Anonym bruker Skrevet 23. juni 2007 #1 Del Skrevet 23. juni 2007 Har nok melk til spedbarnet,men føler meg allerede så lei av denne amminga.Jeg har alltid tenkt at jeg skal amme så lenge som mulig og kjempe for å få til dette.men tårene og deppinga kommer nettopp av amminga.Er så lei av å bale i evigheter med å få på plass puter,kluter og babyen for å i det hele tatt kunne begynne ammingen.Så er alt på plass,hun tar brystet et øyeblikk og sovner.tross at jeg stadig gnir henne i håndflatene og stjeler puppen for å vekke henne,så legger jeg henne og går rundt i evigheter å bekymrer meg for hvor mye hun egentlig fikk i seg nå og om jeg burde vekke henne eller hente flaska og sikkre meg at hun faktisk får mat nok. Mens en annen amming legger jeg henne til og hun suger til seg masse mat,sutter og tar korte pauser akkurat som hun "skal".og jeg føler meg som verdens beste mamma og er kjempe stolt av meg selv. Nå ligger hun og sover igjen.Siste verdens-beste-mamma-måltid var kl 13.30.siste tårer-og-bekymrings-amming begynte 17.15 og nå sover hun enda uten tegn til noe puppønske og jeg sitter her med klumpen i halsen av bekymring og frustrasjon for denne amming. Men pupp er best og flaske er ikke noe særlig bra,får jeg høre gang på gang av pappa,helsesøster og jordmor.Så puppen skal man kjempe hardt for at barnet skal få.Og ingen mamma vil vel gi babyen sin det nestbeste.Men hvorfor er det egentlig nest best med flaske da.når det er egen morsmelk i den,barnet får mat og massevis av kroppskontakt gjennom hele dagen,siden min tid er helt og fullt dedikert til henne et år frem over nå....? Skulle ønske omgivelsene bare kunne sagt til meg:"kjære deg,du har vært kjempe flink å født ei nydelig lita datter og tar deg godt av henne.Du har nok av melk å gi henne,så du trenger ikke slite med puppen,Det er klart at du kan pumpe deg og gi flaske-du gir ikke barnet ditt det nestbeste av den grunn." Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9669155-%C3%A5-denne-amminga/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 23. juni 2007 #2 Del Skrevet 23. juni 2007 Du - hvor gammel er jenta di? For amming i starten er ganske så balete! Jeg vil gjerne hjelpe deg så du føler deg bedre. Om det er pumping og flaske som må til, da er det det rette for dere. Men du sier jo selv i starten av innlegget at du gjerne ville amme - og amme lenge. Om du vil kan jeg hjelpe deg med det også. Jeg begynner der, så får du heller si stopp om du ikke vil lenger, da får du hjelp til det også. For det første: Amming er ingen vitenskap, vi pleier å tenke for mye vi damer. Du sier selv at du har nok melk. Det er supert! Fortsett å tro på det, for det er sant. Opplever du at du en periode har for lite, så er det bare en økeperiode. Så: Legg bort klokka. Legg bort tankene. Pupp er mat. Pupp er kos. Pupp er trygghet. Pupp er sovemedisin. Noen ganger trenger barnet masse mat. Andre ganger er det kosen som er viktig. Kanskje verden var litt stor og utrygg - pupp hjelper. Vanskelig å sove? Pupp er herlig. Kanskje det til og med bare var mammalukta og puppen som hodepute hun er ute etter innimellom. Hun vet det sikkert ikke selv en gang, akkurat HVORFOR hun trenger puppen der og da. Det trenger ikke du vite heller, bare la den være der, og til akkurat det hun trenger. En vellykket amming måles ikke i minutter og milliliter. Det er forskjellig fra gang til gang. Hjelper det deg å vite at du er helt normal? At veldig, veldig mange har det akkurat som deg. Jeg er en av de - med min første kunne jeg ha skrevet innegget ditt. Men jeg ammer henne enda, og det er snart to og et halvt år siden vi begynte. Jeg ammer lillebror også, og seriøst: Nå koser vi oss! Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg dette før: Legg bort klokka. Legg bort tankene. Pupp er mat. Pupp er kos. Pupp er trygghet. Pupp er sovemedisin. Nå har jeg sagt det to ganger, for jeg synes det er såååå viktig! Har du en frisk baby som tisser bra, da kan du slappe av. Om vektøkningen i tillegg er bra, da er jo alt helt topp! En kort og grei amming som ender i søvn etter kort tid er like verdifull som en lang en ser hun spiser masse og lenge. Kanskje det hun trengte mest var litt påfyll av puppetrygghet? Bli sittende, kos deg. Nyt øyeblikket. Det er ingen regel som sier at du må pakke bort puppen selv om den "bare" er der og lukter så godt og trygt... Kanskje dette egentlig er den mest vellykkede ammingen? At jenta di er så trygg at hun sovner nesten umiddelbart når hun får det hun trenger. Rent praktisk kommer det bare til å bli lettere og lettere. Hver amming vil gå raskere å "rigge". Fikser du liggende amming? Da kan dere evt. sove litt sammen også om dere trenger det. Lykke, lykke til, og si fra om du vil ha annen støtte. For jeg lover å støtte deg selv om du ikke vil amme mer. Måtte bare prøve andre veien først. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9669155-%C3%A5-denne-amminga/#findComment-9669655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gothminister Skrevet 23. juni 2007 #3 Del Skrevet 23. juni 2007 Så fint skrevet fjummsi. Smilte bredt da jeg leste det Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9669155-%C3%A5-denne-amminga/#findComment-9669928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #4 Del Skrevet 23. juni 2007 Samme her! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9669155-%C3%A5-denne-amminga/#findComment-9670446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #5 Del Skrevet 23. juni 2007 Så til HI... Jeg forstår 100% hva du sier. Da jeg fikk jenta mi i jan, tenkte at jeg skal/vil amme så lenge som mulig (hun er barn nr 3, og jeg ville kos meg lennnnnge med amminga). Men, det ble så vanskelig, hun vil ikke, lite melk, uro, sovna mens jeg ammet, og så plutselig begynte hu å g kraftig ned i vekt... fikk såre pupper, vondt, ble lei å se mine egen pupper!!... hun fikk mme på sin 6 ukerskontroll (pga vekt), men jeg amma ved siden av, og tenkte jeg skal amme frem til hun er 3 mnd.... men nå er hun 5 mnd, og amminga går som et drøm... jeg vet ikke, og bryr meg ikke, om hvor mye mm hun får, men det er så mye kos mellom oss.... Amming e den eneste ting som bare JEG, MAMMAEN hennes, kan gi henne.... (kos, flaske, bleie, leker kan hu få fra andre og, men ikke puppen) derfor er det spesielt... Jeg fikk masse hjelp og råd fra ammehjelperene her... stå på, it is worth it! ps: sorry litt rotete skrevet.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9669155-%C3%A5-denne-amminga/#findComment-9670505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma Mirabell Skrevet 24. juni 2007 #6 Del Skrevet 24. juni 2007 wow !!! Nå ble jeg tryggere inni meg oxo.. takk for flott innlegg og hjelp til meg oxo fjummsi Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9669155-%C3%A5-denne-amminga/#findComment-9672507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå