Gå til innhold

Har jeg rett til å få dekket noe av barnehage tiden?

Anbefalte innlegg

Min sønn har egentlig nå i 2 år hatt assistent timer samt spes ped. timer. Har følt det har vært stressende fordi jeg må ha vært i barnhagen til den og den tid slik at de får følgt opp sitt opplegg. De har også valgt dager som jeg har fri og kunne hatt han hjemme til spesial dager, slik at jeg har måtte køyrt ham i barnehagen fordi jeg føler meg tvunget til og følge deres opplegg. Men nå begynner jeg og lurer på om jeg har krav på og få dekket noe av kostnadene til og ha ham i barnehagen? Noen som vet noe om det?

Fortsetter under...

Hva spør du egentlig om?

Din sønn har hatt ekstra hjelp i barnehagen. Da regner jeg med at det er en grunn til det.

Har du vært med på oppleggene i barnehagen i din tid? Pålagt for deg eller er det bare fordi du absolutt vil være der?

Har du fulltidsplass til ham? I så fall må du jo regne med at de tilpasser ekstratiden han får i forhold til dette. Hadde du hatt delt plass hadde vel ekstratiden gått på dager han var i barnehagen.

Nei. Hvorfor skulle du ha det?

Du hadde jo ikke sluppet å betale for den størrelsen på plass du har om du hadde hatt ham hjemme på fridager av og til heller.

Hva mener du med at du føler deg tvunget til å følge "deres opplegg"? Du er forelder til ungen. Ungen har tydeligvis behov for spesiell oppfølging. Ungen får denne oppfølgingen. Du klager på at det er stressende for deg og at det er deres opplegg? Da synes jeg du skal vurdere å bedre kommunikasjonen mellom deg og barnehagen ganske betydelig, så sønnen din får fullt utbytte av et godt samarbeid mellom institusjon og hjem.

Mener du om du skal betale for plassen hans i barnehagen? Mitt barn har assistent og spes ped timer i barnehagen og de timene trekkes fra så vi betaler ikke for full plass selv om det er det hun har. Om du skal betale spørs hvilket behov sønnen din har. Bare spør hvis du lurer på noe.

Du har rett til å få trukket fra de timene han har spes.ped.timer. Altså skal du ikke betale full pris, men full pris minus antall spes.ped.timer. Dette er timer man har vurdert at gutten trenger for å få samme utvikling som jevnaldrende og dette er lovfestet i opplæringsloven og skal ikke koste noe. Assistenttimene skal ikke trekkes fra, det er hjelp avdelingen får for å ivareta ham på linje med de andre barna.

Du kan selvfølgelig nekte å kjøre ham til timer som ikke passer deg, men det vil frata barnet ditt muligheten til nødvendig hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...