Gå til innhold

Trenger gode råd... Jente på 6 uker gråter mye...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har "skriketokt" sånn ca fra kl tolv på natten til kl 03. Så sover hun heldigvis litt utover dagen. Våkner bare når hun skal ha mat. ca hver 3. time. Men på dagtid er hun mye urolig, vil ikke ligge å sove alene. Hun må bysses eller ammes i søvn, og så legger jeg henne ned i kurven, så sover hun maks en halvtime. Det virker litt som hun har vondt, men gråter ofte selv om hun har rapet, så tror ikke det er luftsmerter...

Nå trenger jeg gode råd, for jeg føler ikke at jeg får gjort noe annet enn å bære og bysse på min lille prinsesse...

Har prøvd sukkervann uten resultat. Vi har vært til fotsoneterapi, og jeg har kuttet ut melk i dietten. spiser ikke frukt eller grønnsaker fordi jeg er redd det kan gi luft...

Hva annet kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde det og sånn at hun ikke ville sove på dagen fra hun var ca 1 mnd til hun var 3 1/2 mnd..hun våkna da halv ti og sov ikke før i ni tiden på kvelden igjen, noe som førte til ei sur lita jente og en utslitt mamma..

nå tar jeg henne med inn på sengen og ammer henne i søvn, så når hun har sovna lister jeg meg ut, da sover hun alt fra 30 min til to timer.. (på kvelden sover hun nå fra åtte til elleve, mat og i seng igjen og sover da til seks-syv tiden ammer henne da i sengen og begge sover til rundt åtte igjen, tidligere våken om morgenene, men det er så verdt det)hadde og prøvd alt (!) soneterapi,massasje,fennikelte, sukkervann,kutte ut matvarer o.s.v men ingenting hjalp.. på jenta vår var det som om det bare måtte "gå seg til"..

hører mange sier at kiropaktor er veldig effektivt for kolikkbarn, kanskje det er det jenta di har? og uansett, kanskje det hjelper uansett?

håper det ordner seg, for det er grusomt å ha det sånn som du har det nå.....

Skrevet

Vet ikke om dette er råd som hjelper, men du kan jo prøve. Godt mulig at du allerede har prøvt det også.

Jenta mi sov bare korte lurer når hun var liten helt til jeg fant ut en av grunnene. Hun likte ikke å ligge i vogga si! Følte seg nok innestengt med de høye kantene rundt og hun ble urolig av å ligge nedi der. Hun sov veldig godt på fanget mitt, men med en gang jeg la henne nedi vogga våkna hun etter kanskje 1 min. Hun liker å ligge med armene rett ut og litt opp når hun sover og dette gikk ikke i vogga for den er litt smal. Hun må også ha godt med luft rundt seg hvis hun skal sove. Måtte også ta vekk kantbeskytteren i senga for hun sov veldig urolig når den var på. Virker som om hun må ha det åpent rundt seg samtidig som hun må vere godt og litt stramt pakket inn i dyne/teppe.

Så det jeg gjorde var å bysse henne i søvn og legge henne på en dyne i sofaen med teppe over. Plutselig sov hun i flere timer! Deilig! Nå når det har vært så varmt vil hun ikke sove inne på sofaen lenger så da er det ut i vogna.

Ellers så kan du prøve å la henne ligge litt på magen for da kommer det gjerne mer rap og kanskje litt gulp hvis hun er for mett. Når jenta mi kaver veldig og gråter legger jeg henne litt på magen og da kommer det gjerne en ekstra god rap etterfulgt med en del slimete gulp. Som oftest roer hun seg litt etter det.

Bare et par tips som du kan prøve! Er ikke alltid det funker her i huset heller og hun har dager der hun absolutt ikke vil sove på dagen! Huffameg, det er jammen slitsomt med en trøtt baby som absolutt ikke vil sove og blir mer og mer overtrøtt utover dagen!

Lykke til!

Skrevet

Dette er som jeg kunne skreve det selv, bare at nå har det forbedret seg betraktelig! Jenten vår er nå 7 uker. Har siden fødsel vært veldig urolig, når hun var to uker toppet det seg og hadde mange skriketokter i løpet av dagen. Virket som hun hadde vondt, hun knøt seg og bæsjet skum og mye grønt, men gråt selvom hun fikk rapet. Sov nesten ingen ting på dagtid. Det ble bedre når hun var rundt 5 uker, da var det mye lettere å roe henne, bare ta henne i sjalet så sovnet hun. Nå har skriketoktene gitt seg helt. Vet ikke helt hva som hjalp, om det var det at hun ble flinkere til å rape eller hva. Vi lurer litt på om hun bare var litt stresset også, eller bare ikke følte seg trygg. Kanskje hun ikke helt taklet overgangen fra magen til verden. Virket litt sånn, siden de dagene jeg bærte henne mye i sjalet var hun helt fin. Kanskje en blanding mellom det og at hun hadde masse luft.

Men hun sover fortsatt lite på dagtid hvis hun ikke blir bært i sjalet, men ikke om nettene =), da sover hun kjempe godt i sengen sin. Og har gjerne en dubb på dagen der hun sover såpass tungt at vi kan legge henne fra oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...