde jeg skullet kjøre mye langt ville jeg vudrert bag med sele.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå