Gå til innhold

Å denne ammingen....*sukk*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nok melk til spedbarnet,men føler meg allerede så lei av denne amminga.Jeg har alltid tenkt at jeg skal amme så lenge som mulig og kjempe for å få til dette.men tårene og deppinga kommer nettopp av amminga.Er så lei av å bale i evigheter med å få på plass puter,kluter og babyen for å i det hele tatt kunne begynne ammingen.Så er alt på plass,hun tar brystet et øyeblikk og sovner.tross at jeg stadig gnir henne i håndflatene og stjeler puppen for å vekke henne,så legger jeg henne og går rundt i evigheter å bekymrer meg for hvor mye hun egentlig fikk i seg nå og om jeg burde vekke henne eller hente flaska og sikkre meg at hun faktisk får mat nok.

Mens en annen amming legger jeg henne til og hun suger til seg masse mat,sutter og tar korte pauser akkurat som hun "skal".og jeg føler meg som verdens beste mamma og er kjempe stolt av meg selv.

Nå ligger hun og sover igjen.Siste verdens-beste-mamma-måltid var kl 13.30.siste tårer-og-bekymrings-amming begynte 17.15 og nå sover hun enda uten tegn til noe puppønske og jeg sitter her med klumpen i halsen av bekymring og frustrasjon for denne amming.

Men pupp er best og flaske er ikke noe særlig bra,får jeg høre gang på gang av pappa,helsesøster og jordmor.Så puppen skal man kjempe hardt for at barnet skal få.Og ingen mamma vil vel gi babyen sin det nestbeste.Men hvorfor er det egentlig nest best med flaske da.når det er egen morsmelk i den,barnet får mat og massevis av kroppskontakt gjennom hele dagen,siden min tid er helt og fullt dedikert til henne et år frem over nå....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ikke slite deg ut på denne ammingen. Det blir folk av flaskebarn også! Didrik tar ikke puppen, så jeg pumper meg og gir han på flaske. Han er 7 uker nå, og jeg tenker å fortsette med dette så lenge jeg orker, men ikke en dag lengre enn det heller! Har ikke du det bra, har ikke babyen det bra.

Helesøsteren som jeg var hos mente jeg var kjempeflink som i det heletatt orket å pumpe meg i stede for å kutte helt (han må ha mme i tillegg også) Gå over til bare mme når du føler for det, sa hun til meg.

Gjør som du selv føler for du, det er din kropp, og du som må gjøre som du føler =) *trøsteklem*

Skrevet

Jeg ble lykkelig av å slutte med amming. Da var hun en mnd gammel. Jeg pumpet og gav oppvarmet mm på flaske. Både hun og jeg fikk det bedre, hun ble mettere og jeg ble mindre sliten. Måltidene kom dessuten til faste tider. Måtte etter hvert supplere med mme og hun har tydelig ikke tatt skade av det. Hun er frisk og rask og tidlig ute i utvikling. Brystpumpa er ikke en dum ting :)

Skrevet

Morsmelk er bra, samme om den kommer fra pupp eller flaske, erstatning også bra dersom det ikke går å gi morsmelk. Du må ikke slite deg helt ut!

Men hvor gammel er babyen? Med min første slet jeg i 4 uker for å "legge henne til" puppen, men etterhvert som hun ble større gikk det mye greiere. Så det kan være forbigående, men hvis det sliter deg veldig, så ville jeg heller gitt flaske. Nærhet får de likevel! Mange fordeler med flaskebarn også (lettere for pappa/barnevakt etc, blir ikke vant til å sovne med pupp i munnen...)

Stor klem

Skrevet

Tusen takk:o)ikke mer enn svaret ditt skulle til før tårene strømmer...

Tror og føler at jeg har/får mer å gi henne hvis jeg kan slippe dette slitet med amminga så mye og heller bruke energien på å kos, kroppskontakt,prat og stell. Men føler meg så presset av omgivelsene til å fortsette og føler at jeg skuffer samobern også ved å "gi opp":s

Skrevet

Jeg er enig med de andre er også i at det blir "folk" av flaskebarn også.

Men amming kan ofte være slitsomt de første ukene. Du skriver ikke hvor gammelt barnet er.

Selv hadde jeg mye strev de første 2 mnd med min første, men så gikk det som en dans på roser.

Og om du så velger å amme barnet i ett år så vil ikke barnet være like avhengig av deg i hele ammeperioden.

Når du begynner med grøt og annen mat så raser behovet for mm raskt ned. noen barn mister nesten lysten på pupp også.

Uansett blir det noe helt annet å amme ved siden av når de får annen mat.

Så ikke tenk på dette som noe slit du skal ha i ett år framover. Prøv å slapp av. Ring ammehjelpen og snakk med dem. Der er det mange flinke folk som har gode råd å komme med.

Skrevet

Du må ikke være redd for å ikke leve opp til forventningene til alle andre. Amming funker ikke for alle, slik er det bare. Fikk ikke til å legge til Didrik til puppen jeg heller, mye styr frem og tilbake. Synes det er mye mer kos å gi flaske, da får jeg jo kontakt med han også =) Han ligger å ser på meg og smiler, så begge koser seg med det. Sambo synes også det er greit å få lov til å gi mat til han en gang i blandt han også. Får jo en spesiell kontakt når man gir mat også....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...