Gå til innhold

Vært til utredning....(lang)

Anbefalte innlegg

MIN FORHISTORIE:

*Mai/juni.06: P-pille slutt etter 11 år....

* Mai-juni.06: Hadde ofte sex og håpet å bli gravid. Tok også eggløsn. tester. Alle negative...

*Okt.06: Var hos privat gyn. pga. jeg ikke eggløsn. og ville se om alt var ok. Mente jeg hadde antydning til pco på den h.eggstokken. Fikk beskjed om å komme tilbake sommeren 2007 visst jeg ikke var blitt gravid før. Mente eggløsn. ville dukke opp.

Nov.06: Leverte sædprøve fra mannen min. Den var ok.

* Des.06: Kontaktet jeg gyn. via tlf. og "tvang" henne til å gi meg pergo time (hormoner for å få igang eggløsn.) Orka ikke gå hver mnd. å være bekymret over at jeg ikke fikk pos. eggløsn.tester.

* Des.06: Har første time til akupunktur

* Jan.07: Tok en enkel pergo kur (1 tabl.daglig i 5 dager). Fant eggløsn. med eggløsn.tester og blod.prøven bekreftet dette :-) Dessverre ble jeg ikke gravid

* Feb.07: Ny enkel pergo kur. Fikk eggløsn. smerter og pos. eggløsn.test på dag 12. Begynte å blø mye på dag 19 :-( Ringte til gyn. hun mente jeg måtte ha en mnd. pause fra pergo.

* Feb/Mars.07: Tok ikke pergo, men fikk pos. eggløsn. tester likevel. Fikk også bekreftet dette med bl.prøve :-) Dette var vår 8pp.

* Mars/April.07: Pergokur nr.3. Fortsatt enkelkur. Har eggløsn. Men ingen graviditet...

* April/Mai.07: Har kastet den siste pergo kuren. Føler de lager krøll i syklusen. Har sen eggløsn. og for fo dager mellom eggløsn. og ikm. Vil prøve meg uten pergo å se om jeg fortsatt får eggløsn. og om syklusen kan normalisere seg litt. Har siden jan. hatt rundt 27-32 dagers syklus. Med 8-11 dager mellom eggløsn. og ikm.

* April.07: Går til fastlegen og ber henne hgenvise meg til en flink gynekolog pga. jeg har lite menstruasjon ca.2-3 dager. For få dager mellom eggl. og ikm + at det nærmer seg 12 pp.

Mai/juni.07: 2 mnd uten pergo. Får eggløsn. og har denne mnd. 13 dager mellom eggløsn. og ikm :-) Kan det hende kroppen begynner å fungere nå????? Har gått jevnlig til akupunktur uten hell med å bli gravid. Men tror det kan ha hjulpet for at eggløsn. problemet har ordnet seg.

Juni.07: Time hos gyn...........

UTREDNING JUNI.2007

Har time hos en kanon flink gynekolog på Sandnes i Rogaland :-)

* Sædprøve: Mengden sædceller var rett under det han ville karakterisere som normalt (hadde ca. 70%). Men gyn. mener dette kan variere fra dag til dag, og at det ikke er noe å henge seg opp i. Den var Mannen min leverte en prøve i nov. da jeg gikk til en privat gynekolog.

* GU m/ultralyd: Han ser litt flere eggposer på h. eggstokk. Men han mente jeg IKKE hadde pco. Jippi!!!!! Ellers så alt bra ut inni der....

* Svar på alle spm. jeg hadde:

- Få dager mens: så lenge jeg har eggløsn. så betyr det ikke noe at jeg har få dager med blødn.

- Få dager mellom eggløsn. og mens: Tror ikke jeg fikk svar på dette??? Tror jeg må ringe han ang. dette....

* Videre plan: Der måtte vi selv si hva vi ønsket...

- Tabletter: Jeg ville gjerne prøve kombinasjonen pergo time og metformin (som er diabetis medisin) Vet om mange med pco (s) som har blitt gravid ved bruk av dette. Side ikke har pco (s) var gyn. usikker på om dett ville hjelpe for meg. Men det var jo verd et forsøk.

- Skylling: Vi vet ikke om det er noe galt med egglederne. Så jeg vil bli henvist til gjennom skylling. Itillegg vil de ved denbne undersøkelsen kunne se etter for evt. endometriose.... Etter en slik gjennomskylling er det ofte større sjangs for at man blir gravid :-) Det "åpner" liksom litt opp.

- IVF: Skulle de finne noe på gjennom skyllingen av egglederne blir vi prioritert til ivf. Ellers kunne vi allerede nå bli satt opp på ventelista visst vi ønsket.

Jeg er så klar for å bli mor at jeg rett og slett driter i om det skjer på den ene eller den andre måten........... Har allerede brukt masse penger på dette prosjektet og vil veldig gjerne få resultater snart!!!!!

Kjenner nå at ting begynner å falle på plass. Kanskje jeg nå vil kunne senke skuldrene og bare la ting skje litt etter litt. Mannen min er også glad for at vi tidlig tok kontakt med fastlegen og fikk henvisning. Vi har nå vært bekymra i 12 mnd....

Ikke nøl med å ta kontakt med legen din for videre henvisning!!!! Du har rett på videre utredning når det har gått 12 mnd. uten resultat.

Krysser fingrene for oss alle nå i sommer :-)

På tide!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9670736-v%C3%A6rt-til-utredninglang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei På tide!!

Får håpe at alt ordner seg for deg - du får se det positive i det - du er jo langt "bedre" nå enn i fjor på denne tiden. Du har jo faktisk eggløsning av deg selv!! Kanskje kroppen din rett og slett klarer å ordne opp av seg selv etterhvert - evt får du hoppe på pergo/metformin igjen.

Jeg er nå gravid med mitt andre barn - begge har blitt til ved hjelp av pergo. Jeg ble MYE bedre etter første graviditeten - fikk EL av meg selv, men litt lange sykluser, derfor fikk jeg pergo!!!

Jeg krysser fingrene for deg at det at det klaffer snart!!! :o)

Hei Barney :-)

Tror ikke jeg har fått gratulert deg??? Går litt i surr... Har prøvd å ikke være her inne så ofte, men det er vanskelig. Er avhengig!

Hvor lang er du på vei??? Så kjekt da :-) Er formen fine? Hvor lenge prøvde du med nr. 1 og 2?

Tiden har gått utrolig fort... For 1 år siden var jeg nygift og ante ingenting. Er glad for at jeg tok tidlig kontakt med gyn. for å få litt fortgang i sakene.

Nå knasker jeg metformin, og skal begynne med pergo itillegg i aug.

I dag var jeg hos en akupuktør som også er homopat. Fikk akupunktur+ han gav meg noen piller (pulsatilla) jeg skulle ta frem til evt. ikm.. Han mente det kom til å ordne seg snart. Som om jeg ikke har hørt det før... Men ting ser hvertfall lysere ut nå :-)

Får krysse fingrene i sommer og se hva som skjer!

Hei igjen!

Jeg er i uke 13 nå, så jeg er endelig over den verste kneika!!

Med nr 1, så klaffet det på første forsøk. Bakgrunn: sluttet på p pillen, ventet og ventet på at mensen skulle komme, regnet ikke med at noe var galt siden det er "normalt" at det kan ta litt tid før den kommer tilbake etter p pille bruk. Gikk til gynekologen for noe helt annet og det ble da oppdaget PCO ved en tilfeldighet - ble satt på pergo med en gang og ble gravid.

Denne gangen tok det lenger tid. Fikk mensen tilbake ( av meg selv!!!) 7 mnd etter fødselen, begynnte å prøve da, prøvde selv gjennom 4 sykluser (fikk også påvist EL), så satte gynkologen meg på Pergo for å gi EL et ekstra dytt. Ble gravid på 4. forsøk med pergo. Så alt i alt 8 pp. Føltes jo som en evighet - men syns jo ikke jeg akkurat kan klage på det!

Jeg krysse fingrene for deg og håper på en "gravid" melding fra deg om ikke så altfor lenge!!! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...